Ήρθε η ώρα για το crash test με τις ανατιμήσεις
Ποιος είναι ο Γόρδιος δεσμός με τα εκπτωτικά τιμολόγια που «παγιδεύουν» τους καταναλωτές.
Την Παρασκευή ξημερώνει 1η Μαρτίου και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση προετοιμάζεται πυρετωδώς προκειμένου να παρουσιάσει στοιχεία, τα οποία θα τεκμηριώνουν ότι η τελευταία δέσμη μέτρων για την ακρίβεια αποφέρει καρπούς.
Ήδη, ο Κ. Σκρέκας έχει προαναγγείλει μειώσεις τιμών ως 15% σε προϊόντα, τα οποία σύμφωνα με τη χαρτογράφηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πωλούνται ακριβότερα ως πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές.
Πρόκειται για τα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά πάσης φύσεως, είδη προσωπικής υγιεινής, σαπούνια, αφρόλουτρα κ.λ.π.
Δύο είναι τα βασικά μέτρα, που εκτιμάται ότι θα ρίξουν τις τιμές στα παραπάνω είδη:
1) Θα πρέπει οι προμηθευτές να μειώσουν τις αρχικές τιμές τουλάχιστον στο 30% των εκπτώσεων που δίνουν σήμερα στα super markets. Για πολλούς πρόκειται για έναν Γόρδιο δεσμό, από τον οποίο σε τελική ανάλυση οι καταναλωτές βγαίνουν χαμένοι, ακόμα κι αν εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι ψωνίζουν φτηνότερα.
Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα γνωστό καθαριστικό για τζάμια, το οποίο με βάση το e- katanalotis, χθες πωλούνταν από 1,74 ευρώ ως 3,48 ευρώ. Πώς προκύπτει αυτή η μεγάλη διαφορά, από super market σε super market, η οποία τελικά φτάνει ως και τη διπλάσια τιμή για το ίδιο προϊόν;
Η απάντηση είναι απλή για όσους γνωρίζουν πώς κινείται η αγορά. Το sm που πουλάει φτηνά, έχει πάρει το προϊόν με έκπτωση ως 50% από τον προμηθευτή και έτσι το διαθέτει σε πολύ χαμηλή τιμή, για κάποιες μέρες. Το ίδιο προϊόν θα πωλείται μετά από άλλη αλυσίδα, με την ίδια ή ανάλογη έκπτωση, άρα με χαμηλή τιμή και πάει λέγοντας.
Το πρόβλημα είναι ότι ο καταναλωτής, που «τσιμπάει» δικαιολογημένα με τέτοιες προσφορές, μαζί με αυτά τα φτηνά προϊόντα το πιθανότερο είναι ότι θα προμηθευτεί και τα υπόλοιπα ψώνια της εβδομάδας, τα οποία το ίδιο sm μπορεί να πουλάει σε υψηλότερες τιμές από τον ανταγωνισμό. Για παράδειγμα, πάλι από τα στοιχεία του e- katanalotis, super market πουλούσε χθες υγρό σαπούνι για τα πιάτα με 1,34 ευρώ, που ήταν η χαμηλότερη τιμή, αλλά πουλούσε και γνωστό αφρόλουτρο με 6,57 ευρώ, που ήταν η δεύτερη υψηλότερη τιμή του ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, αυτή η αλυσίδα με τα εκπτωτικά τιμολόγια θα σπάσει και δεν θα επηρεαστούν πτωτικά οι τιμές μόνο στα παραπάνω είδη αλλά και στα νωπά προϊόντα (οπωροκηπευτικά και όχι μόνο), καθώς επί του παρόντος αυτό το... γαϊτανάκι των εκπτώσεων μεταξύ προμηθευτών- λιανεμπόρων το πληρώνει ο καταναλωτής.
2) Όσοι ανακοινώνουν ανατιμήσεις, δεν μπορούν να κάνουν προωθητικές ενέργειες για 3μήνες, άρα πρακτικά μπαίνουν από μειονεκτική θέση στη μάχη για τον τζίρο του Πάσχα. Ήδη, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, μεγάλη ομάδα προμηθευτών πήρε πίσω προγραμματισμένες ανατιμήσεις ως 10% και το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν αυτές οι ανατιμήσεις θα μείνουν στο συρτάρι ή αν θα βγουν από το Μάιο και μετά.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μάχη του πληθωρισμού στα τρόφιμα και σε είδη πρώτης ανάγκης, δεν θα κερδηθεί εύκολα. Από τα συγκριτικά στοιχεία της Eurostat προκύπτει, άλλωστε, ότι η Ελλάδα είχε για έναν ακόμα μήνα υψηλότερο πληθωρισμό τροφίμων και από το μέσο όρο της Ε.Ε. κι από τις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου.
Πέρσι τέτοια εποχή η Ελλάδα είχε χαμηλότερο πληθωρισμό τροφίμων από την υπόλοιπη Ευρώπη. Φέτος «πληρώνει» αυτό το base effect, δηλαδή με απλά λόγια η περσινή χαμηλή βάση σύγκρισης δίνει φέτος υψηλότερο ποσοστό αυξήσεων, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη η τάση είναι αντίστροφη. Με αυτό το δεδομένο, η ψυχρή ανάλυση των αριθμών λέει ότι διαφορές, ως προς το εύρος των αυξήσεων στα είδη διατροφής, θα δούμε μετά τον Ιούνιο.
Η συζήτηση, όμως, που ενδιαφέρει τους καταναλωτές, δηλαδή το αν και πότε θα δούμε μειώσεις των ονομαστικών τιμών, είναι διαφορετική. Άνθρωποι που γνωρίζουν πώς λειτουργεί η αγορά και βίωσαν το αποτυχημένο, συνάμα επώδυνο για τα νοικοκυριά, πείραμα της Τρόικας με την εσωτερική υποτίμηση, επισημαίνουν με νόημα πως στην Ελλάδα ό,τι ανεβαίνει, δύσκολα κατεβαίνει...