Εμπόριο: «Πέταξε» στις 6.500 δολάρια το κόστος για ένα κοντέινερ από Κίνα στην Ελλάδα [γραφήματα]

Φωτο: Shutterstock

Κι εκεί που όλοι ή σχεδόν όλοι, περίμεναν έστω βραδεία αποκλιμάκωση του κόστους των μεταφορικών από Κίνα, η κατάσταση είναι, πλέον, χειρότερη από την έναρξη της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.

Όπως προκύπτει από τους σχετικούς δείκτες, μετά από ένα τρίμηνο πτώσης των ναύλων για εμπορεύματα από Κίνα, καταγράφονται εκ νέου εκρηκτικές αυξήσεις. Το χειρότερο είναι ότι δεν φαίνεται φως στην άκρη του τούνελ, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την έκβαση της μάχης με τον πληθωρισμό.

Γνωστός έμπορος στην Αθήνα, μιλώντας στο economistas.gr, ανέφερε ότι «έκλεισε» την Παρασκευή φορτίο για 6.500 δολάρια και σηκώνει ψηλά τα χέρια για τη συνέχεια. Όπως σημειώνουν άνθρωποι του κλάδου, παρά τις καθυστερήσεις που συνεπάγεται, πλέον, η παράκαμψη του Σουέζ, δεν τίθεται θέμα ελλείψεων αλλά ανατιμήσεων σε ό,τι έρχεται από Κίνα.

Επί του παρόντος οι αυξήσεις απορροφώνται αλλά είναι άγνωστο για πόσο. «Όσο πιο φτηνά είναι τα φορτία, τόσο πιο πολύ επηρεάζονται από την αύξηση του κόστους μεταφορών», σημειώνουν χαρακτηριστικά, φέρνοντας σαν παράδειγμα ότι ένα κοντέινερ που μεταφέρει φορτίο αξίας 100.000 δολαρίων, με την αύξηση του κόστους των ναύλων κατά περίπου 4.000 δολάρια, επιβαρύνεται κατά 4%, αλλά αν το φορτίο έχει αξία 30.000 δολάρια, η επιβάρυνση είναι της τάξης του 13%.

Ο σύνθετος δείκτης Drewry WCI αυξήθηκε κατά 16% σε 4.072 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft και έχει αυξηθεί κατά 142% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι, όντας 187% υψηλότερος από τις μέσες τιμές του 2019 (προ πανδημίας) των 1.420 δολαρίων.

Πώς έχουν διαμορφωθεί οι ναύλοι

Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 20% σε μια εβδομάδα ή 827 δολάρια σε 4.999 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft. Με αυτά τα δεδομένα, το κόστος είναι αυξημένο κατά 227% σε σχέση με πέρσι, ενώ σε σύγκριση με τον περασμένο Οκτώβριο, όταν ξεκίνησε η κρίση στη Μέση Ανατολή, το κόστος είναι αυξημένο κατά περίπου 4.000 δολάρια! Το προηγούμενο ρεκόρ είχε σημειωθεί στις 25 Ιανουαρίου (4.984 δολάρια), όταν έδιναν κι έπαιρναν τα σενάρια για ενεργό εμπλοκή του Ιράν.

Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 18% ή 801 δολάρια σε 5.277 δολάρια ανά feu, ενώ οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα σκαρφάλωσαν κατά 15% ή 718 δολάρια σε 5.494 δολάρια ανά 40ft box.

Αντίστοιχα, οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη εκτινάχθηκαν κατά 13% ή 746 δολάρια σε 6.463 δολάρια ανά 40ft container. Επίσης, οι τιμές από το Ρότερνταμ προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 1% ή 32 δολάρια στα 2.241 δολάρια ανά feu.

Σύμφωνα με τη Sea-Intelligence, από τις δύο υποπεριοχές της Ασίας (Βόρεια & Νοτιοανατολική Ασία) και προς τις τρεις υποπεριοχές της Μεσογείου (Ανατολική, Δυτική & Κεντρική MED), ο μέσος ελάχιστος χρόνος διέλευσης κατά τους τρεις μήνες μετά την κρίση (Ιανουάριος-Μάρτιος 2024) αυξήθηκε κατά 39%. Η διαδρονή Ασία-Βόρεια Ευρώπη τα πήγε καλύτερα από την άποψη αυτή, καθώς η αύξηση ήταν χαμηλότερη, 15%.

Ειδικότερα, ο μέσος ελάχιστος χρόνος διέλευσης αυξήθηκε κατά 61%-63% προς την Ανατολική Μεσόγειο και κατά 39%-40% προς την Κεντρική Μεσόγειο. Για τη Βόρεια Ευρώπη, οι συνδέσεις με τις Βαλτικές χώρες είχαν τον μικρότερο αντίκτυπο στους χρόνους διέλευσης από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, με τον μέσο ελάχιστο χρόνο διέλευσης να αυξάνεται κατά 7%-11%.

ΣΧΕΤΙΚΑ