Η εφορία γυρίζει σελίδα - Νέες διαδικασίες, συγχωνεύσεις και ψηφιακό περιβάλλον

EUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Απαλλαγμένοι από το άγχος της πολύωρης αναμονής σε ουρές και του... «ου μπλέξεις με την εφορία», θα είναι λίαν συντόμως οι πολίτες.

Αυτός είναι, τουλάχιστον, ο στόχος του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και της ΑΑΔΕ, που από την αρχή της χρονιάς έχουν πατήσει «γκάζι», προκειμένου να διορθώσουν τα κακώς κείμενα δεκαετιών.

Η σημερινή παρουσίαση της νέας εφαρμογής για τα κινητά τηλέφωνα, του myAADEapp, είναι ενδεικτική των προθέσεων του οικονομικού επιτελείου. Επί της ουσίας, με αυτήν την εφαρμογή οι φορολογούμενοι θα έχουν στο κινητό τους ό,τι χρειάζεται για να εκπληρώνουν φορολογικές υποχρεώσεις (π.χ. έκδοση τιμολογίων), να πληρώνουν φόρους, να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για προθεσμίες που τους αφορούν, να ρωτάνε στον ειδικό ψηφιακό βοηθό για φορολογικά ζητήματα που τους «καίνε».

Η εφαρμογή αυτή αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδιασμού, που περιλαμβάνει τη συγχώνευση και την μετεξέλιξη των σημερινών εφοριών σε Υπηρεσίες Εξυπηρέτησης των φορολογούμενων, καθώς οι βασικές λειτουργίες θα μεταφερθούν σε Κεντρικές Υπηρεσίες (Κέντρα Ελέγχου, Κέντρα Είσπραξης, Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου). Κοινός παρονομαστής, η σταδιακή, πλην όμως πλήρης ψηφιοποίηση των φορολογικών διαδικασιών, με διπλό στόχο: 1) την καλλίτερη εξυπηρέτηση των πολιτών 2) την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

Νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας

Ως καταλύτης των εξελίξεων χαρακτηρίζεται ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, με τις αλλαγές- βελτιώσεις που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, το οποίο εκτός απροόπτου θα δημοσιοποιήσει αύριο το ΥΠΕΘΟ.  

Αναμφίβολα τα φώτα της δημοσιότητας θα πέσουν στις νέες διαδικασίες ελέγχου, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες θα προβλεφθούν συγκεκριμένα χρονικά όρια για την ολοκλήρωση των ελεγκτικών διαδικασιών. Οι περιορισμοί αυτοί αποκτούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς φέτος θα ισχύσουν για πρώτη φορά τα νέα τεκμήρια για τους ελεύθερους επαγγελματίες και η δυνατότητα τους να ζητήσουν έλεγχο προκειμένου να αντικρούσουν αυτά τα τεκμήρια.

Ειδικότερα, το νομοσχέδιο θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • Αλλάζει ο τρόπος επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο, με βάση risk analysis, με την ενσωμάτωση των νέων δυνατοτήτων που παρέχονται από την ηλεκτρονική και ψηφιακή τους διενέργεια 
  • Ο πενταετής χρόνος παραγραφής φορολογικών υποθέσεων θα ξεκινά από την ημερομηνία κοινοποίησης της οικείας πράξης στο φορολογούμενο, αντί της – ισχύουσας- ημερομηνίας έκδοσης αυτής 
  • Οριοθετούνται οι έννοιες του μερικού, πλήρους και απομακρυσμένου ελέγχου και των αντίστοιχων εντολών και συσχετίζεται το εύρος της εντολής ελέγχου με την έκθεση ελέγχου και ορίζεται η μέγιστη διάρκεια του φορολογικού ελέγχου. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό οι ελεγκτές θα πρέπει να ολοκληρώνουν τον έλεγχο σε διάστημα ενός έτους 
  • Θα δημιουργηθεί νέα υπηρεσία διαλειτουργικότητας στους Δήμους για ψηφιακή δέσμευση και άρση δέσμευσης ενημερότητας. Με την εφαρμογή αυτή οι Δήμοι θα επικοινωνούν οnline με την ΑΑΔΕ και σε κάθε περίπτωση που οι πολίτες εξοφλούν τις οφειλές τους στον Δήμο θα ξεμπλοκάρει αυτόματα η φορολογική ενημερότητα 
  • Μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες που τηρούν απλογραφικά βιβλία θα απαλλαχθούν από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικών αρχείων, βιβλίων και στοιχείων προς έλεγχο. Η αλλαγή αυτή είναι αποτέλεσμα της εξέλιξης και της ψηφιακής διαβίβασης όλων των δεδομένων στα myDATA 
  • Πλήρης προσυμπλήρωση όλων των φορολογικών δηλώσεων από την ΑΑΔΕ. Ήδη συμπληρώνονται από την εφορία οι κωδικοί του εντύπου Ε1 με τους φορολογούμενους ωστόσο να μπορούν να κάνουν αλλαγές, το έντυπο Ε3  και οι δηλώσεις ΦΠΑ τόσο ως προς το σκέλος των εσόδων όσο και στις δαπάνες. Το επόμενο έτος θα είναι προσυμπληρωμένα και τα εισοδήματα που προκύπτουν από το έντυπο Ε2 δηλαδή τα εισοδήματα από ακίνητα.  
ΣΧΕΤΙΚΑ