«Στοίχειωσε» η κατασκευή του δρόμου Πάτρας - Πύργου
Καμία πρόοδος δεν έχει σημειωθεί στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, ο οποίος με προϋπολογισμό ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί το πιο σημαντικό έργο για τη δυτική Ελλάδα, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την απόφαση του υπουργού Υποδομών να ακυρώσει τη διαγωνιστική διαδικασία προκειμένου να την επαναλάβει υπό καλύτερους όρους.
Στις 26 Μαρτίου 2015 ο Χρήστος Σπίρτζης ακύρωσε τη δημοπράτηση του έργου, καθώς είχε αποφασίσει πως η υλοποίησή του θα πρέπει να γίνει με επιμέρους εργολαβίες στις οποίες θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής και μικρότερες εργοληπτικές εταιρείες 6ης τάξης.
Τον Οκτώβριο του 2015 εγκρίθηκε ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ύψους 475 εκατομμυρίων ευρώ και διευκρινίστηκε ότι πριν την κήρυξη αναδόχων για τις 8 επιμέρους εργολαβίες, πρέπει να προηγηθεί η έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Περισσότερα από 3 χρόνια αργότερα, τα έργα για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου μήκους περίπου 60 χιλιομέτρων, δεν έχουν ξεκινήσει παρά το γεγονός πως έχει ολοκληρωθεί η ανάδειξη αναδοχών και για τις 8 εργολαβίες.
Το κόστος σε ανθρώπινες ζωές λόγω της έλλειψης σύγχρονου οδικού δικτύου στην περιοχή είναι υψηλό. Μόνο τα τελευταία δύο χρόνια έχουν σημειωθεί περίπου 20 σοβαρά ατυχήματα στην Εθνική Οδό Πατρών Πύργου, τα οποία έχουν στοιχίσει τη ζωή σε 6 ανθρώπους, ενώ περίπου 20 ακόμα έχουν τραυματιστεί.
Οι καθυστερήσεις οφείλονται στο γεγονός πως σε αρκετές περιπτώσεις ζητήθηκαν εξηγήσεις για τις υψηλές εκπτώσεις στις προσφορές των υποψηφίων, αλλά και στο μεγάλο αριθμό προσφυγών που κατατέθηκε κατά της έγκρισης των αποτελεσμάτων των δημοπρασιών.
Τις προηγούμενες ημέρες ολοκληρώθηκε η εκδίκαση των τελευταίων προδικαστικών προσφυγών οι οποίες αφορούσαν στην ανάθεση του τρίτου τμήματος του οδικού άξονα στην εταιρεία Intrakat, συμφερόντων της οικογένειας Κόκκαλη. Πλέον το επόμενο βήμα είναι η έγκριση της εργολαβίας για το τρίτο τμήμα από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην έναρξη των εργασιών έχουν προκαλέσει δυσαρέσκεια στον κατασκευαστικό κλάδο, δεδομένου πως ελάχιστα έργα υποδομών τα οποία δημιουργούν θέσεις εργασίας είναι σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος είναι μείζονος σημασίας και για τις τοπικές κοινωνίες καθώς θα ενισχύσει την οικονομία της δυτικής Πελοποννήσου.
Ο υπουργός Υποδομών διατείνεται από την πλευρά του πως η απόφαση για τη διενέργεια του διαγωνισμού υπό διαφορετικούς όρους, έχει μειώσει το κόστος για το Δημόσιο, λόγων των υψηλών εκπτώσεων που έχουν προσφέρει οι υποψήφιοι.
Ωστόσο, στελέχη κατασκευαστικών ομίλων τονίζουν πως οι ιδιαίτερα υψηλές εκπτώσεις που ξεπερνούν το 50%, εγείρουν σοβαρές αμφιβολίες για την ικανότητα ολοκλήρωσης των έργων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν μπορούσαν να δικαιολογηθούν.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν οι προσφορές για το δεύτερο και τρίτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από την Αμαλιάδα έως τα Δουναίικα και από την Κυλλήνη έως την Αμαλιάδα αντίστοιχα. Αρχικός ανάδοχος ήταν το σχήμα «Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών» συμφερόντων του Χρήστου Καλογρίτσα, το οποίο προσέφερε εκπτώσεις πάνω από 50%.
Όταν η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, αρμόδια για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, ζήτησε διευκρινήσεις οι εταιρείες συμφερόντων Καλογρίτσα δεν έδωσαν επαρκείς εξηγήσεις, με αποτέλεσμα να τους αφαιρεθούν τα έργα.
Άγνωστο παραμένει κατά πόσο η κοινοπραξία της οικογένειας Καλογρίτσα θα καταφέρει να κατασκευάσει το πρώτο και το τέταρτο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, καθώς είναι γνωστό πως αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα.