Προβληματική παραμένει η παρακολούθηση της αγοράς καυσίμων

EUROKINISSI/ ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ

“Το σύστημα εισροών- εκροών έχει εγκατασταθεί. Αυτό που πρέπει, όμως, να αναρωτηθούμε είναι το πώς λειτουργεί”, σημειώνουν πηγές της αγοράς στο economistas, με φόντο τα ευρήματα του ΕΜΠ, που δείχνουν ότι η μία στις τέσσερις αντλίες καυσίμων είναι “πειραγμένη”, κοινώς πουλάει αέρα κοπανιστό.

Όπως παραδέχονται και οι παλιές συνδικαλιστικές καραβάνες των Βενζινοπωλών, η ιστορία με τις πειραγμένες αντλίες είναι πολύ παλιά. Ωστόσο, παρά τις νέες τεχνολογίες και τα ψηφιακά “εργαλεία”, που έχουν ενσωματώσει στη λειτουργία τους οι Φορολογικές και Τελωνειακές Αρχές, το πρόβλημα είναι εκεί.     

“Με λύπη μας διαπιστώνουμε πως η εφαρμογή των μέτρων είναι ελλειμματική και προβληματική. Είναι χαρακτηριστικό, πως ακόμη και σήμερα υπάρχουν πρατήρια καυσίμων που ενώ είναι βεβαιωμένα παραβατικά, αντί να σφραγίζονται, συνεχίζουν να λειτουργούν με αποφάσεις της Δικαιοσύνης”, τονίζει στην τελευταία του ανακοίνωση ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, δείχνοντας έτσι προς την αναγκαιότητα νομοθετικών ή/και τεχνικών παρεμβάσεων.    

Τα κόλπα   

Το κίνητρο για τον πρατηριούχο που “πειράζει” την αντλία του είναι προφανές και ισχυρό. Για παράδειγμα, εμφανίζεται να πουλάει 1.000 λίτρα, αλλά κλέβοντας τα 300 λίτρα πουλώντας αέρα, τελικά πουλάει 1.300 λίτρα. Αυτό που επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς είναι ότι το Δημόσιο επί της ουσίας δεν χάνει (όπως στην περίπτωση της νοθείας). Χαμένοι είναι οι καταναλωτές που αγοράζουν λιγότερα καύσιμα από αυτά που πληρώνουν, ενώ νοθεύεται και ο ανταγωνισμός προς τα υπόλοιπα πρατήρια.    

Το εύλογο ερώτημα είναι γιατί δεν εντοπίζονται οι επιτήδειοι. Αρμόδιες πηγές απαντούν:  

  • Η πρώτη παρέμβαση στην αντλία γίνεται με λογισμικό που βρίσκεται πλέον στο cloud και όχι σε flashάκι που πρέπει να εγκατασταθεί στο σύστημα, όπως παλιά. Άρα σε επιτόπιο έλεγχο είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστεί. Στην καλλίτερη περίπτωση θα βρουν ίχνη στη RAM του συστήματος. Η παρέμβαση γίνεται με τηλεκοντρόλ μικρού μεγέθους. Άρα με την υποψία ελέγχου, αμέσως η αντλία επανέρχεται στην κανονική λειτουργία, άρα πολύ δύσκολο να τους πιάσουν επ’ αυτοφώρω  
  • Η δεύτερη παρέμβαση γίνεται στα στοιχεία που στέλνει το σύστημα της αντλίας στην ΑΑΔΕ. Αντί να εμφανίζεται ο πραγματικός όγκος καυσίμων και ο ανάλογος τζίρος (τα 1.300 λίτρα του παραδείγματος), τα στοιχεία που παίρνει η ΑΑΔΕ εμφανίζουν τον όγκο καυσίμων που ο πρατηριούχος έχει προμηθευτεί βάσει τιμολογίων (τα 1.000 λίτρα του παραδείγματος) 

Τι θα μπορούσε να γίνει   

Υπήρξε σχεδιασμός για ένα ειδικά διασκευασμένο αυτοκίνητο, που θα έλεγχε- χωρίς να το ξέρει ο πρατηριούχος- τον πραγματικό όγκο του καυσίμου που μπαίνει στο ρεζερβουάρ κι από τη σύγκριση με την απόδειξη, θα εντοπίζονταν οι παραβάτες. Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι θα έπρεπε να γίνει ειδική νομοθετική ρύθμιση, καθώς βάσει νόμου, τα ελεγκτικά κλιμάκια θα πρέπει να δηλώνουν την παρουσία τους. Ακόμα κι αν ξεπερνιόταν αυτό το εμπόδιο, είναι προφανές ότι μετά τον πρώτο έλεγχο, θα έπεφτε “σύρμα” στην πιάτσα για το ειδικό αυτοκίνητο.    

Ποια είναι η παρέμβαση που έχει προταθεί από τις υπηρεσίες ως η λύση του προβλήματος; Να υπάρξει online σύνδεση των συστημάτων εισροών- εκροών με την ΑΑΔΕ, έτσι ώστε να ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο (real time) τι μπαίνει και τι βγαίνει. Αυτήν τη στιγμή ΔΕΝ υπάρχει τέτοια σύνδεση. Τα συστήματα εισροών- εκροών στέλνουν στο τέλος της ημέρας τα δεδομένα στην ΑΑΔΕ, άρα εκεί μπορεί να γίνει η δεύτερη παρέμβαση του παράνομου λογισμικού.

“Προφανώς υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες, αλλά από τη στιγμή που έγινε η διασύνδεση POS- ταμειακών- ΑΑΔΕ, είναι προφανές ότι μπορούν να ξεπεραστούν”, σημειώνουν οι ίδιες πηγές...  

ΣΧΕΤΙΚΑ