Δεν επιβεβαιώνονται οι «μαύρες» προβλέψεις για το πετρέλαιο- «Αγκάθι» τα καύσιμα λόγω φορολογίας
Η κλιμάκωση της έντασης στη Μ. Ανατολή στο τέλος Σεπτεμβρίου «έσπρωξε» την τιμή του πετρελαίου πάνω από τα 80 δολάρια, ανατροφοδοτώντας τα σενάρια για ράλι ως τα 100 δολάρια ή και «μαύρα» σενάρια για ακραίες τιμές στα 200- 250 δολάρια.
Η πραγματικότητα ευτυχώς διέψευσε τις Κασσάνδρες. Και δεν είναι μόνο ότι- επί του παρόντος τουλάχιστον- το Ισραήλ και το Ιράν απέφυγαν τη μετωπική σύγκρουση, είναι κυρίως τα θεμελιώδη των «μεγάλων» της παγκόσμιας οικονομίας, που «δείχνουν» περιορισμένη ζήτηση.
Την τελευταία εβδομάδα, το Brent έχει «χάσει» γύρω στο 1,7% και η τιμή του «παίζει» μεταξύ 70 και 73 δολαρίων, δηλαδή κάτω από το βασικό σενάριο έτους των 85 δολαρίων. Όσον αφορά στο τι πρέπει να περιμένουμε από εδώ και πέρα, το μοντέλο της Trading Economics δείχνει ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς η τιμή του Brent θα βρίσκεται λίγο πιο πάνω από τα σημερινά επίπεδα (76,47 δολάρια), με την προοπτική να επιστρέψει στα 80,49 δολάρια σε ορίζοντα 12μήνου.
Το «αγκάθι» των καυσίμων
Η υποχώρηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου κατά περίπου 13% σε σχέση με πέρσι, αναμφίβολα αφαίρεσε από τις πλάτες των νοικοκυριών ένα σημαντικό βάρος. Η εκκίνηση της φετινής περιόδου θέρμανσης έγινε, μάλιστα, με 20-25 λεπτά χαμηλότερη τιμή πετρελαίου θέρμανσης.
Από την άλλη πλευρά, το «αγκάθι» της υψηλής φορολογίας δεν επιτρέπει στους καταναλωτές να δουν ακόμα μεγαλύτερη διαφορά στο πορτοφόλι τους. Είναι ενδεικτικό ότι αν και η μέση τιμή της αμόλυβδης (1,79 ευρώ) διαμορφώνεται περίπου 10 λεπτά χαμηλότερα από πέρσι, η Ελλάδα εξακολουθεί να κάνει… πρωταθλητισμό.
Ειδικότερα, πληρώνουμε την 3η ακριβότερη βενζίνη, μετά την Ολλανδία (1,926 ευρώ) και τη Δανία (1,887 ευρώ), ενώ είμαστε 10 λεπτά πάνω από τον μέσο της Ευρωζώνης και 15 λεπτά από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η υψηλή φορολογία
Το πρόβλημα δεν είναι νέο. Ξεκίνησε επί των μνημονιακών χρόνων, ως η εύκολη λύση των δανειστών για να ανέβουν τα φορολογικά έσοδα, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν το πλήγμα στην κατανάλωση και την τσέπη των φορολογουμένων. Ενδεικτικό της κοντόφθαλμης προσέγγισης είναι ότι η τελευταία αύξηση στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης το 2016 έγινε με τη διεθνή τιμή του πετρελαίου στα 30- 35 δολάρια, χωρίς προφανώς να συνεκτιμήσει κανείς ότι αυτή η «όαση» θα είχε σύντομη ημερομηνία λήξης.
Όπως επισημαίνει σε ανάλυση του το Tax Foundation, η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί από τα κράτη- μέλη να επιβάλλουν ελάχιστο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης 0,359 ευρώ ανά λίτρο στη βενζίνη. Ωστόσο, μόνο η Μάλτα τηρεί τον ελάχιστο συντελεστή, ενώ όλες οι άλλες χώρες της ΕΕ επιβάλλουν υψηλότερους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης. Η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο βενζίνης στην ΕΕ με 0,789 ευρώ ανά λίτρο, ακολουθούμενη από την Ιταλία με 0,728 ευρώ ανά λίτρο και την Ελλάδα με 0,700 ευρώ ανά λίτρο.
Αν συνυπολογίσει κανείς τον ΦΠΑ, ο οποίος στην Ελλάδα είναι 24% και από τους υψηλότερους στην ΕΕ, έχει μπροστά του τη… ρίζα του κακού. Σύμφωνα, άλλωστε, με το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, σε ένα λίτρο βενζίνης αξίας 1,79 ευρώ, το 59,22%- δηλαδή 1,06 ευρώ- είναι φόροι και τέλη…