Ρεκόρ κίνησης το 2018 στα ελληνικά αεροδρόμια
Σε ιστορική χρονιά εξελίχθηκε το 2018 για τα ελληνικά αεροδρόμια καθώς η ισχυρή δυναμική που αναπτύχθηκε στον τουρισμό έφερε και την καλύτερη επίδοση όλων των εποχών στην επιβατική κίνηση, που έφθασε τα περίπου 64 εκατομμύρια επιβάτες, από 58 εκατομμύρια το 2017 (αύξηση 14%).
Το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας κατέγραψε τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση με 24,13 εκατομμύρια επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση ύψους 11% σε σχέση με το 2017, όταν η επιβατική κίνηση ανήλθε σε 21,7 εκατομμύρια.
Τα απανωτά ρεκόρ του αεροδρομίου της Αθήνας επισπεύδουν την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), δεδομένου πως ήδη έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA) για την αναθεώρηση της χωρητικότητάς του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019 αναμένεται να έχει οριστεί νέο όριο για την επιβατική κίνηση, το οποίο θα υπερβαίνει το υπάρχον των 26 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως. Η αναθεώρηση της χωρητικότητας θα δώσει το έναυσμα για την υλοποίηση επενδύσεων, οι οποίες θα αφορούν στην κατασκευή νέου terminal και θα ανέλθουν σε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ.
Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο, στο οποίο η κίνηση άγγιξε τα 8 εκατομμύρια επιβάτες το 2018. Το αεροδρόμιο Ηρακλείου, που παραμένει υπό κρατικό έλεγχο, θα σταματήσει τη λειτουργία του όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου, διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι.
Ρεκόρ όλων των εποχών σημειώθηκε και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, δεδομένου πως η κίνηση έφτασε τα 29,78 εκατομμύρια επιβάτες το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 8,9% συγκριτικά με το 2017.
Από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια η μεγαλύτερη αύξηση επιβατικής κίνησης σε σχέση με το 2017 σημειώθηκε στην Κεφαλονιά, με ποσοστό 21%, την Καβάλα, με 20,4% και τη Σαντορίνη, στην οποία η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 16,8%.
Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη κατέγραψε την καλύτερη επίδοση από το σύνολο των 14 αερολιμένων που λειτουργεί η Fraport Greece, με 6,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2018. Ακολούθησαν η Ρόδος, η Κέρκυρα και τα Χανιά, με 5,55, 3,35 και 3 εκατομμύρια επιβάτες αντίστοιχα.
Τα αεροδρόμια των Χανίων και της Ρόδου μάλιστα θα είχαν ακόμα υψηλότερες επιδόσεις, εάν η Ryanair δεν είχε κλείσει τη βάση της στα Χανιά τον περασμένο Απρίλιο. Τον Ιούνιο του 2018 η εταιρεία αποφάσισε να διακόψει όλα τα δρομολόγια εσωτερικού, εκτός από εκείνα που συνδέουν την Αθήνα με τη Μύκονο, τη Σαντορίνη και τη Θεσσαλονίκη.
Στο πλαίσιο αυτό σταμάτησε τα απευθείας δρομολόγια από τα Χανιά και τη Ρόδο με προορισμό την Αθήνα, υποστηρίζοντας πως οι χρεώσεις των ελληνικών αεροδρομίων είναι ιδιαίτερα ακριβές. Το κενό στην εσωτερική αγορά από τη απουσία της Ryanair καλύφθηκε από την Aegean, την Ellinair και τη Sky Express, οι οποίες ενίσχυσαν τα δρομολόγιά τους από και προς τα Χανιά.
Παρά το πλήγμα από την αποχώρηση της Ryanair, αρκετές αεροπορικές εταιρείες αποφάσισαν να ξεκινήσουν πτήσεις από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια, ενισχύοντας εμπράκτως το τουριστικό προϊόν της χώρας. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η Qatar Airways, η οποία ξεκίνησε εδώ και μερικούς μήνες απευθείας δρομολόγια από τη Ντόχα προς τη Θεσσαλονίκη. Η Qatar από πέρσι το καλοκαίρι εισήγαγε στο πρόγραμμά της για τους θερινούς μήνες, απευθείας πτήσεις από τη Ντόχα στη Μύκονο.
Τα μεγέθη των μεγάλων αεροδρομίων