Μάχη για τη μεγάλη φοροδιαφυγή από την πρώτη ημέρα του 2024
Για τα πιο μικρά «ψάρια», η υποχρέωση ηλεκτρονικής διαβίβασης όλων των τιμολογίων για τις επαγγελματικές δαπάνες, εκτιμάται ότι είναι αρκετή σε αυτήν τη φάση, προκειμένου να τελειώσει το... πάρτι με τις παραφουσκωμένες εκπιπτόμενες δαπάνες, που οδηγούν ακόμα και σε μηδενικό φόρο εισοδήματος.
Για τα πιο μεγάλα «ψάρια» οι ελεγκτικές διαδικασίες θα είναι πιο σύνθετες, αφού στόχος δεν είναι μόνο η φοροδιαφυγή αλλά και η φοροαποφυγή με νομότυπες διαδικασίες.
Πέρα από τη σταδιακή ενεργοποίηση όλων των νέων ηλεκτρονικών “εργαλείων” και τη διεύρυνση της περιμέτρου εφαρμογής των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, ο ελεγκτικός μηχανισμός μπορεί, πλέον, να αξιοποιήσει πιο γρήγορα και αποτελεσματικά τα στοιχεία που αντλεί από τη θεσμοθετημένη διαδικασία της ανταλλαγής πληροφοριών με άλλες χώρες. Από την Πρωτοχρονιά ξεκινά, άλλωστε, η λειτουργία του Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας «Bank Account Nexus Crosscheck Application», μέσω του οποίου θα συλλέγονται και θα αξιοποιούνται τα δεδομένα του αρχείου χρηματοπιστωτικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, των κινήσεων τραπεζικών λογαριασμών, λογαριασμών πληρωμών και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων και αναλυτικών χρηματοπιστωτικών συναλλαγών των ΑΦΜ για τα οποία έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου στο ΟΠΣ ELENXIS.
Κι αν για τα αποκαλούμενα «μη συνεργάσιμα κράτη», δηλαδή τα κράτη που δεν έχουν δεσμευθεί για ανταλλαγή πληροφοριών, τα πράγματα είναι λίγο ως πολύ ξεκάθαρα, για τα κράτη που έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς, οι ελεγκτικές διαδικασίες είναι πιο σύνθετες, καθώς στη μακρά λίστα συμπεριλαμβάνονται πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Τα κράτη αυτά είναι εκείνα στα οποία το νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα υπόκειται σε φόρο επί των κερδών ή των εισοδημάτων ή του κεφαλαίου, του οποίου ο συντελεστής είναι ίσος ή κατώτερος από το 60% του συντελεστή φορολογίας νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που θα οφειλόταν σύμφωνα με τις διατάξεις της ελληνικής φορολογικής νομοθεσίας, εάν ήταν φορολογικός κάτοικος ή διατηρούσε μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα. Εν προκειμένω μιλάμε για χώρες με συντελεστή 13% ή χαμηλότερο.
Ποιο είναι το ζητούμενο για τις Ελεγκτικές Αρχές; Οι πιθανές συναλλαγές ελληνικών επιχειρήσεων με αυτές τις χώρες, λόγω του απαγορευτικού που ισχύει για τις εκπιπτόμενες δαπάνες. Συγκεκριμένα, ο ελληνικός Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος προβλέπει ότι δεν εκπίπτει το σύνολο των δαπανών που καταβάλλονται προς φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που είναι φορολογικός κάτοικος σε κράτος που υπόκειται σε προνομιακό φορολογικό καθεστώς.
Υπάρχουν, όμως, δύο «παραθυράκια», που σαφώς και κάνουν πιο δύσκολη τη ζωή των ελεγκτών. Οι δαπάνες σε αυτές τις χώρες εκπίπτουν:
εάν ο φορολογούμενος αποδείξει ότι οι δαπάνες αυτές αφορούν πραγματικές και συνήθεις συναλλαγές και δεν έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταφορά κερδών ή εισοδημάτων ή κεφαλαίων με σκοπό τη φοροαποφυγή ή τη φοροδιαφυγή
εφόσον υπάρχει η νομική βάση για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ της Ελλάδας και αυτού του κράτους - μέλους.
- Άγιος Ευστάθιος
- Αλβανία
- Ανατολικό Τιμόρ
- Ανγκουίλα
- Ανδόρρα
- Βανουάτου
- Βερμούδες
- Βόρεια Μακεδονία
- Βοσνία -Ερζεγοβίνη
- Βουλγαρία
- Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι
- Γιβραλτάρ
- Γκέρνσεϋ
- Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
- Ιρλανδία
- Κατάρ
- Κιργιστάν
- Κόσσοβο
- Κύπρος
- Λιχτενστάιν
- Μακάο
- Μαλδίβες
- Μαυροβούνιο
- Μολδαβία
- Μογγολία
- Μονακό
- Μπαρμπάντος
- Μπαχάμες
- Μπαχρέιν
- Μπελίζ
- Μποναίρ
- Νήσοι Κέϋμαν
- Νήσοι Μάρσαλ
- Νήσοι Τερκς και Κάικος
- Νήσος του Μαν
- Ουγγαρία
- Παραγουάη
- Σάμπα
- Σαουδική Αραβία
- Τζέρσεϋ
- Τορκελάου
- Τουρκμενιστάν
Στο «οπλοστάσιο» των Φορολογικών Αρχών εντάσσεται από τη νέα χρονιά και ο ελάχιστος εταιρικός φόρος, που αφορά σε νομικές οντότητες, οι οποίες είναι εγκατεστημένες στην Ένωση και είναι μέλη ομίλου πολυεθνικών επιχειρήσεων ή εγχώριου ομίλου μεγάλης κλίμακας με ετήσια έσοδα τουλάχιστον 750.000. 000 ευρώ στις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις του για τουλάχιστον δύο από τα τέσσερα τελευταία συνεχή οικονομικά έτη.
Το 2021, υπό το συντονισμό του ΟΟΣΑ, περισσότερες από 140 χώρες συμφώνησαν να εφαρμόσουν έναν καινοτόμο ελάχιστο φόρο της τάξης του 15% επί των κερδών των πολυεθνικών. Ωστόσο, όπως αναφέρει η έκθεση για την παγκόσμια φοροδιαφυγή του EU Tax Observatory, αυτός ο παγκόσμιος ελάχιστος εταιρικός φόρος δείχνει να έχει αποδυναμωθεί δραματικά, καθώς υπάρχουν όλο και περισσότερα “παραθυράκια”.
Σύμφωνα με την έκθεση, ο παγκόσμιος ελάχιστος εταιρικός φόρος, με τα δεδομένα της υπάρχουσας κατάστασης, μπορεί να αποφέρει μόλις το 3% των συνολικών εσόδων από τη φορολόγηση εταιρικών εισοδημάτων, αντί για ποσοστό της τάξης του 9% που θα ήταν με επιβεβλημένο φορολογικό συντελεστή 15% χωρίς εξαιρέσεις.