«Συναγερμός» για να «ανασάνουν» οι Υπερεφορίες
Ως γνωστό, “κάθε αρχή και δύσκολη” κι από αυτόν τον κανόνα δεν θα μπορούσαν να εξαιρεθούν τα ΚΕΦΟΔΕ Αττικής- Θεσσαλονίκης, δηλαδή οι... “Υπερεφορίες”, που έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο να “τρέχουν” τις φορολογικές- ελεγκτικές διαδικασίες, παίρνοντας τη σκυτάλη από τις κατά τόπου εφορίες.
Η μεταφορά αρμοδιοτήτων- όπως έχει δείξει η εμπειρία σε πάμπολλες περιπτώσεις- μεταξύ φορολογικών υπηρεσιών, δεν ήταν ποτέ εύκολη, πόσο μάλλον όταν δεν μιλάμε απλώς π.χ. για την ολοκλήρωση κάποιων ελέγχων αλλά και για την ικανοποίηση χιλιάδων ψηφιακών αιτημάτων πολιτών- λογιστών, που αρχικά υποβάλλονταν στις κατά τόπους ΔΟΥ και πλέον φτάνουν κατά κύματα στο ΚΕΦΟΔΕ.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο έντονο, αν προσθέσει κανείς στην εξίσωση τις ελλείψεις προσωπικού σε καίριες θέσεις της Φορολογικής Διοίκησης. Διαβλέποντας τον κίνδυνο να... φρακάρει το σύστημα, ο Διοικητής της ΑΑΔΕ υπέγραψε Απόφαση, με την οποία οι παλιές ΔΟΥ και νυν Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, πέφτουν στη “μάχη” της καθημερινότητας.
Ειδικότερα, οι Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, εφόσον απαιτηθεί, ασκούν μέσω αναδρομολόγησης, παράλληλα με τα ΚΕΦΟΔΕ, την αρμοδιότητα της διαχείρισης και διεκπεραίωσης των ηλεκτρονικών αιτημάτων των φορολογούμενων αυτών, που αφορούν σε:
- Απόδοση, ενεργοποίηση, απενεργοποίηση, καθώς και αναβίωση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου
- Έναρξη/μεταβολή εργασιών
- Χορήγηση κλειδαρίθμου
- Μεταβολή ατομικών στοιχείων
- Έκδοση/επανεκτύπωση των σχετικών βεβαιώσεων για θέματα μητρώου.
Επιπλέον, τα ΚΕΦΟΔΕ θα πάρουν “ανάσα” με δύο ακόμα παρεμβάσεις:
- Για τη διαχείριση και διεκπεραίωση των αιτημάτων των φορολογούμενων, που αφορούν σε θέματα αρμοδιότητας μητρώου των ΚΕΦΟΔΕ και υποβάλλονται/έχουν υποβληθεί σε αυτά μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου», αρμόδια είναι ΚΑΙ οποιαδήποτε Υπηρεσία Φορολογικής Εξυπηρέτησης, που λαμβάνει σχετικό αίτημα, μέσω αναδρομολόγησης
- Όπου μεταβιβάζεται αρμοδιότητα ή παρέχεται η εξουσιοδότηση υπογραφής πράξεων ή άλλων εγγράφων σε υπαλλήλους των ΔΟΥ., εφαρμόζεται ανάλογα και για τους υπαλλήλους των Γ.Ε.Φ. των Δ.Ο.Υ., για όσες από αυτές τις αρμοδιότητες ή τις πράξεις ή τα έγγραφα μπορούν να ασκήσουν ή να υπογράψουν, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες αποφάσεις.
Τα αιτήματα
Σε συνάντηση που είχε ο Λογιστικός Σύλλογος Αθήνας στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής, τέθηκαν επί τάπητος όλα τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις που έχουν καταγραφεί, με την επισήμανση ότι κάθε υπάλληλος επεξεργάζεται καθημερινά τουλάχιστον 50 αιτήματα. Από την άλλη, αναδείχθηκε και η “πληγή” των “λειψών” δικαιολογητικών, που ανατροφοδοτούν τον φαύλο κύκλο των καθυστερήσεων.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΛΣΑ, ανέδειξε ως κινήσεις που μπορούν να βοηθήσουν στην ταχύτερη διεκπεραίωση των εκκρεμοτήτων:
- την επίλυση από την ΑΑΔΕ των περιπτώσεων, στις οποίες η μη διεκπεραίωση των αιτημάτων προκαλεί πρόβλημα στις πλατφόρμες της (π.χ. myDATA, φορολογικές δηλώσεις), καθόσον τα στοιχεία αντλούνται από το κεντρικό σύστημα ΑΑΔΕ (taxis-Μητρώο)
- την αποφυγή επαναλαμβανόμενων διαδικασιών για το ίδιο αίτημα. Για παράδειγμα, η προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών να πραγματοποιείται στο περιβάλλον του taxis (π.χ. τροποποιήσεις μητρώου) κατά την αλλαγή, διακοπή ή έναρξη εγκατάστασης, αντί της επισύναψης των δικαιολογητικών αυτών στα «Αιτήματα μου»
- τον εμπλουτισμό και την αναλυτικότερη κατηγοριοποίηση των ειδών των αιτημάτων, καθώς και ένδειξη της διαδικασίας που αφορά το αίτημα (π.χ. εισόδημα, ΦΠΑ, κ.λπ.), ώστε να εξοικονομείται χρόνος για τους υπαλλήλους, οι οποίοι μέχρι σήμερα αναγκάζονται να διαβάζουν άσχετα με την επιλογή αιτήματα
- την αυστηρότερη επίβλεψη και καθοδήγηση στην προτεραιοποίηση των αιτημάτων (π.χ. ενάρξεις, διακοπές, έλεγχος επιστροφών, κ.λπ.).