Αναζητούνται ευκαιρίες στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου

Shutterstock/ FreshStock

Τιμώμενη χώρα στη φετινή ΔΕΘ είναι η Γερμανία, με την οποία οι οικονομικοί/εμπορικοί δεσμοί ήταν και παραμένουν ισχυροί. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι που επιμένουν να «κοιτάνε» προς την Ανατολή και ειδικά την Άπω Ανατολή, με δεδομένο ότι επί της ουσίας πρόκειται για νέες αγορές, που προσφέρουν ευκαιρίες εξωστρέφειας. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο οι επαφές- και μάλιστα σε υψηλό επίπεδο- με την Ιαπωνία έχουν πυκνώσει, καθώς έστω με καθυστέρηση διαπιστώθηκε ότι το οικονομικό αποτύπωμα της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου στην Ελλάδα, είναι δυσανάλογα μικρό.

Είναι ενδεικτικό ότι παρά την «έκρηξη» του Τουρισμού και την αύξηση των ροών μετά την πανδημία, οι Ιάπωνες επισκέπτες στη χώρα μας είναι σχεδόν είδος εν ανεπαρκεία, αν και το 2024 έχει ανακηρυχθεί «Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας-Ιαπωνίας».

Οι ελληνικές εξαγωγές

Όσο κι αν προκαλεί εντύπωση, το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας- Ιαπωνίας είναι πλεονασματικό για τη χώρα μας κατά περίπου 325 εκ ευρώ. Προφανές είναι ότι τα περιθώρια βελτίωσης είναι απεριόριστα, όταν μιλάμε για μια τέτοια αγορά, που έχει «ανοίξει» για προϊόντα στα οποία η Ελλάδα «παίζει μπάλα», κατά το κοινώς λεγόμενο.

Σύμφωνα με τη σχετική Έκθεση του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας, η αγορά τροφίμων της Ιαπωνίας είναι από τις μεγαλύτερες στον κόσμο. Οι Ιάπωνες σταδιακά υιοθετούν στη διατροφή τους εκλεκτά δυτικά προϊόντα, όπως τα τυριά, το γιαούρτι, το ελαιόλαδο, το κρασί, τα είδη ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας και άλλα.

Με βάση, μάλιστα, τη Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης ΕΕ- Ιαπωνίας, οι δασμοί καταργούνται ή μειώνονται, αίρονται μη δασμολογικά εμπόδια, ενώ προβλέπονται αδασμολόγητες ποσοστώσεις για ορισμένα προϊόντα, όπως τα μαλακά τυριά που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την Ελλάδα. Ως αποτέλεσμα δημιουργούνται πολύ ευνοϊκές προοπτικές για τις εξαγωγές μας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν, επίσης, τα καλλυντικά με βάση της μαστίχα, για την οποία όμως πρέπει να κινηθεί η διαδικασία αναγνώρισής της ως οιονοί φάρμακο ή πρόσθετο οιονοί φαρμάκων, ώστε να είναι δυνατή η προβολή των θετικών επιπτώσεών της στην υγεία αφορά και τον κλάδο των καλλυντικών.

Να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια αγορά 125 εκατομμυρίων κατοίκων, υψηλού διαθέσιμου εισοδήματος και με εξελισσόμενα καταναλωτικά πρότυπα. Μάλιστα η Ιαπωνία, ως η πλέον αναπτυγμένη χώρα της Ασίας, συχνά αποτελεί πρότυπο των καταναλωτών γειτονικών χωρών, ενώ οι μεγάλοι όμιλοί της διαθέτουν εμπορικά δίκτυα σε ολόκληρη της περιοχή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η επιτυχής είσοδος ενός προϊόντος στην Ιαπωνική αγορά να αποτελεί διαβατήριο για την είσοδό του στις ασιατικές αγορές.

Επενδύσεις

Παρόλο που η Ιαπωνία συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών που πραγματοποιούν τις μεγαλύτερες άμεσες επενδύσεις στο εξωτερικό, οι Ιαπωνικές ΑΞΕ στη χώρα μας είναι πολύ μικρές και περιορίζονται κυρίως σε εμπορικά δίκτυα.

Στην Ελλάδα έχουν εγκατασταθεί 35 ιαπωνικές επιχειρήσεις, εκ των οποίων οι 18 είναι στελεχωμένες με Ιάπωνες. Οι 4 εξ αυτών είναι μεγάλες εταιρείες γενικού εμπορίου Mitsubishi, Marubeni, Itochu, Sojitz.

Οι Sumiju Marine και Nippon Shipyard ασχολούνται μόνο με ναυπηγήσεις πλοίων. Με ναυτιλιακό εξοπλισμό ασχολούνται οι Furuno Electric, Daihatsu, Chugoku Paint, Fuji Trading, ISS Machinery, Yanmar. Επίσης γραφεία στην Ελλάδα έχει ο ναυτιλιακός οργανισμός Nippon
Kaiji Kyokai.

Οι Weathernews και η NTT Data δραστηριοποιούνται στις υπηρεσίες. To 2022 η NTT Data ανακοίνωσε σημαντική επένδυση στην Ελλάδα, για την παροχή υπηρεσιών σε πελάτες της, αλλά όχι στην εγκατάσταση κέντρου ψηφιακών δεδομένων.

Στον κλάδο της ενέργειας δραστηριοποιούνται οι Mitsubishi Power και UACJ, ενώ στα φαρμακευτικά προϊόντα οι Takeda Pharmaceutical και Astellas Pharma. Από τον κλάδο των μηχανημάτων είναι εγκαταστημένες στην Ελλάδα οι Hitachi Rail, Sony, Canon, Konica, Daikin, Makita, Toyota Materials και από τη Βιομηχανία οι Tosoherasu, JTI, YKK.

Στη γεωργία δραστηριοποιείται η Bioguard, στην εκπαίδευση η Kumon και στη διαφήμιση η Dentsu. Γραφεία στην Ελλάδα έχουν οι ταξιδιωτικές εταιρείες HIS, Travelwise και Marisol.

Σε διακρατικό επίπεδο, αλλά και σε επιχειρηματικό, παρατηρείται πλέον ένα αμοιβαίο ενδιαφέρον για ανάπτυξη των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων των δύο χωρών. Από τον Ιανουάριο του 2021, που πραγματοποιήθηκε μια διερευνητική των προθέσεων, επίσκεψη στην Ιαπωνία από Έλληνες κυβερνητικούς αξιωματούχους, η Ιαπωνική ανταπόκριση ήταν πολύ θετική, ειδικά για τους τομείς των υποδομών, της ενέργειας και της τεχνολογίας.

Ενδιαφέρον υπάρχει για συμμετοχή σε σημαντικά έργα υποδομών, όπως η σιδηροδρομική σύνδεση Αλεξανδρούπολης-Βάρνας και η δημιουργία πλωτών σταθμών FSRU. Επίσης ιαπωνικές επιχειρήσεις εξέφρασαν ενδιαφέρον για παραγωγή ενέργειας από την επεξεργασία απορριμμάτων, για επενδύσεις σε ορυχεία και σε παραϊατρικά προϊόντα.

ΣΧΕΤΙΚΑ