«Βαρίδι» για τις τιμές των καυσίμων η υψηλή φορολογία

Φωτογραφία: INTIME NEWS

Την ώρα που αναλυτές και traders “ζυγίζουν” τα δεδομένα, που μπορούν να “εκτοξεύσουν” ή να συγκρατήσουν τη διεθνή τιμή του πετρελαίου, οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται ότι δύσκολα θα δουν στον ορατό ορίζοντα, μειώσεις στις λιανικές τιμές των καυσίμων.   

Ειδικά όσον αφορά στην Ελλάδα, το “αγκάθι” της υψηλής φορολογίας, που είναι μια ακόμα βαριά κληρονομιά από τα χρόνια των Μνημονίων, διατηρεί ειδικά την τιμή της βενζίνης, σε πολύ υψηλά επίπεδα.    

Σύμφωνα με το τελευταίο συγκριτικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα με μέση τιμή αμόλυβδης στα 1,876 ευρώ έχει την τρίτη υψηλότερη λιανική τιμή, καθώς μόνο η Ολλανδία (1,981 ευρώ) και η Δανία (2,107 ευρώ), έχουν υψηλότερες τιμές. Από τον μέσο όρο της Ε.Ε. μας χωρίζουν περί τα 15 λεπτά, ενώ κινούμαστε 11 λεπτά υψηλότερα κι από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, όπου κατά τεκμήριο η αγοραστική δύναμη είναι μεγαλύτερη.

Ποια είναι η βασική αιτία αυτής της εικόνας; Η υψηλή φορολογία των καυσίμων.     

Ευρωπαϊκό «χαράτσι» στα καύσιμα   

Η σχετική μελέτη του Tax Foundation- μια ακόμα- επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές.    

Οι φόροι επί των καυσίμων εξακολουθούν να αποτελούν κεντρικό θέμα πολιτικής για τις ευρωπαϊκές χώρες εν μέσω διαταραχών στην αλυσίδα εφοδιασμού που σχετίζονται με τον ρωσοουκρανικό πόλεμο, αυξημένης έμφασης στην περιβαλλοντική πολιτική και επιδείνωσης των οικονομικών συνθηκών που αισθάνονται οι μέσοι καταναλωτές.    

Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί από τα κράτη- μέλη να επιβάλλουν ελάχιστο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης 0,359 ευρώ ανά λίτρο (1,47 δολάρια ανά γαλόνι) στη βενζίνη. Σημειωτέον ότι αυτός ο ελάχιστος φόρος είναι μεγαλύτερος από τον υψηλότερο φόρο στη βενζίνη στις ΗΠΑ, ο οποίος είναι περίπου 1,25 δολάρια ανά γαλόνι στην Καλιφόρνια (συνδυάζοντας ομοσπονδιακούς και πολιτειακούς φόρους).

Πρωταθλητισμός και στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης   

Ακόμα κι έτσι, μόνο η Μάλτα τηρεί τον ελάχιστο συντελεστή, ενώ όλες οι άλλες χώρες της ΕΕ επιβάλλουν υψηλότερους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στη βενζίνη. Η Μάλτα, με 0,359 ευρώ ανά λίτρο, έχει τον χαμηλότερο φόρο στη βενζίνη, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία με 0,363 ευρώ ανά λίτρο και στη συνέχεια την Πολωνία με 0,391 ευρώ ανά λίτρο (1,60 δολάρια ανά γαλόνι).   

Στον αντίποδα, η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο βενζίνης στην ΕΕ με 0,789 ευρώ ανά λίτρο (3,23 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθούμενη από την Ιταλία με 0,728 ευρώ ανά λίτρο (2,98 δολάρια ανά γαλόνι) και την Ελλάδα με 0,700 ευρώ ανά λίτρο (2,86 δολάρια ανά γαλόνι).    Το κερασάκι στην τούρτα; Όλα τα κράτη- μέλη της ΕΕ επιβάλλουν και ΦΠΑ, ο οποίος στην Ελλάδα είναι 24%, δηλαδή ανάμεσα στους υψηλότερους.    

Αγωνία για το πετρέλαιο    

Υπάρχει περιθώριο μείωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης; Μάλλον όχι. Όπως επισημαίνει το Tax Foundation, οι φόροι στο φυσικό αέριο και το πετρέλαιο κίνησης εξακολουθούν να αποτελούν εξέχοντα ζητήματα πολιτικής σε ολόκληρη την Ευρώπη και καθώς η ΕΕ υφίσταται σαρωτικές αλλαγές για την “πράσινη” μετάβασή της, οι φόροι στα καύσιμα είναι πιθανό να αποτελέσουν κρίσιμη πτυχή των πολιτικών συζητήσεων.   

Ειδικά όσον αφορά στην Ελλάδα, οι σκέψεις και μόνο για μείωση των ΕΦΚ στα καύσιμα χαρακτηρίζονται αρμοδίως ως απαγορευτικές, δεδομένης της υποχρέωσης της χώρας να επιτυγχάνει ετησίως πρωτογενή πλεονάσματα άνω του 2%. Αρμόδιες πηγές υπολογίζουν ότι η προσαρμογή του ΕΦΚ της βενζίνης στο ελάχιστο όριο έχει κόστος άνω του 1,5 δισ ευρώ.    

Με αυτό το δεδομένο, οι ελπίδες για φτηνότερα καύσιμα στρέφονται στις διεθνείς τιμές, όπου τα πράγματα δεν είναι ιδιαιτέρως αισιόδοξα. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το Brent υποχώρησαν κάτω από τα 82 δολάρια ανά βαρέλι την Τρίτη, τερματίζοντας ένα σερί πέντε ημερών με κέρδη, καθώς οι traders στάθμισαν το ενδεχόμενο πλεονάσματος έναντι της κλιμάκωσης των εντάσεων στη Μέση Ανατολή. Ακόμα κι έτσι, βρισκόμαστε περί τα 10 δολάρια ψηλότερα από τα προ κρίσης επίπεδα.  

ΣΧΕΤΙΚΑ