Βουλή: Στην ολομέλεια οι ρυθμίσεις για τα ανασφάλιστα και αδρανή οχήματα
Στα 500.000 υπολογίζονται τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της επικράτειας.
Με τις αντιρρήσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης στις τροπολογίες που κατέθεσε η κυβέρνηση, άνοιξε η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που στην προμετωπίδα του έχει τις ρυθμίσεις για τα ανασφάλιστα και αδρανή οχήματα.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, με την έναρξη της συνεδρίασης κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι κατέθεσε αργά χθες το βράδυ, και ενώ είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, τροπολογία που προβλέπει έκθεση επιθεωρητών Τράπεζας της Ελλάδος προς τον σκοπό διερεύνησης τραπεζικών υποθέσεων που σχετίζονται με αναδιαρθρώσεις ή διαγραφές δανείων. Κατήγγειλαν επίσης και την τροπολογία που επανακαθορίζει τις αρμοδιότητες του ειδικού διαχειριστή στη ΛΑΡΚΟ.
Ο παριστάμενος υφυπουργός Οικονομικών Χρίστος Δήμας, απαντώντας στις σφοδρές επικρίσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, σε σχέση με την διερεύνηση τραπεζικών υποθέσεων, είπε ότι η συγκεκριμένη διάταξη αφορά το αδίκημα της απιστίας σε βαθμό κακουργήματος, όταν στρέφεται κατά πιστωτικών ιδρυμάτων, κατά χρηματοδοτικών ιδρυμάτων και κατά του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Η τροπολογία προβλέπει ότι στο διαδικαστικό στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης ζητείται πραγματογνωμοσύνη από ειδικούς της ΤτΕ και με αυτή διαπιστώνεται αν τηρήθηκαν ή αν δεν τηρήθηκαν οι κανόνες της ΤτΕ, διαπιστώνεται αν υπάρχει ζημία, το ακριβές ύψος αυτής και αν συνδέεται αιτιωδώς με την τυχόν παράβαση, είπε ο υφυπουργός Οικονομικών και πρόσθεσε: «η πραγματική αξία αυτής της διάταξης είναι ότι σε ένα περίπλοκο ρυθμιστικό πλαίσιο αξιοποιούνται οι γνώσεις ειδικών. Επιτρέπει να διαπιστωθεί, με αμερόληπτο τρόπο, αν συντρέχει η αντικειμενική υπόσταση της απιστίας. Η άσκηση της ποινικής δίωξης δεν εξαρτάται από υποκειμενικές σταθμίσεις της εισαγγελικής αρχής». Ο Χρίστος Δήμας είπε ότι μέχρι σήμερα, για την απιστία κατά πιστωτικού ιδρύματος απαιτείτο έγκληση για να ασκηθεί ποινική δίωξη. «Αυτή η διάταξη καθιερώνει μια ειδική μορφή πραγματογνωμοσύνης, επί περίπλοκων ζητημάτων. Πρέπει όποιος χορηγεί το δάνειο ή κάνει αναδιάρθρωση ή πωλεί μετοχές του δημοσίου, όπως το ΤΧΣ, να έχει τη βεβαιότητα ότι αν τηρήσει τους κανόνες δεν θα έχει προβλήματα. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι σε διαφορετική περίπτωση τόσο τα δάνεια ή οι αναδιαρθρώσεις ή η αποεπένδυση από τις τράπεζες θα πάγωναν την οικονομική δραστηριότητα», είπε ο κ. Δήμας και πρόσθεσε ότι αντίστοιχη διάταξη είχε ψηφιστεί με το ν.4472/2017, όπου οριζόταν πάλι ειδική διαδικασία, προβλεπόταν και ειδική γνώμη του εκπροσώπου της ΤτΕ. «Ας αφήσουμε συνεπώς την υποκρισία και να δούμε την ουσία και το όφελος προς την κοινωνία και την οικονομία», είπε ο υφυπουργός Οικονομικών.
Προηγουμένως ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Κατρίνης είχε κατηγορήσει την κυβέρνηση ότι εισάγει μεταμεσονύχτια τροπολογία και ενώ είναι γνωστό ότι ο οικονομικός εισαγγελέας έχει τη δυνατότητα, αν δεν έχει τις ειδικές γνώσεις, να απευθυνθεί στην ΤτΕ και να προχωρήσει την διαδικασία, για να δέσει τα χέρια των εισαγγελέων και να δεσμεύσει την κρίση τους. Ο κ. Κατρίνης, θύμισε ότι υπήρχε η διαδικασία του αυτεπάγγελτου, επί ΣΥΡΙΖΑ ψηφίστηκε διάταξη με την οποία έπρεπε να γίνει έγκληση από τα ΔΣ των Τραπεζών, ήρθε η κυβέρνηση της ΝΔ για να πει ότι θα καθιερωθεί και πάλι αυτεπάγγελτο και τώρα δένει τα χέρια των εισαγγελέων.
«Η κυβέρνηση σπάει το ένα ρεκόρ κακής νομοθέτησης μετά το άλλο», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς ο οποίος πρόσθεσε ότι στην ίδια τροπολογία η κυβέρνηση κατέθεσε και την παράταση για τις δηλώσεις πόθεν έσχες η οποία περιλαμβάνει και μια διάταξη με «φωτογραφική υφή και αφορά τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ». Κατήγγειλε επίσης ότι και αυτές οι διατάξεις για το πόθεν έσχες κατατέθηκαν, χωρίς να προβλέπουν ότι θα πρέπει να κατατίθενται και οι ρυθμίσεις δανείων, όπως έχει ζητήσει κατ΄επανάληψη ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο Νίκος Παππάς ζήτησε και την απόσυρση αυτής της τροπολογίας αλλά και την απόσυρση της τροπολογίας για τη ΛΑΡΚΟ. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε και στην ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περί έκτακτης φορολόγησης των υπερκερδών των διυλιστηρίων για το 2023, στο 33%. «Είναι ο κατώτατος συντελεστής που προβλέπεται από τον σχετικό Κανονισμό 1854/2022. Δεν τολμάτε να πάτε ούτε μια ποσοστιαία μονάδα πάνω από αυτό που επιβάλλει ο Κανονισμός», είπε ο Νίκος Παππάς.
Την απόσυρση της τροπολογίας για τη ΛΑΡΚΟ ζήτησε και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος που κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση την κατέθεσε στη Βουλή, το βράδυ πριν το δικαστήριο που αποφάνθηκε επί της προσφυγής των εργαζομένων. «Ήταν μια απαράδεκτη προσπάθεια παρέμβασης η τροπολογία για τη ΛΑΡΚΟ που απέτυχε γιατί το δικαστήριο διατήρησε το σύνολο των εργαζομένων στις θέσεις τους, με προσωρινή διαταγή, μέχρι την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ και πρόσθεσε ότι το σημερινό συλλαλητήριο θα είναι ένας ακόμα σταθμός στον αγώνα των εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ.
«Η κυβέρνηση εφαρμόζει ένα εργασιακό μοντέλο βαλκανικού τύπου που είναι σταθερά πιο κοντά στη Βουλγαρία», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Αριστεράς Νάσος Ηλιόπουλος που επίσης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με την τροπολογία για τη ΛΑΡΚΟ αλλά και τη διάταξη για τον έλεγχο των τραπεζών, επιχειρεί παρέμβαση στο έργο της δικαιοσύνης.
Οι ρυθμίσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα
Στα 500.000 υπολογίζονται τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της επικράτειας και για το λόγο αυτό το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εισηγείται σήμερα στην ολομέλεια την ψήφιση σειράς διατάξεων που επιχειρούν να αντιμετωπίσουν αυτό το κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα. Τα ανασφάλιστα οχήματα αποτελούν περιφερόμενο κίνδυνο, τόσο για τους ίδιους τους οδηγούς τους, όσο και για τους υπόλοιπους οδηγούς, οι οποίοι αν και καθόλα νομοταγείς, στην περίπτωση που εμπλακούν σε ένα τροχαίο ατύχημα με κάποιο ανασφάλιστο όχημα, είναι εξαιρετικά δύσκολο σήμερα να αποζημιωθούν.
Το νομοσχέδιο εισάγει νέο σύστημα ελέγχου, με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με σκοπό τον εντοπισμό παραλείψεων που σχετίζονται με την υποχρέωση ασφάλισης του οχήματος, με την υποχρέωση διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ και με την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας και εν συνεχεία την επιβολή των προβλεπόμενων εκ του νόμου κυρώσεων.
Οι έλεγχοι θα διενεργούνται, τουλάχιστον, σε εξάμηνη βάση από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Τα στοιχεία θα αντλούνται από την Α.Α.Δ.Ε., το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υπουργείο Εσωτερικών και το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο ασφαλισμένων οχημάτων του επικουρικού κεφαλαίου, της εναλλακτικής διαχείρισης οχημάτων Ελλάδος και το taxisnet.
Μόλις εντοπίζονται οι παραβάσεις, θα ειδοποιείται ο κάτοχος άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και θα επιβάλλονται τα πρόστιμα σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος, δηλαδή 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους, θα βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί, ενώ, σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ, θα επιβάλλεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το πρόστιμο που προβλέπεται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ο ιδιοκτήτης θα έχει δικαίωμα ένστασης εντός ολίγων εργάσιμων ημερών από την επιβολή του προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται εντός 30 εργάσιμων ημερών. Μετά τη διαπίστωση της παράβασης, διενεργείται εκ νέου ηλεκτρονικός έλεγχος, σε διάστημα έως τριών μηνών από την επιβολή του προστίμου. Εφόσον διαπιστωθεί, όμως, ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει εκ νέου συμμορφωθεί, εκτός από το επιβληθέν πρόστιμο αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος. Άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες θα επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου ΚΤΕΟ ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.
Αδρανή οχήματα
Με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται η διαδικασία αδρανοποίησης και διαγραφής των οχημάτων από τα μητρώα οχημάτων. Πρόκειται για μητρώα που τηρούνται κυρίως από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΑΑΔΕ, όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας και τις δηλώσεις ακινησίας, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, καθώς και το επικουρικό κεφάλαιο, όσον αφορά τα ανασφάλιστα οχήματα. Μέχρι σήμερα η βάση δεδομένων των κυκλοφορούντων οχημάτων έχει μερική αξιοπιστία, η οποία οφείλεται εν πολλοίς στην έλλειψη διαλειτουργικότητας των εν λόγω μητρώων. Υπολογίζεται, ότι πάνω από 300.000 αυτοκίνητα είτε βρίσκονται σε αδράνεια είτε ακόμα δεν ξέρουμε καν πού βρίσκονται.
Μέχρι σήμερα η έλλειψη διοικητικής τακτοποίησης των αδρανών και ανασφάλιστων οχημάτων είχε ως αποτέλεσμα να εξακολουθούν να εμφανίζονται πολλά αυτοκίνητα ως ενεργά και να δημιουργούνται στρεβλώσεις, ως προς τα τέλη κυκλοφορίας. Ως αδρανή χαρακτηρίζονται τα οχήματα τα οποία δεν έχουν διαγραφεί, ούτε έχουν τεθεί σε οικειοθελή ή αναγκαστική ακινησία και εμφανίζονται σε κυκλοφορία στα διάφορα μητρώα οχημάτων, παραδείγματος χάρη του υπουργείου Μεταφορών, της ΑΑΔΕ, του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη κ.α., ενώ για τα τελευταία επτά έτη δεν έχουν ασφαλιστεί, δεν έχουν υποβληθεί σε τεχνικό έλεγχο σε Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων και δεν έχουν καταβληθεί για αυτά τέλη κυκλοφορίας.
Η διαδικασία εκκαθάρισης θα αρχίσει με την ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων, από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για τον εντοπισμό των αδρανών οχημάτων και θα λαμβάνει χώρα τουλάχιστον μία φορά ανά ημερολογιακό εξάμηνο. Τα δεδομένα που αφορούν στα συγκεκριμένα οχήματα και τα σχετιζόμενα με αυτά πρόσωπα, θα αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας ηλεκτρονικών αρχείων. Από τη στιγμή που εντοπιστεί ένα όχημα με τις παραπάνω ελλείψεις για πάνω από 7 έτη, τίθεται σε καθεστώς προσωρινής αδράνειας και εν συνεχεία ειδοποιείται ο ιδιοκτήτης του, ώστε να προχωρήσει είτε στην οριστική αδρανοποίηση του οχήματος και συνεπώς τη διαγραφή από τα μητρώα είτε στη δήλωση ακινησίας του οχήματος είτε στην επανακυκλοφορία του οχήματος, έχοντας προβεί στις απαραίτητες ενέργειες.
Με ρύθμιση του νομοσχεδίου που συζητείται σήμερα στη Βουλή διευκολύνεται η διαγραφή οχήματος θανόντος, χωρίς να απαιτείται να έχει μεταβιβαστεί το όχημα στους κληρονόμους που ως σήμερα βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν κυκεώνα γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Επίσης θεσπίζονται μειωμένα πρόστιμα σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής των τελών κυκλοφορίας για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο. Αν τα τέλη καταβληθούν εντός του Ιανουαρίου του επόμενου έτους από το έτος υποχρέωσης καταβολής, το πρόστιμο ανέρχεται στο 25% επί του τέλους. Αν καταβληθούν τον Φεβρουάριο, τον 2ο μήνα είναι στο 50% επί του τέλους, αν καταβληθούν όμως μετά τον Φεβρουάριο το πρόστιμο ανέρχεται στο 100% των τελών κυκλοφορίας ως ισχύει σήμερα.
Στο νομοσχέδιο έχουν περιληφθεί και ρυθμίσεις για την ενσωμάτωση της Κοινοτικής νομοθεσίας με την οποία διευρύνεται η κάλυψη του Επικουρικού Κεφαλαίου στους ασφαλισμένους σε εταιρείες που βρίσκονται σε διαδικασία εκκαθάρισης και στις περιπτώσεις που οι εταιρείες αυτές εδρεύουν σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επίσης με άλλες ρυθμίσεις επεκτείνεται στους αναπήρους η έννοια του ευάλωτου δανειολήπτη. Με το νόμο που ψηφίστηκε πέρυσι, κατέστη υποχρεωτική για τους servicers η πρόταση του εξωδικαστικού μηχανισμού για ρύθμιση του χρέους των ευάλωτων οφειλετών. Με τη ρύθμιση που εισάγεται τώρα, αυτή η υποχρεωτικότητα επεκτείνεται στους ανάπηρους.
Σε σχέση με τις συναλλαγές μετοχών, ομολόγων κ.λπ. που γίνονται με την χρήση της τεχνολογίας blockchain, η Ελλάδα προσαρμόζεται στις τεχνικές προδιαγραφές όπως αυτές ορίζονται στο κοινοτικό πλαίσιο.