Προεκλογικά έργα Σπίρτζη με... τα λεφτά των άλλων

Ο Χρ. Σπίρτζης. Φωτο: ΙΝΤΙΜΕ

Να αποκτήσει τον έλεγχο των ταμειακών διαθεσίμων της Εγνατίας Οδού, ύψους 188 εκατομμυρίων ευρώ, για την υλοποίηση έργων τα οποία δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο της εταιρείας, επιχειρεί ο υπουργός Υποδομών.

Με επείγουσα επιστολή, στις 10 Ιανουαρίου, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης προειδοποίησε τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να μην δεσμεύσουν τα διαθέσιμα της εταιρείας για έργα βαριάς συντήρησης, παρά το γεγονός πως οι εργασίες αυτές είναι απαραίτητες.

Ο κ. Σπίρτζης θέλει τα ταμειακά διαθέσιμα να διατεθούν σε έργα για τα οποία η εταιρεία δεν έχει αρμοδιότητα, με ορισμένα από αυτά να έχουν έντονο προεκλογικό άρωμα.

Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η τοποθέτηση ξύλινου δαπέδου στο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, από το λιμάνι έως το Λευκό Πύργο, στα πρότυπα της ανάπλασης της νέας παραλίας της πόλης.

Εξετάζεται επίσης η αναβάθμιση τελωνείων, η κατασκευή οδικών αξόνων στη βόρεια Ελλάδα και η κατασκευή διοδίων στις εισόδους της χώρας. Ο υπουργός επιθυμεί να χρησιμοποιηθούν τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας για τα έργα αυτά, παρά το γεγονός πως βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή σταθμού διοδίων στο Στρυμονικό Σερρών από την Εγνατία, ενώ σύντομα αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή τριών ακόμα σταθμών στην Καβάλα, το Αρδάνιο Έβρου και τα Σιάτιστα Κοζάνης.

«Αντίκειται σε κάθε έννοια νομιμότητας αλλά και λογικής, ανάλωση ταμειακών διαθεσίμων για βαριά συντήρηση, όταν αυτό προβλέπεται ως αντικείμενο και υποχρέωση του υποψήφιου παραχωρησιούχου» αναφέρει ο κ. Σπίρτζης στην επιστολή του, στην οποία έδινε διορία 24 ωρών στο διοικητικό συμβούλιο να απαντήσει.

Η βαριά συντήρηση αφορά κυρίως στην αλλαγή οδοστρώματος στους αυτοκινητόδρομους και σύμφωνα με τις προδιαγραφές που εφαρμόζονται διεθνώς πρέπει να λαμβάνει χώρα κάθε 8 χρόνια.

Ωστόσο, στην Εγνατία Οδό ουδέποτε έχουν πραγματοποιηθεί έργα βαριάς συντήρησης, με τα νεότερα τμήματα του οδοστρώματος να μετρούν ήδη εννέα έτη ζωής.

Με τον Χρήστο Σπίρτζη συντάσσεται ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Εγνατίας Οδού, Απόστολος Αντωνούδης, διαφωνούν ωστόσο τα άλλα δύο εκτελεστικά μέλη, η αντιπρόεδρος Μυρτώ Παυλούδη και ο εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ, Πέτρος Μαλλίνης.

Όσο το εξαμελές διοικητικό συμβούλιο δεν αποφασίζει κατά πλειοψηφία για την αξιοποίηση των ταμειακών διαθεσίμων δεν είναι εφικτό να εγκριθεί ο προϋπολογισμός της εταιρείας για το 2019, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πραγματοποιηθούν δαπάνες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που με τις ενέργειές του ο υπουργός Υποδομών επιχειρεί να εκτροχιάσει το διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, ο οποίος αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η άρνησή του να υπογράψει κοινή υπουργική απόφαση για τη λειτουργία των σταθμών διοδίων στην Ασπροβάλτα και το Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, οι οποίοι είναι έτοιμοι, παρά το γεγονός πως ο υπουργός Οικονομικών έχει υπογράψει την απόφαση.

Στις 28 Δεκεμβρίου έστειλε εγκύκλιο στην Εγνατία Οδό, αναβάλλοντας την αύξηση της τιμής των διοδίων και διατηρώντας την απαλλαγή των μόνιμων κατοίκων της Βόρειας Ελλάδας από την υποχρέωση καταβολής διοδίων.

Την ίδια ημέρα είχε λάβει απόφαση με την οποία το σύνολο του προσωπικού της Εγνατίας Οδού μπορούσε να μεταφερθεί σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.

Η απόφαση μάλιστα έδινε τη δυνατότητα μεταφοράς 4 μηχανικών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στον ΟΣΕ Κοζάνης, παρά το γεγονός πως εδώ και πέντε έτη δεν υπάρχει καν γραμμή τρένου.

Ο κ. Σπίρτζης αναγκάστηκε να ακυρώσει το σκέλος της απόφασης για τη μεταφορά μηχανικών στην Κοζάνη έπειτα από έντονες αντιδράσεις εργαζομένων του ΟΣΕ, οι οποίοι διαμαρτυρήθηκαν πως θα αυξηθεί το μισθολογικό κόστος του οργανισμού δίχως ουσιαστικό λόγο.

Τα προβλήματα στο διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού έχουν καταγραφεί στην πρώτη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με την οποία η πρόοδος στο διαγωνισμό είναι μηδενική με ευθύνη του υπουργείου Υποδομών και της διοίκησης της εταιρείας.

ΣΧΕΤΙΚΑ