ΑΑΔΕ: Αλλάζουν όλα στους φορολογικούς ελέγχους
Έλεγχοι που θα βγάζουν τα... έξοδα τους, θα διενεργούνται εφεξής από τα κλιμάκια της ΑΑΔΕ, η οποία ενεργοποιεί νέους δείκτες αποτελεσματικότητας- επιδόσεων.
Όπως επισημαίνει στη σχετική απόφαση ο Γ. Πιτσιλής, απώτερος στόχος είναι η σταδιακή μείωση κατ’ έτος του “κενού” ΦΠΑ, δηλαδή των δυνητικών εσόδων που χάνει ο Προϋπολογισμός λόγω φοροδιαφυγής αλλά και πολυπλοκότητας του φορολογικού συστήματος.
Αυτές οι απώλειες είχαν ξεπεράσει το 2016 τα 6 δισ ευρώ, δηλαδή πάνω από τα έσοδα δυόμιση χρόνων ΕΝΦΙΑ, με την “τρύπα” να υπολογίζεται στο 29,1%! Έκτοτε, η διείσδυση των ηλεκτρονικών πληρωμών και τα ψηφιακά “εργαλεία” εντοπισμού της μικρομεσαίας παραβατικότητας, βοήθησαν στο να περιοριστούν οι απώλειες στα περίπου 2,1 δισ ευρώ.
Σήμερα οι απώλειες ΦΠΑ υπολογίζονται στο περίπου 10% των δυνητικών εσόδων, ενώ σύμφωνα με το πλάνο του ΥΠΕΘΟ, ως το τέλος της τετραετίας θα πρέπει να έχουμε πιάσει το μέσο όρο της ΕΕ, δηλαδή το “κενό” να διαμορφώνεται γύρω στο 5%. Πρακτικά, μιλάμε για ετήσιο όφελος 2 δισ ευρώ, που θα μπορεί να ενισχύει τις δαπάνες Υγείας- Παιδείας- Κοινωνικής Πρόνοιας.
Οι νέοι δείκτες
- Σταδιακή κατ' έτος μείωση του “κενού” φόρου στα καπνικά προϊόντα.
- Οι ετήσιες εισπράξεις από φορολογικούς ελέγχους να υπερκαλύπτουν το κόστος ελέγχου τουλάχιστον κατά 5 φορές. Στις εισπράξεις από ελέγχους περιλαμβάνονται οι εισπράξεις από κάθε μορφή φορολογικού ελέγχου και στο κόστος ελέγχου περιλαμβάνεται το κόστος μισθοδοσίας και οι λοιπές δαπάνες για τη διενέργεια των ελέγχων
- Σταδιακή κατ' έτος αύξηση της μέσης εισπραξιμότητας από φορολογικούς ελέγχους ως προς τη βεβαίωση από αυτούς.
- Σταδιακή κατ' έτος μείωση του πλήθους των υποθέσεων φορολογικού ελέγχου για τις οποίες έγινε προσφυγή στη ΔΕΔ ως προς τις συνολικές υποθέσεις που ελέγχθηκαν.
- Το 5% του πλήθους των μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης του τρέχοντος έτους να διενεργείται σε φορολογούμενους με παραβατική συμπεριφορά. Αυτό αφορά σε παραβάτες της προηγούμενης τριετίας.
- Το ποσοστό των τελωνειακών ελέγχων δίωξης με διαπίστωση παράβασης ως προς το συνολικό πλήθος των τελωνειακών ελέγχων δίωξης να ανέρχεται σε τουλάχιστον 7%.
- Το ποσοστό των εκ των υστέρων ελέγχων από τα Τελωνεία και τις ΕΛΥΤ με διαπίστωση παράβασης ως προς το συνολικό πλήθος των εκ των υστέρων ελέγχων να ανέρχεται σε τουλάχιστον 20%.
- Το ποσοστό των ελέγχων εξαγωγών να κυμαίνεται από 3% έως 5% και το ποσοστό των ελέγχων εισαγωγών από 15% έως 30%.
- Σταδιακή αύξηση κατά 1% ετησίως του ποσοστού των εκδοθέντων Δελτίων Χημικής Ανάλυσης εντός 30 ημερολογιακών ημερών.
- Το ποσοστό των συμμορφούμενων επιχειρήσεων παρασκευής, χρήσης και διακίνησης χημικών ουσιών και προϊόντων με την ισχύουσα νομοθεσία να ανέρχεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 96% στο σύνολο των ελεγχόμενων επιχειρήσεων, μετά την παρέλευση ενός τριμήνου από τον έλεγχο.
Και μέτρηση... εξυπηρέτησης
Πέρα από τους δείκτες αποτελεσματικότητας των φοροελεγκτικών μηχανισμών, ενεργοποιούνται και δείκτες που σχετίζονται αφενός με τη συνολική εικόνα των εσόδων του Προϋπολογισμού αφετέρου με την εξυπηρέτηση των φορολογούμενων. Συγκεκριμένα:
- Επίτευξη του ετήσιου στόχου εσόδων σε ποσοστό 100%.
- Σταδιακή κατ' έτος αύξηση του ποσοστού συνολικών εσόδων Α.Α.Δ.Ε. ως προς το ΑΕΠ.
- Το ποσοστό εμπρόθεσμων πληρωμών για Φόρο Εισοδήματος (ΦΠ και ΝΠ), ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ (βάσει δηλώσεων) να ανέρχεται σε τουλάχιστον 85%.
- Σταδιακή κατ' έτος αύξηση του ποσοστού εισπράξεων έναντι πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.
- Βελτίωση, κατ' έτος, του επιπέδου ικανοποίησης των συναλλασσόμενων με την Α.Α.Δ.Ε., με έτος βάσης τη μέτρηση του 2024, με τη διενέργεια ετήσιας έρευνας
- Αυτοματοποιημένη διεκπεραίωση των αιτημάτων επιστροφής φόρων σε ποσοστό άνω του 95%.
- Το ποσοστό των διασαφήσεων που εκκαθαρίζονται μέσα σε μία ώρα στις εισαγωγές και στις εξαγωγές να ανέρχεται σε τουλάχιστον 70%.
- Σταδιακή κατ' έτος αύξηση του ποσοστού των ελεγκτών βεβαίωσης ως προς το συνολικό προσωπικό της Φορολογικής Διοίκησης.
- Το ποσοστό εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού να ανέρχεται σε τουλάχιστον 20%.
- Σταδιακή κατ' έτος μείωση των απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων