Πρωτομηνιά με νέα πρόστιμα για την αισχροκέρδεια και ανατιμητικές πιέσεις

Τα χρωματιστά τιμολόγια ρεύματος

Το ημερολόγιο δείχνει 1η Ιουλίου και το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται για έναν συνηθισμένο Ιούλιο.

Ξεκινώντας από τα... εύκολα, η επαναφορά του σερβιριζόμενου καφέ σε ΦΠΑ 24%, είναι ένα στοίχημα και για τις επιχειρήσεις και για το οικονομικό επιτελείο. Πρακτικά μιλάμε για μια αύξηση γύρω στο 9,7% ή να το κάνουμε πιο λιανά, ένας καφές που ως χθες κόστιζε 3,50 ευρώ, από σήμερα μπορεί να πωλείται γύρω στα 3,80- 3,85 ευρώ, μόνο λόγω αύξησης ΦΠΑ.

Πόσες από τις επιχειρήσεις του κλάδου θα απορροφήσουν μέρος ή το σύνολο της αύξησης του ΦΠΑ, για να μη χάσουν πελατεία; Πόσες επιχειρήσεις θα μοιράσουν αυτήν την αύξηση και στο delivery τους; Πόσες επιχειρήσεις θα προχωρήσουν σε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, επικαλούμενες και την αύξηση της πρώτης ύλης, δηλαδή του καφέ, που κινείται περίπου 37,5% πάνω από τα περσινά επίπεδα;     

Τα δύσκολα

Πάμε και στα πιο δύσκολα. Ο Ιούλιος μπήκε με αύξηση της χονδρικής τιμής του ρεύματος κατά 174%, καθώς από τα 53 ευρώ της Κυριακής, εκτινάσσεται στα 149 ευρώ κατά μέσο όρο, αλλά με μέγιστη τιμή στα 365 ευρώ, δηλαδή σε επίπεδα ενεργειακής κρίσης!

Η μεγάλη συμμετοχή του ακριβότερου φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα της ημέρας είναι η βασική αιτία, κάτι που είδαμε και στη μεγαλύτερη διάρκεια του Ιουνίου, εξ ου και η αύξηση κατά περίπου 24% της μέσης χονδρικής τιμής. Το πρόβλημα είναι ότι αυτή ακριβώς η εικόνα θα μας “συνοδεύει” σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, προκαλώντας πονοκέφαλο πρωτίστως σε νοικοκυριά- επιχειρήσεις και δευτερευόντως στα συναρμόδια υπουργεία, που διαπιστώνουν ότι δεν ξεμπερδέψαμε με τις ενεργειακές ανατιμήσεις.

Περιττό να επισημάνει κανείς ότι ο πονοκέφαλος γίνεται πιο έντονος, αν προσθέσει κανείς στην εξίσωση τις επίμονα υψηλές τιμές του πετρελαίου, που «ξανασπρώχνει» τις τιμές των καυσίμων προς τα πάνω, σε μια συγκυρία όπου η ζήτηση ανεβαίνει λόγω διακοπών και ξένων επισκεπτών.

Το κερασάκι στην τούρτα είναι η ανατροφοδότηση των “γερακιών” της ΕΚΤ με νέα στοιχεία, που τους επιτρέπουν να “φρενάρουν” τις προσδοκώμενες μειώσεις επιτοκίων, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για παλιά και νέα δάνεια σε νοικοκυριά, επαγγελματίες, επιχειρήσεις.    

Οι νέες «καμπάνες»   

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον ανατιμητικών τάσεων, οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης ενισχύονται με νέο «αίμα» (70 νέοι ελεγκτές) αλλά και νέα, αυστηρότερα πρόστιμα, για όσους θέλουν να “παίξουν” με τους καταναλωτές.   Η τροπολογία πέρασε ήδη στη Βουλή και τα ανώτατα πρόστιμα γίνονται «φαρμάκι»:

  • Ως 5.000.000 ευρώ, αντί 1.000.000 ευρώ που ίσχυε ως τώρα, για όσους παραβιάζουν το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιοσδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, τη θέρμανση, την παραγωγή ζεστού νερού χρήσεως και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση σχολικών ειδών και γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου φυτικών ελαίων. Το σχετικό πλαφόν (περιθώριο μικτού κέρδους στις 31/12/2021) παρατείνεται ως το τέλος του χρόνου  
  • Ως 6.000.000 ευρώ, αντί 2.000.000 ευρώ που ίσχυε ως τώρα, για όσους παραβιάζουν τα τρία μέτρα που ισχύουν από την 1η Μαρτίου: 
  1. για τα καταναλωτικά προϊόντα των επιχειρήσεων για τα οποία ανακοινώνεται αύξηση τιμής, δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια κατά τη διάθεσή τους στους καταναλωτές για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία εφαρμόζεται η αύξηση τιμής 
  2. οι επιχειρήσεις που προμηθεύουν το λιανεμπόριο μειώνουν την αρχική τιμή, ήτοι την τιμή προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών. Η μείωση της αρχικής τιμής ισούται κατ’ ελάχιστον με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το έτος 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023 
  3. Οι επιχειρήσεις που παράγουν ή εμπορεύονται νωπά κρέατα, ψάρια, φρούτα και λαχανικά, πωλούν τα προϊόντα αυτά σε καθαρές τιμές, ήτοι χωρίς να χορηγούν εκπτώσεις, πιστώσεις ή άλλες παροχές σε άλλες επιχειρήσεις, που υπερβαίνουν, αθροιστικά, το 3% επί της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών. 

Με την ίδια τροπολογία, παρατείνονται ως το τέλος του χρόνου το “Καλάθι του νοικοκυριού” και το πλαφόν του 7% στο περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα.  

ΣΧΕΤΙΚΑ