Καλά και κακά νέα από το μέτωπο του πληθωρισμού
Η ΕΚΤ “διάβασε” τα έως τώρα στοιχεία από τον πληθωρισμό και αποφάσισε- ομόφωνα αυτήν τη φορά- να κάνει το μικρό βηματάκι των 0,25 μονάδων προς τα κάτω. Η γλώσσα που χρησιμοποίησε, όμως, η Κ. Λαγκάρντ για τα επόμενα βήματα, έδειξε ότι στη Φρανκφούρτη εξακολουθούν να φοβούνται τις δυσάρεστες εκπλήξεις.
Οι μετρήσεις της Eurostat τους 2-3 τελευταίους μήνες δείχνουν μια αργή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, παρά το ότι σε μερικά κράτη μοιάζει να επιμένει. Ωστόσο δεν έχει περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι ο “αέρας” από τη “βουτιά” των ενεργειακών προϊόντων έχει προ πολλού κοπάσει και η τάση, πλέον, είναι ανοδική.
Αν και “ψαλίδισε” κατά 0,1 μονάδα τις προβλέψεις για τους ρυθμούς ανάπτυξης της περιόδου 2024- 2026, η ΕΚΤ διατήρησε αμετάβλητες τις εκτιμήσεις της για τον πληθωρισμό, ο οποίος ακόμα κι έτσι θα πρέπει να φτάσουμε στο 2026 για τον δούμε- καλώς εχόντων των πραγμάτων- να πέφτει κάτω από το 2%. Δεν είναι, όμως, αυτό το πρόβλημα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οικονομολόγων της ΕΚΤ, ο πληθωρισμός θα υποχωρήσει, μεν, τον Σεπτέμβριο, αλλά στο τελευταίο τρίμηνο του έτους θα αυξηθεί κυρίως λόγω των τιμών της Ενέργειας. Στο βασικό σενάριο, ο πληθωρισμός θα υποχωρήσει εκ νέου στις αρχές του 2025, ωστόσο ακόμα κι έτσι σε όλη τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου οι τιμές της ενέργειας θα είναι ευμετάβλητες.
Ποιο είναι το “κλειδί” αυτού του βασικού σεναρίου; Η υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου. Οι παραδοχές για τις τιμές του μαύρου χρυσού, με βάση τις προθεσμιακές τιμές, έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω κατά περίπου 2% σε ορίζοντα και παραμένουν σε καθοδική πορεία, με τις τιμές να μειώνονται κατά περίπου 12% μεταξύ 2024 και 2026.
Όπως, όμως, βίωσαν νοικοκυριά κι επιχειρήσεις την τελευταία διετία, όταν συζητάμε για ενέργεια δεν αναφερόμαστε μόνο στο πετρέλαιο. Οι ανησυχίες για τους γεωπολιτικούς κινδύνους που συνδέονται με τις εντάσεις στην στη Μέση Ανατολή και η πρόσφατη ουκρανική εισβολή στο ρωσικό έδαφος οδήγησαν έτσι την ΕΚΤ σε υψηλότερες παραδοχές για τις τιμές χονδρικής πώλησης φυσικού αερίου (αύξηση κατά 17% κατά τη διάρκεια του ορίζοντα προβολής). Επιπλέον, οι παραδοχές για τη χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έχουν επίσης αναθεωρηθεί προς τα πάνω, ιδίως προς το τέλος του 2026.
“Οι μελλοντικές εξελίξεις των τιμών των ενεργειακών προϊόντων παραμένουν πολύ αβέβαιες και οι εναλλακτικές πορείες για τις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου θα είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις οικονομικές προοπτικές, ιδίως στον πληθωρισμό”, σημειώνουν οι οικονομολόγοι της ΕΚΤ αναδεικνύοντας έτσι την Ενέργεια ως τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο και για την επόμενη διετία.
Τα καλά νέα
Υπάρχουν καλά νέα στη νέα Έκθεση της ΕΚΤ; Υπάρχουν με αστερίσκους και υπό την προϋπόθεση να μην ξαναδούμε ένα νέο ντόμινο ανατιμήσεων λόγω ή με άλλοθι τις τιμές των ενεργειακών προϊόντων.
Σύμφωνα με την ΕΚΤ, ο πληθωρισμός των τροφίμων μειώθηκε σταδιακά στο 2,3% τον Ιούλιο, καθώς οι επιπτώσεις των προηγούμενων ενεργειακών και επισιτιστικών σοκ στις τιμές των βασικών εμπορευμάτων εξασθένησαν. Προς το τέλος του 2024, ο πληθωρισμός των τροφίμων αναμένεται να αυξηθεί κάπως.
Αναμένεται να κινηθεί σε γενικές γραμμές πλαγιοκαθοδικά κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2025, με ρυθμούς της τάξης του 2,5% περίπου, κυρίως λόγω του πληθωρισμού των επεξεργασμένων τροφίμων. Στη συνέχεια αναμένεται να μειωθεί σε μέσο όρο 2,1% το 2026, αντανακλώντας εν μέρει την παραδοχή των μετριοπαθών εξελίξεων στις τιμές των βασικών προϊόντων διατροφής.
Ως καλό νέο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και η ταχεία- ίσως ταχύτερη του αναμενομένου- αποκλιμάκωση των ναύλων για τα εμπορεύματα που έρχονται στην Ευρώπη από τα λιμάνια της Ασίας, αν και παραμένουν ακόμα σχεδόν τετραπλάσια από πέρσι.
Ο πιο πρόσφατος σύνθετος δείκτης Drewry WCI των 4.168 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών είναι 60% κάτω από το προηγούμενο ανώτατο όριο της πανδημίας των 10.377 δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2021, αλλά είναι 193% περισσότερο από τη μέση τιμή του 2019 (πριν από την πανδημία) των 1.420 δολαρίων.
Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη σημείωσαν βουτιά 21% ή 1.790 δολάρια στα 6.661 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft. Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ συρρικνώθηκαν κατά 17% ή 1.067 δολάρια στα 5.152 δολάρια ανά feu, ωστόσο ακόμα κι έτσι απέχουν ακόμα έτη φωτός από τα περίπου 1.000 δολάρια που βρίσκονταν όταν ξέσπασε η κρίση στη Μέση Ανατολή.
Όσο για τις προοπτικές, παρά το ότι παραμένουν τα προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων από την Ερυθρά Θάλασσα, λόγω της αδύναμης ζήτησης, η Drewry αναμένει ότι οι τιμές Ανατολής-Δύσης θα μειωθούν περαιτέρω τις επόμενες εβδομάδες.