Κούρσα αύξησης εσόδων στις αστικές Συγκοινωνίες

Αύξηση εσόδων σε ποσοστό 10% συγκριτικά με το 2018 θα πρέπει να πετύχουν οι εταιρείες αστικών συγκοινωνιών το 2019, προκειμένου να εκπληρώσουν το στόχο που έχει τεθεί από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ).

Τα έσοδα των εταιρειών μέσων μεταφοράς (ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ) σημείωσαν σημαντική αύξηση το 2018, μετά από τέσσερα χρόνια πτώσης. Το περασμένο έτος, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 220 εκατομμύρια ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 45 εκατομμυρίων ευρώ σε σχέση με το 2017, όταν το αντίστοιχο ποσό ανήλθε σε 175 εκατομμύρια ευρώ.

Η εντυπωσιακή βελτίωση οφείλεται στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και στην επιδότηση, ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ, για τις δωρεάν μετακινήσεις ανέργων, πολυτέκνων και ατόμων με ειδικές ανάγκες, που έλαβε ο ΟΑΣΑ το 2018.

Η επιδότηση μάλιστα για πρώτη φορά προσδιορίστηκε με σχετική ακρίβεια δεδομένου πως το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου προσφέρει αναλυτικά στοιχεία για τον αριθμό των πολιτών που μπορούν να χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς με μειωμένο κόμιστρο ή δωρεάν.

Από τις 16 Νοεμβρίου του 2017, όταν ξεκίνησε η εφαρμογή του μέτρου με ανοιχτές πύλες στους σταθμούς, έως τις 20 Ιανουαρίου του 2019, τα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών ανήλθαν σε 237 εκατομμύρια ευρώ.

Οι πύλες στο μετρό (γραμμές 2, 3) έκλεισαν στις 16 Μαΐου του 2018 και στους σταθμούς των ΗΣΑΠ, περίπου δύο μήνες αργότερα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπολογισμός των εσόδων σε ετήσια βάση υπό τις παρούσες συνθήκες, ανέρχεται στο ποσό των 245 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή περίπου στο στόχο που έχει τεθεί από το Υπερταμείο για το 2019.

Το περιθώριο βελτίωσης των εσόδων είναι μεγάλο, δεδομένου πως δεν έχουν ακόμα κλείσει όλες οι πύλες στους ΗΣΑΠ, στο ΤΡΑΜ δεν υπάρχουν καν πύλες, ενώ στον προαστιακό σιδηρόδρομο υπάρχουν αλλά δεν λειτουργούν. Επιπλέον, η ακύρωση εισιτηρίου στα λεωφορεία επαφίεται στην καλή θέληση των επιβατών, καθώς οι έλεγχοι στα μέσα μεταφοράς είναι σχεδόν ανύπαρκτοι.

Ο στόχος που έχει βάλει το Υπερταμείο για το 2020 και το 2021, προβλέπει αύξηση εσόδων κατά 2,5% ετησίως σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Ενδιαφέρουν παρουσιάζουν και τα στοιχεία για την έκδοση προσωποποιημένων καρτών, οι οποίες έχουν πλέον φτάσει στις 993.000. Από αυτές, 292.000 αφορούν σε ανέργους και ΑμεΑ, ωστόσο χρησιμοποιούνται μόλις 128.000.

Το 2019, το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα επιτρέψει για πρώτη φορά να υπολογιστεί με απόλυτη ακρίβεια το κόστος της κοινωνικής πολιτικής της δωρεάν μετακίνησης ανέργων και ΑμεΑ. Με τα δεδομένα που ισχύουν τώρα για παράδειγμα, το κόστος ανέρχεται σε 3,84 εκατομμύρια το μήνα. Ο υπολογισμός είναι σημαντικός για την αποζημίωση που θα λαμβάνει ο ΟΑΣΑ από το υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ για τις υπηρεσίες αυτές.

Το Υπερταμείο έχει ζητήσει επίσης τη διεξαγωγή ενημερωτικής εκστρατείας προκειμένου να γίνει αντιληπτό στους πολίτες πως το κόστος της χρήσης των μέσων μεταφοράς δίχως εισιτήριο επιβαρύνει το σύνολο των φορολογουμένων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Υπερταμείο έχει ζητήσει από τις εταιρείες του ομίλου ΟΑΣΑ να διατηρήσουν τα λειτουργικά τους έξοδα στα επίπεδα του 2018, δηλαδή σε 429,5 εκατομμύρια ευρώ. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η επίτευξη του στόχου αυτού δε θα είναι εύκολη δεδομένου πως θα πρέπει να πραγματοποιηθούν έργα συντήρησης στα μέσα σταθερής τροχιάς.

Παρά το γεγονός πως τα έξοδα υπερβαίνουν τα έσοδα κατά περίπου 210 εκατομμύρια ευρώ, ο ΟΑΣΑ ενδέχεται να παρουσιάσει οριακό λειτουργικό κέρδος το 2018. Από τα έξοδα των 429,5 εκατομμυρίων ευρώ, 50 εκατομμύρια ευρώ αφορούν σε αποσβέσεις. Η ΟΣΥ έλαβε κρατική επιδότηση ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, η ΣΤΑΣΥ 32 εκατομμύρια ευρώ, ενώ δόθηκαν και δεκάδες εκατομμύρια για την πληρωμή έργων ΣΔΙΤ, όπως η τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

ΣΧΕΤΙΚΑ