Οι εφοπλιστές δέχονται να πληρώνουν φόρο!
Μόνιμο, «εθελοντικό» φόρο επί των κερδών τους δέχονται να πληρώνουν στο ελληνικό κράτος οι εφοπλιστές, ώστε να δοθεί τέλος στη μακρά και δύσκολη συζήτηση των κυβερνήσεων με τους Ευρωπαίους δανειστές, που έχουν θέσει στο στόχαστρο το ειδικό φορολογικό καθεστώς της ελληνικής ναυτιλίας.
Κατόπιν ισχυρής πίεσης των δανειστών, η κυβέρνηση Σαμαρά είχε συμφωνήσει με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών μια εθελοντική πληρωμή φόρων, προσωρινού χαρακτήρα. Η πληρωμή φόρων πήρε τη μορφή της συμφωνίας εφοπλιστών - κυβέρνησης και όχι μιας κανονικής φορολογικής επιβάρυνσης, ώστε να μην τεθεί σε γενικότερη αμφισβήτηση το ειδικό καθεστώς φορολόγησης της ναυτιλίας, που έχει αποτελέσει σημαντικό παράγοντα της ανάπτυξής της εδώ και δεκαετίες.
Όμως, με το μνημόνιο του 2015, επιβλήθηκε στην ελληνική πλευρά υποχρέωση να επανεξετάσει συνολικά το ειδικό φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας, ώστε να εξασφαλισθεί η πληρωμή φόρου σε μόνιμη βάση. Οι σχετικές συζητήσεις δεν έχουν τελειώσει και η επανεξέταση του φορολογικού καθεστώτος της ναυτιλίας έχει μείνει ως εκκρεμότητα για τις μεταμνημονιακές διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς των δανειστών.
Το θέμα έχει προκαλέσει, κατά καιρούς, πολιτικές εντάσεις στις σχέσεις με τους δανειστές. Ο πρώην υπ. Οικονομικών της Γερμανίας, Β. Σόιμπλε, έχει κατ' επανάληψη επιτεθεί στην Αθήνα για το φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας. Τον Οκτώβριο του 2017, μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ο κ. Σόιμπλε είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η η ελληνική κυβέρνηση δέχθηκε να μειωθούν οι συντάξεις, ενώ δεν επέβαλε φόρους στους εφοπλιστές, σε αντίθεση με όσα υποσχόταν ο ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά.
Μιλώντας, χθες, στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μελών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, δημοσιοποίησε μια πρόταση για νέα συμφωνία κράτους - εφοπλιστών, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για ολοκλήρωση και των σχετικών διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους δανειστές.
Ειδικότερα, ο κ. Βενιάμης τόνισε ότι είναι ειλημμένη απόφαση της ναυτιλιακής κοινότητας να συνάψει νέο συνυποσχετικό οικειοθελούς παροχής με την Πολιτεία, το οποίο, όπως υπογράμμισε, θα σέβεται νομοτεχνικά το υφιστάμενο θεσμικό ναυτιλιακό πλαίσιο και θα έχει ως κύρια χαρακτηριστικά την αόριστη χρονική διάρκεια και την καταβολή ενός σταθερού ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων των φυσικών προσώπων.
«Η απόφαση αυτή αποδεικνύει για άλλη μια φορά την υπευθυνότητα και ενότητα του κλάδου μας, καθώς και την ισχυρή βούλησή μας να συνεχίσουμε τη διαχρονικά ενεργή παρουσία μας στον τόπο μας», τόνισε ο κ. Βενιάμης.
Εξάλλου, αναφερόμενος στα μεγέθη και στη συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία, ο κ. Βενιάμης είπε ότι και το 2018 η ελληνόκτητη ναυτιλία συνέχισε να εκπροσωπεί άνω του 20% σε dwt της παγκόσμιας χωρητικότητας και να ενδυναμώνει την ευρωπαϊκή ναυτιλία, αποτελώντας άνω του 51% του κοινοτικού στόλου.
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα της περιόδου Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2018 ανήλθε σε 15,2 δισεκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 15% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2017, επανερχόμενο σταδιακά αλλά με σταθερούς αυξητικούς ρυθμούς στα επίπεδα εισαγωγής συναλλάγματος πριν την επιβολή των capital controls.
Για τις προοπτικές της ναυλαγοράς, ο κ. Βενιάμης ανέφερε ότι αρνητικοί παράγοντες, όπως η επιβράδυνση στην κινεζική οικονομία, τα σημάδια κόπωσης που παρουσιάζει η οικονομία της Ευρώπης, οι εμπορικοί πόλεμοι μεταξύ σημαντικών κρατών, το πρόσφατο ατύχημα στη Βραζιλία καθώς και οι επιπτώσεις στη διακίνηση φορτίων από τις εμπορικές κυρώσεις των ΗΠΑ ανησυχούν τη ναυτιλιακή κοινότητα.