Στήνονται «δόκανα» για τους «πονηρούς» του ΕΦΚΑ

Eurokinissi

Tα χρέη από ασφαλιστικές υποχρεώσεις αισίως έχουν ξεπεράσει τα 48,5 δισ ευρώ και το ζητούμενο δεν είναι μόνο να εισπραχθεί το μεγαλύτερο δυνατό μέρος από αυτά, αλλά και να εντοπιστούν οι πιθανές εστίες νέων οφειλών.    

Ο σχεδιασμός του ΚΕΑΟ “πατάει” εν πολλοίς στα διαθέσιμα ψηφιακά “εργαλεία”, που επιτρέπουν πολλαπλές και επάλληλες διασταυρώσεις μεταξύ βάσεων δεδομένων, τη δημιουργία και τον εμπλουτισμός “μαύρης” λίστας ανά κλάδο ή και επιχείρηση, την επιλογή “στόχων” βάσει επικινδυνότητας.    

Ειδικότερα, ο δείκτης αφερεγγυότητας μιας κοινής επιχείρησης οφειλέτη προκύπτει από στοιχεία που αφορούν:

  • στην υποβολή ΑΠΔ χωρίς την καταβολή εισφορών  
  • στην δραστηριότητα της επιχείρησης (επιχειρήσεις καθαριότητας, φύλαξης, εκπαιδευτικοί όμιλοι, κέντρα αισθητικής)  
  • στο αν πρόκειται για επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας  
  • στα χαρακτηριστικά των υπευθύνων (π.χ. ορισμός ως υπεύθυνων πρώην εργαζομένων της επιχείρησης)  
  • στη νομική μορφή των επιχειρήσεων (μονοπρόσωπες, ΕΠΕ, ΙΚΕ) 
  • στο αν οι ειδικότητες των απασχολουμένων στην επιχείρηση είναι άσχετες με τις δραστηριότητες της επιχείρησης (ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση επιχείρησης με δραστηριότητα “καθαρισμοί” με απασχολούμενους μάγειρες, νοσοκόμους και νηπιαγωγούς)  
  • στην όλη συμπεριφορά της επιχείρησης 

Οι «αχυράνθρωποι»  

Στο στόχαστρο μπαίνουν κατά προτεραιότητα περιπτώσεις έντονης παραβατικότητας και συστηματικής δημιουργίας οφειλών. Κοινό χαρακτηριστικό των περιπτώσεων αυτών είναι και η ανυπαρξία περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του φορέα. Η απουσία περιουσιακών στοιχείων μπορεί να είναι και αποτέλεσμα μεθόδευσης με σκοπό την αδυναμία εντοπισμού των πραγματικών υπευθύνων της επιχείρησης.    

Για την αντιμετώπιση των παραπάνω περιπτώσεων, όπου “αχυράνθρωποι” λειτουργούν ως “βιτρίνα”, άμεσης προτεραιότητας ζήτημα είναι η ενεργοποίηση του ελεγκτικού μηχανισμού για τον καταλογισμό των εισφορών στους πράγματι ωφελούμενους από την παράνομη δραστηριότητα.

Τα πρόσωπα αυτά είναι που έχουν την υποχρέωση αλλά και την οικονομική δυνατότητα να αποκαταστήσουν τη ζημία των ασφαλιστικών οργανισμών που προκλήθηκε από τη δραστηριότητά τους.   

Οι «καμπάνες»    

Μετά τον εντοπισμό των οφειλετών, ξεκινά η διαδικασία αναζήτησης και είσπραξης των χρωστούμενων. Σε πρώτη φάση, με Ατομική Ειδοποίηση οι ενδιαφερόμενοι ενημερώνονται αρμοδίως ότι έχουν περιθώριο 20 ημερών, προκειμένου να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν τα χρέη τους. Μόνο στη διάρκεια του β’ τριμήνου το ΚΕΑΟ έστειλε 131.913 τέτοια “ραβασάκια”.    

Με την παρέλευση του 20ήμερου, αρχίζουν τα... “όργανα”, με τη δημιουργία του προφίλ του καθενός οφειλέτη, με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του Κ.Ε.Α.Ο., τη διασύνδεση με το Μητρώο της Γ.Γ.Π.Σ., τα στοιχεία του Γ.Ε.ΜΗ. κλπ.     Στη συνέχεια με κριτήρια καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής. Μεταξύ των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη είναι:  

  • το ύψος της οφειλής: ανάλογα με το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος μέτρου  
  • η συμπεριφορά του οφειλέτη: Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού «έναντι» της οφειλής ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συμπεριφορά αυτή 
  • η παλαιότητα της οφειλής: στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη, εξετάζεται το χρονικό σημείο δημιουργίας των οφειλών, προκειμένου να εκτιμηθεί αν οφείλονται στην οικονομική κρίση ή την εκ συστήματος αφερεγγυότητα του οφειλέτη. 

  Μέχρι το τέλος του α’ εξαμήνου, το συνολικό ποσό οφειλών για τα οποία ελήφθησαν Αναγκαστικά Μέτρα (πλειστηριασμοί, κατασχέσεις κλπ) ξεπερνούσαν τα 35,6 δισ ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ