Αποκαλυπτήρια στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού

Η Βουλή των Ελλήνων/ Φωτογραφία Eurokinissi

Περαιτέρω μείωση του Χρέους, προσαρμογή του δημοσιονομικού σχεδιασμού στους νέους “κόφτες” δαπανών, αλλά και νέα μέτρα εισοδηματικών ενισχύσεων, είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο “ξεδιπλώνεται” το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2025.    

Φως στις βασικές κατευθύνσεις ρίχνει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, σημειώνοντας εξαρχής ότι το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης, που τέθηκε σε ισχύ τον Απρίλιο του 2024, επικεντρώνεται στη συνεχή μείωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ σε συμμόρφωση με τις τιμές αναφοράς του 3% και 60% του ΑΕΠ για το έλλειμμα και το χρέος αντίστοιχα. Η κύρια μεταβλητή παρακολούθησης της παραπάνω πορείας είναι οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες.   

Σύμφωνα με το ΕΔΣ, το ΠΚΠ 2025 συμμορφώνεται πλήρως με τους κανόνες αυτούς. Προβλέπεται το χρέος της γενικής κυβέρνησης να μειωθεί από 153,7% του ΑΕΠ το 2024 σε 149,1% του ΑΕΠ το 2025 και το δημοσιονομικό έλλειμμα από 1% σε 0,6%, αντίστοιχα. Οι πρωτογενείς δαπάνες δεν αναμένεται να ξεπεράσουν το 2,6% για το 2024 και 3,7 % για το 2025.   

Το ΕΔΣ επιβεβαιώνει ότι οι παραδοχές που έχουν γίνει για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις (ανάπτυξη για το 2024 2,2% και για το 2025 2,3% και πρωτογενές πλεόνασμα 2,4% του ΑΕΠ και 2,5% του ΑΕΠ αντίστοιχα) είναι συνεπείς με τους στόχους της δημοσιονομικής σταθερότητας. Οι παραπάνω προβλέψεις είναι ευθυγραμμισμένες με το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο του ΥΠΕΘΟ για την περίοδο 2025-2028.   

Κίνδυνοι – Αβεβαιότητες    

Στην αντιμετώπιση τόσο των μακροοικονομικών όσο και των δημοσιονομικών προκλήσεων συντάσσονται μια σειρά παραγόντων, όπως:  

(α) η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και η βελτιωμένη προοπτική της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα εντονότερο ενδιαφέρον για τους ελληνικούς τίτλους και επενδυτικά σχέδια  

(β) μια υψηλότερη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας μετά από επιτάχυνση της υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και των διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών καθώς της αγοράς εργασίας,

(γ) η ταχύτερη του αναμενόμενου πτωτική πορεία του πληθωρισμού και των επιτοκίων της ΕΚΤ, με ευεργετικές επιδράσεις στο κόστος δανεισμού, στην εμπιστοσύνη των αγορών και τελικά στην ανάπτυξη.    

Οι παραπάνω προβλέψεις του ΚΠ 2025 γίνονται κάτω από πιθανούς, κυρίως εξωγενείς κινδύνους, όπως:  

(α) η συνεχώς αυξανόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα που προκαλούν οι πολεμικές συρράξεις στην Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία,  

(β) η μεγαλύτερη του αναμενόμενου, επιβράδυνση των οικονομιών της Βόρειας Ευρώπης, που είναι οι σημαντικότεροι εμπορικοί εταίροι της Ελλάδας θα μπορούσε να περιορίσει τη δυνατότητα της χώρας να χρηματοδοτήσει τυχόν πρόσθετα μέτρα έκτακτης δημοσιονομικής στήριξης πχ λόγω της κλιματικών αλλαγών,  

(γ) μη αναμενόμενες δυσκολίες στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.

ΣΧΕΤΙΚΑ