Η ΑΑΔΕ σφίγγει τον κλοιό σε φοροφυγάδες και καθ’ έξιν οφειλέτες του Δημοσίου
Είναι ίσως από τις κλασσικές περιπτώσεις, όπου η ρήση «μαστίγιο και καρότο» έχει πλήρη εφαρμογή. Στις αρχές της εβδομάδας η ΑΑΔΕ άνοιξε την ηλεκτρονική εφαρμογή για την έκδοση φορολογικής ενημερότητας χωρίς να απαιτείται στήσιμο σε ουρές και γραφειοκρατία. Προφανής στόχος, να διευκολυνθούν οι συνεπείς φορολογούμενοι και να αποσυμφορηθούν υπηρεσίες και υπάλληλοι στις ΔΟΥ.
Χθες δημοσιεύθηκε, όμως, η Απόφαση του Γ. Πιτσιλή, με την οποία μπαίνει “φρένο” στις ύποπτες περιπτώσεις, κόβοντας έτσι την “όρεξη” σε όσους ονειρεύονταν... ελευθερία κινήσεων.
Η Απόφαση φυσικά δεν είναι αυθαίρετη. Ο ίδιος ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας προβλέπει ότι σε ειδικές περιπτώσεις διασφάλισης σοβαρών συμφερόντων του Δημοσίου ή σε περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος και μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγής, μπορεί με γραπτή συναίνεση του Διοικητή να μην χορηγηθεί αποδεικτικό ενημερότητας, ακόμη και αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησής του. Με την επίμαχη Απόφαση ορίζονται, λοιπόν, τα “φρένα”:
Η διαπίστωση οικονομικού εγκλήματος ή μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή, όπως αυτά ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία
Στις περιπτώσεις που το αποδεικτικό ενημερότητας ζητείται για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ' αυτού:
i. Η ύπαρξη ατομικών μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του αιτούντος άνω των 10.000 ευρώ, εάν ο αιτών είναι φυσικό πρόσωπο και άνω των 50.000 ευρώ, εάν ο αιτών είναι νομικό πρόσωπο, και εφόσον το ύψος αυτών υπερβαίνει σε ποσοστό το 120% του μεγαλύτερου, κατά την τελευταία τριετία πριν από το έτος υποβολής της αίτησης για έκδοση του αποδεικτικού ενημερότητας, αθροίσματος βασικών ατομικών οφειλών που έχουν βεβαιωθεί ετησίως σε βάρος του αιτούντος.
ii. Η ύπαρξη μη ληξιπρόθεσμων οφειλών που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος άλλων προσώπων και για τις οποίες ο αιτών το αποδεικτικό έχει ευθύνη για την καταβολή τους, άνω των ανωτέρω ορίων ποσών και εφόσον το ύψος αυτών υπερβαίνει σε ποσοστό το 120% του μεγαλύτερου, κατά την τελευταία τριετία πριν από το έτος υποβολής της αίτησης για έκδοση του αποδεικτικού ενημερότητας, αθροίσματος βασικών ατομικών οφειλών που έχουν βεβαιωθεί ετησίως σε βάρος του πρωτοφειλέτη.
Για την εφαρμογή του ορίου των 10.000 και 50.000 ευρώ αντίστοιχα, το ύψος των μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του αιτούντος υπολογίζεται ξεχωριστά ανά πρωτοφειλέτη, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, και δεν λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του που τυχόν έχουν βεβαιωθεί σε βάρος περισσότερων του ενός φυσικών ή νομικών προσώπων.
Η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών σε αναστολή που δεν τελούν σε ρύθμιση, μεγαλύτερων των 50.000 ευρώ, εάν το αποδεικτικό ζητείται για είσπραξη χρημάτων.
Διαγραφή οφειλών, λόγω ακύρωσης για τυπικούς λόγους προηγούμενης βεβαίωσης, για το χρονικό διάστημα μέχρι τη νέα βεβαίωση.
Στην περίπτωση που υπάρχουν ενδείξεις σοβαρής φοροδιαφυγής ή απάτης ή οικονομικού εγκλήματος πριν την έκδοση του νόμιμου τίτλου.
Περιπτώσεις κατά τις οποίες κατόπιν χρήσης μεθόδων ανάλυσης κινδύνου πιθανολογείται κίνδυνος για την είσπραξη της οφειλής.
Λοιπές περιπτώσεις που πληροφορείται η φορολογική διοίκηση με οποιονδήποτε τρόπο την επικείμενη βεβαίωση μεγάλων οφειλών.
Υπενθυμίζεται ότι οι (συνεπείς) φορολογούμενοι μπορούν να λαμβάνουν το νέο ψηφιακό αποδεικτικό ενημερότητας μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE στη διαδρομή myAADE.gov.gr / Εφαρμογές / Φορολογικές Υπηρεσίες / Ενημερότητα / Έκδοση Αποδεικτικού Ενημερότητας / Είσοδος στην εφαρμογή.