Ανησυχία των δανειστών για τρεις ιδιωτικοποιήσεις

Φωτό: Eurokinissi

Έντονο προβληματισμό προκαλούν στους θεσμούς οι καθυστερήσεις που σημειώνονται στους διαγωνισμούς για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την έκδοση άδειας καζίνο στο Ελληνικό και την ψήφιση του νόμου για τις παραχωρήσεις τμημάτων σε 10 περιφερειακά λιμάνια.

Την Πέμπτη, οι επικεφαλής των θεσμών συναντήθηκαν με τον υπουργό Υποδομών, στον οποίο έθεσαν μετ’ επιτάσεως σειρά ζητημάτων που αφορούν σε πρόσφατες ενέργειές του σε σχέση με την Εγνατία.

Όπως την κατεπείγουσα επιστολή του προς το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας στις 10 Ιανουαρίου, που αποκάλυψε το economistas.gr, με την οποία απαίτησε να μη δεσμευθούν τα ταμειακά διαθέσιμα της Εγνατίας Οδού για έργα βαριάς συντήρησης, παρά το γεγονός πως αυτά είναι απαραίτητα.

Στην επιστολή ο Χρήστος Σπίρτζης αναφέρει πως τα ταμειακά διαθέσιμα, ύψους 188 εκατομμυρίων ευρώ, πρέπει να διατεθούν για αναπτυξιακά έργα. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι έργα που δεν έχουν σχέση με τις αρμοδιότητες της Εγνατίας Οδού, όπως η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης.

Στην Εγνατία Οδό δεν έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ εργασίες βαριάς συντήρησης, που αφορούν στην αντικατάσταση του οδοστρώματος, παρά το γεγονός πως σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές πρέπει να λαμβάνουν χώρα κάθε 8 έτη.

Ο υπουργός Υποδομών επιμένει πως ο επενδυτής που θα αναλάβει τη διαχείριση της αυτοκινητόδρομου για τα επόμενα 35 χρόνια πρέπει να αναλάβει το κόστος της βαριάς συντήρησης, με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει αντίθετη άποψη. Τα νεότερα τμήματα του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού μετρούν ήδη 9 χρόνια ζωής.

Υπουργείο Υποδομών και ΤΑΙΠΕΔ πάντως συμφωνούν πως οι εργασίες βαριάς συντήρησης είναι απαραίτητες. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος για την αντικατάσταση του οδοστρώματος για τα περίπου 600 χιλιόμετρα της Εγνατίας, ανέρχεται σε τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ.

Οι θεσμοί εμφανίζονται ενοχλημένοι και για την άρνηση του κ. Σπίρτζη να υπογράψει κοινή υπουργική απόφαση για τη λειτουργία των σταθμών διοδίων στην Ασπροβάλτα και το Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, οι οποίοι είναι έτοιμοι, παρά το γεγονός πως ο υπουργός Οικονομικών έχει υπογράψει την απόφαση.

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση ετών. Αν και έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον για τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας από επτά επενδυτικά σχήματα, ο διαγωνισμός κινδυνεύει με αδιέξοδο.

Οι θεσμοί εκφράζουν προβληματισμό και για την καθυστέρηση έναρξης του διαγωνισμού για την αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία καζίνο στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός αναμένεται να έχει ξεκινήσει μέσα στις πρώτες δύο εβδομάδες του επόμενου μήνα. Εδώ και μερικές ημέρες το ΤΑΙΠΕΔ και η Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ) βρίσκονται σε διαβουλεύσεις προκειμένου να διευθετηθούν οι τελικές λεπτομέρειες πριν την έναρξη της διαδικασίας.

Το βασικό ζήτημα που χρήζει νομικής διευκρίνισης αφορά στο γεγονός πως η έκταση των 200 στρεμμάτων, στην οποία θα ανεγερθεί το πολυτελές ξενοδοχείο που θα φιλοξενήσει το καζίνο, ανήκει ακόμα στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ πρόκειται να μεταβιβαστεί στο μέλλον στη Lamda Development.

Πηγές που γνωρίζουν τη διαδικασία αναφέρουν πως θα χρειαστούν το λιγότερο τρεις μήνες για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός. Και αυτό διότι οι υποψήφιοι θα έχουν περιθώριο 60 ημερών να καταθέσουν οικονομικές προσφορές από την ημέρα που θα αναρτηθούν στο virtual data room τα τεύχη του διαγωνισμού, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί παράταση.

Οι θεσμοί ανησυχούν και για την καθυστέρηση στην ψήφιση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο ανοίγει το δρόμο για την έναρξη διαγωνιστικών διαδικασιών για την αξιοποίηση 10 περιφερειακών λιμένων.

Η δημόσια διαβούλευση επί του νομοσχεδίου έχει ολοκληρωθεί από τις 15 Νοεμβρίου, ωστόσο η νομοθετική ρύθμιση δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή προκειμένου να ψηφιστεί.

Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την έναρξη διαγωνισμών για την αξιοποίηση επιμέρους χρήσεων των λιμανιών μέσα στο Δεκέμβριο. Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας είναι τα δύο πρώτα που θα αξιοποιηθούν με τη μέθοδο των υποπαραχωρήσεων, με τις εμπορευματικές χρήσεις και των δύο να παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον.

ΣΧΕΤΙΚΑ