Το στοίχημα της εορταστικής αγοράς- Ποιες είναι οι νέες τάσεις

Η οδός Ερμού στο κέντρο της Αθήνας / Φωτογραφία: Shutterstock

Μπορεί η προσοχή των καταναλωτών να είναι στραμμένη στην αγορά της Black Friday, ωστόσο για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου αυτός ο τζίρος των 200- 300 εκ ευρώ δεν είναι παρά το έλασσον μπροστά στον τζίρο των εορτών, που πέρσι ξεπέρασε τα 4 δισ ευρώ.

Τα μηνύματα σαφώς και έχουν διπλή ανάγνωση. Από τη μια, η ψυχρολουσία των θερινών εκπτώσεων, όπου όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Στατιστικής, «σημαδεύτηκαν» από τον μειωμένο όγκο πωλήσεων. Με εξαίρεση τα super markets και τα καταστήματα καλλυντικών, οι υπόλοιποι είδαν μειωμένες πωλήσεις.

Πολυκαταστήματα, είδη ένδυσης- υπόδησης, ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη, έπιπλα και οικιακός εξοπλισμός, έγραψαν «μείον» ως και 23,8%. Αν μη τι άλλο, οι «επιδόσεις» αυτές μαρτυρούν «κόπωση» της αγοραστικής δύναμης και άλλη
προτεραιοποίηση στις καταναλωτικές δαπάνες, μετά τα αλλεπάλληλα κύματα ακρίβειας.

Από την άλλη, η επιβράδυνση των αυξήσεων σε βασικά είδη διατροφής, οι πρώτες μειώσεις στα ράφια και η «μάχη» των κωδικών, καλλιεργούν προσδοκίες ότι η ψυχολογία των καταναλωτών θα ανέβει όσο πλησιάζουμε προς την «καρδιά» της εορταστικής περιόδου, όπου οι… αντιστάσεις αμβλύνονται. Η τελευταία έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ έδειξε ότι σημειώνονται μικρές θετικές μεταβολές προσδοκιών για την οικονομική κατάσταση των καταναλωτών, καθώς αμβλύνεται η πολύ έντονη απαισιοδοξία που έχει καταγραφεί όλους τους μήνες, αν και παράλληλα παρατηρείται μικρή επιδείνωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές.

Οι τάσεις στην αγορά τροφίμων

Σε κάθε περίπτωση, άπαντες «κοιτάνε» προς τον κλάδο των τροφίμων, που έχει τη μερίδα του λέοντος από τον εορταστικό τζίρο. Τον περσινό Δεκέμβριο, από τον συνολικό τζίρο των 4,023 δισ ευρώ, μόνο τα super markets «απορρόφησαν» 1,532 δισ ευρώ, ενώ αν προσθέσουμε ζαχαροπλαστεία, φούρνους, κρεοπωλεία, μανάβικα, ντελικατέσεν, αγγίζουμε τα 1,650 δισ ευρώ. Ό,τι «περισσέψει» από εκεί, μπορεί να δαπανηθεί αλλού.

Η έρευνα της NIQ για τις διεθνείς τάσεις της φετινής εορταστικής περιόδου είναι αποκαλυπτική για το πώς σκέφτονται να κινηθούν οι καταναλωτές, με τη βασική παραδοχή ότι οι πληθωριστικές πιέσεις παραμένουν βασική πηγή ανησυχίας.

Κατ’ αρχάς, το 68% των καταναλωτών δηλώνει ότι είναι πιθανό να αλλάξει ή να δοκιμάσει μια νέα μάρκα λόγω της χαμηλότερης τιμής της, ενώ το 59% θα αγόραζε ένα προϊόν που έχει καινοτομήσει για να το κάνει όσο το δυνατόν πιο προσιτό. Αλλά, μόνο το 17% δηλώνει ότι μεταβαίνει στην αγορά περισσότερων μεγάλων, χύμα συσκευασιών του προϊόντος της επιλογής του.

Επιπλέον, οι καταναλωτές αναζητούν τρόπους εξοικονόμησης χρόνου και χρημάτων και αυτό έχει οδηγήσει σε αυξανόμενη ζήτηση για πιο βολικές επιλογές τροφίμων. Το 44% δηλώνουν ότι είναι πιθανό να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για μορφές προϊόντων που είναι βολικές στη χρήση. Με τις συνεχιζόμενες οικονομικές πιέσεις και μια σειρά από άλλα πράγματα που πρέπει να αγοράσουν για τις γιορτές, πολλοί καταναλωτές θα εστιάσουν ενεργά στην ευκολία όταν πρόκειται για ψώνια.

Μια βασική τάση είναι η αυξημένη ζήτηση για φρέσκες, υγιεινές επιλογές. Ορισμένοι καταναλωτές αναζητούν φρέσκα, τοπικά και εποχιακά προϊόντα για να τα χρησιμοποιήσουν στα γιορτινά τους γεύματα. Άλλοι αναζητούν φυτικές και εναλλακτικές επιλογές κρέατος. Ενδεικτικά,15,5 εκατομμύρια Αμερικανοί ακολουθούν έναν χορτοφαγικό τρόπο ζωής, ενώ περίπου 2 εκατομμύρια από αυτούς ακολουθούν έναν αμιγώς χορτοφαγικό τρόπο ζωής.

ΣΧΕΤΙΚΑ