Στην κορυφή του κόσμου ο ελληνόκτητος στόλος
Κατά 5 δισ. δολάρια αυξήθηκε η αξία του ελληνόκτητου στόλου κατά την διάρκεια του 2018, αγγίζοντας πλέον τα 105,22 δισ. δολάρια συνολικά και παραμένοντας, με διαφορά μάλιστα, στην κορυφή παγκοσμίως. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες, η εταιρεία εκτιμήσεων αξιών πλοίων VesselsValue, βασικός λόγος της μεγάλης αυτής ανόδου του ελληνόκτητου στόλου, είναι η σημαντική επενδυτική δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών στην αγορά του LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), μια αγορά που αναπτύσσεται ραγδαία και όπου οι ναύλοι κινούνται έντονα ανοδικά τα τελευταία χρόνια.
Ως εκ τούτου, η Ελλάδα διαθέτει πλέον τον ακριβότερο στόλο από πλοία μεταφοράς LNG, συνολικού ύψους 18,4 δις δολαρίων, έναντι 15,2 δις δολαρίων των δεύτερων Ιαπώνων. Παράλληλα, τα ελληνικά συμφέροντα διαθέτουν και τον ακριβότερο στόλο από δεξαμενόπλοια με 38,4 δις δολάρια, τη στιγμή που η δεύτερη Κίνα ελέγχει τάνκερ αξίας «μόλις. 20,5 δις δολαρίων και η τρίτη Ιαπωνία 19,4 δις δολάρια. Στον αντίποδα, η Ελλάδα έρχεται δεύτερη σε ό,τι αφορά την αξία των φορτηγών πλοίων, όπου όπως φαίνεται, τα τελευταία χρόνια, έχει επικρατήσει η φιλοσοφία των λιγότερων, αλλά ποιοτικότερων πλοίων, έναντι της ποσότητας, που έχουν προκρίνει πλοιοκτήτες άλλων χωρών. Έτσι, οι Ιάπωνες διαθέτουν τον ακριβότερο στόλο φορτηγών πλοίων, αξίας 40 δις δολαρίων, έναντι 37,4 δις δολαρίων των Ελλήνων και 33,3 δις δολαρίων των τρίτων Κινέζων. Συνολικά, η αξία του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε κατά 17,6 δις δολάρια το 2018.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την διάρκεια του 2018, οι Έλληνες εφοπλιστές δαπάνησαν κεφάλαια ύψους 4,6 δις δολαρίων για την απόκτηση 305 πλοίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 28,22 εκατ. τόνων. Στα φορτηγά πλοία, οι Έλληνες τοποθέτησαν σχεδόν το 40% των συνολικών κεφαλαίων που δαπάνησαν πέρσι, με σχεδόν 2 δις δολάρια να διοχετεύονται στη διεθνή αγορά για την απόκτηση 167 πλοίων, μεταφορικής ικανότητας 14,34 εκατ. τόνων dwt. Αντίστοιχα, στα δεξαμενόπλοια, οι Έλληνες επένδυσαν 1,78 δις δολάρια για την απόκτηση 89 πλοίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 11,8 εκατ. τόνων dwt, σχεδόν το 1/3 παγκοσμίως, με βάση τον όγκο των αγοραπωλησιών που πραγματοποιήθηκαν στη συγκεκριμένη αγορά πέρσι (32,47 εκατ. τόνοι).
Σταθερά ανοδική ήταν και η επενδυτική κινητικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών στην ανερχόμενη αγορά των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου ή υγραερίου, τομείς που μέχρι πριν λίγα χρόνια θεωρούνταν ιδιαίτερα εξειδικευμένοι και απαιτητικοί και αποφεύγονταν από τα ελληνικά συμφέροντα. Πλέον, πρωταγωνιστούν κι εδώ, με επενδύσεις 307 εκατ. δολαρίων για την απόκτηση έξι πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 493.056 κυβικών μέτρων. Συνολικά, το 2018 αγοράστηκαν παγκοσμίως 1.628 πλοία κάθε τύπου, συνολικής μεταφορικής ικανότητας άνω των 90 εκατ. τόνων dwt, ενώ το κόστος ανήλθε σε σχεδόν 20,5 δισ. δολάρια.