Χρυσωρυχείο το Αεροδρόμιο: Παίρνει 1,15 δισ. το Δημόσιο
Περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ αναμένεται να κοστίσει στην εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας, η καθυστέρηση του υπουργείου Οικονομικών να καταθέσει στη Βουλή για κύρωση σχέδιο νόμου, με το οποίο εγκρίνεται η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα για 20 έτη.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε στη Βουλή το απόγευμα της Τρίτης και το οποίο είναι προαπαιτούμενο για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή, προβλέπει πως το τίμημα του 1,15 δισ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, θα προσαρμόζεται με την προσθήκη ποσού ίσου με 10,30% ετησίως. Το επιπλέον ποσό υπολογίζεται αναλογικά σε ημερήσια βάση από τις 31 Δεκεμβρίου 2018.
Η ΔΑΑ θα επιβαρυνθεί και λόγω του γεγονότος πως ο ανακτήσιμος ΦΠΑ από την εταιρεία θα ανέλθει σε 18%, ενώ το τίμημα υπόκειται σε ΦΠΑ ύψους 24%. Η συνολική επιβάρυνση θα ανέλθει σε 67 εκατομμύρια ευρώ.
Η καθυστέρηση στην έγκριση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή είχε προκαλέσει την έντονη αντίδραση της ΔΑΑ. Στις αρχές Ιανουαρίου ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Παράσχης, είχε στείλει επιστολή στο υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ ζητώντας εξηγήσεις, στην οποία τόνιζε πως η καθυστέρηση κοστίζει στην εταιρεία 330.000 ευρώ την ημέρα.
Η έγκριση της Βουλής είναι το μόνο βήμα που απομένει προκειμένου να ολοκληρωθεί η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, η οποία πυροδότησε έντονη πολιτική αντιπαράθεση. Είχε προηγηθεί η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τον περασμένο Νοέμβριο και Δεκέμβριο αντίστοιχα.
Για την καταβολή του τιμήματος η ΔΑΑ έχει εξασφαλίσει ομολογιακό δάνειο ύψους 665 εκατομμυρίων ευρώ, με αναδόχους έκδοσης την Εθνική Τράπεζα και την Τράπεζα Πειραιώς. Σύμφωνα με πληροφορίες του Economistas, οι δύο τράπεζες θα προσφέρουν χρηματοδότηση στην εταιρεία ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ έκαστη. Για την κάλυψη του υπόλοιπου ποσού οι δύο ανάδοχοι θα επιτρέψουν τη συμμετοχή της Alpha Bank και της Eurobank με ποσό έως 130 εκατομμύρια ευρώ για την κάθε μία.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες το ενδιαφέρον των τεσσάρων συστημικών τραπεζών για το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι έντονο, δεδομένου πως θα προκύψουν ανάγκες περαιτέρω χρηματοδότησης. Η ΔΑΑ θα υλοποιήσει τα επόμενα έτη επενδυτικό πρόγραμμα ύψους περίπου 500 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει την κατασκευή νέου terminal λόγω της θεαματικής αύξησης της επιβατικής κίνησης.
Όπως τονίζουν αξιόπιστες πηγές, προβάδισμα στην χρηματοδότηση των έργων αυτών έχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με τα δάνεια της οποίας κατασκευάστηκε ουσιαστικά το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Δεν αποκλείεται ωστόσο να χρειαστεί να χορηγήσουν δάνεια και οι ελληνικές τράπεζες, για τις οποίες η χρηματοδότηση μεγάλων επενδύσεων αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα.
Η επικείμενη ολοκλήρωση της παράτασης της σύμβασης του αεροδρομίου της Αθήνας έως τον Ιούνιο του 2046, ανοίγει το δρόμο και για την πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ μετοχικού ποσοστού ύψους 30% της ΔΑΑ.Οι θεαματικές επιδόσεις του «Ελευθέριος Βενιζέλος», το οποίο είχε κέρδη μετά από φόρους 140 εκατομμύρια ευρώ το 2017, αποτελούν εξασφάλιση πως θα εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του 30%, η συμμετοχή του Δημοσίου στη ΔΑΑ θα μειωθεί σε ποσοστό 25%. Στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας συμμετέχει με ποσοστό 40% η καναδική PSP Investments - η οποία διαχειρίζεται χαρτοφυλάκιο επενδύσεων 153 δισ. δολαρίων Καναδά παγκοσμίως - και ο όμιλος Κοπελούζου με 5%.