Με το βλέμμα στην αγορά της Ιαπωνίας -Τι άλλαξε η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου
Τον περασμένο Ιανουάριο, ο Πρωθυπουργός με τη συνοδεία κυβερνητικού κλιμακίου διευρυμένης σύνθεσης αλλά και εκπροσώπους 27 επιχειρηματικών ομίλων, είχε επαφές υψηλού επιπέδου στο Τόκιο.
Ο στόχος δεν ήταν απλώς η ανταπόδοση της επίσκεψης που είχαν κάνει οι Ιάπωνες στην Αθήνα, αλλά να ενισχυθούν οι διμερείς εμπορικοί δεσμοί. Πού βρισκόμαστε τώρα;
Αφήνοντας στην άκρη το μνημόνιο συνεργασίας στο πεδίο του Τουρισμού, που υπογράφηκε κατά τη διάρκεια των επαφών στο Τόκιο, το ζητούμενο είναι να αυξηθούν οι ελληνικές εξαγωγές και δη των τροφίμων, δηλαδή να “ανοίξει” η ιαπωνική αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το Γραφείο Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας, το 2020, το εμπορικό ισοζύγιο έγινε πλεονασματικό υπέρ της Ελλάδας, παραμένοντας έως και σήμερα.
Το 2022, όπως και το 2021, το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών από την Ελλάδα στην Ιαπωνία (81% και 64% επί του συνόλου αντίστοιχα) αφορούσε τον καπνό και προϊόντα αυτού. Ειδικότερα, για το 2022, το νούμερο ένα εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας προς την Ιαπωνία ήταν τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού. Τα φάρμακα, εν αντιθέσει με το 2021 που καταλάμβαναν την δεύτερη θέση με ποσοστό 24% επί του συνόλου, σημείωσαν πτώση περίπου κατά 87%.
Το 2022, την δεύτερη θέση επί του συνόλου με ποσοστό 4,5% καταλαμβάνουν τα αποστάγματα πετρελαίου για την παρασκευή πετροχημικών προϊόντων. Όσο για το βαμβάκι, εξακολουθεί να σημειώνει αύξηση (35% το 2022 και 88% το 2021), αν και απαρτίζει μικρό μερίδιο επί του συνόλου των εισαγωγών (1,76% το 2022 και 1,86% το 2021) από την Ελλάδα στην Ιαπωνία.
Προφανές είναι ότι η Αθήνα επιθυμεί να αυξήσει τις ροές και σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ, υπάρχει έντονο ενδιαφέρον.
Ελληνικά τρόφιμα (όπως τυριά και κυρίως φέτα, ελαιόλαδο, είδη ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας, κονσερβοποιημένα φρούτα, βιολογικές υπερτροφές, βότανα):
Η Ιαπωνία είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εισαγωγέων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, καθώς έχει πολύ χαμηλό συντελεστή αυτάρκειας. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια αγορά 125 εκατ. κατοίκων, με υψηλό διαθέσιμο εισόδημα και με διατροφικά πρότυπα που σταδιακά αρχίζουν να συγκλίνουν προς τα δυτικά.
Με βάση τη Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης ΕΕ- Ιαπωνίας οι δασμοί καταργούνται ή μειώνονται, ενώ αίρονται μη δασμολογικά εμπόδια, ενώ προβλέπονται αδασμολόγητες ποσοστώσεις για ορισμένα προϊόντα, όπως τα μαλακά τυριά που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την Ελλάδα. Ως αποτέλεσμα δημιουργούνται πολύ ευνοϊκές προοπτικές για τις εξαγωγές μας.
Οι Ιάπωνες πάντα έδειχναν ενδιαφέρον για την υγιεινή διατροφή. Τα προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας δεν έχουν τη διάδοση που έχουν στις δυτικές χώρες, αλλά τα τελευταία χρόνια αρχίζουν να γίνονται δημοφιλή. Οι ελληνικές πιστοποιήσεις βιολογικών προϊόντων γίνονται δεκτές, αλλά όχι για τα προϊόντα ζωικής προέλευσης, για τις οποίες όμως η ΕΕ προτίθεται να διαπραγματευτεί σχετική συμφωνία αμοιβαίας αναγνώρισης.
Σημειωτέον ότι από το 2011, έχει υποβληθεί αίτημα να επιτραπεί η εισαγωγή ελληνικών προϊόντων χοιρινού κρέατος στην Ιαπωνία, το οποίο η ιαπωνική πλευρά είχε παγώσει, με πρόσχημα το κρούσμα αφρικανικής πανώλης των χοίρων στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ έχει υποβληθεί αίτημα να επιτραπεί η εισαγωγή ελληνικών ακτινιδίων στην Ιαπωνία, η οποία επίσης είναι εξαιρετικά χρονοβόρα διαδικασία.
Ελληνικά κρασιά:
Με τη συμφωνία ΕΕ – Ιαπωνίας οι δασμοί για το κρασί καταργήθηκαν, ενώ η Ιαπωνία δεσμεύτηκε να καταργήσεις τα μη δασμολογικά εμπόδια, όπως την άρση των περιορισμών στη χρήση διάφορων πρόσθετων.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια οργανωμένη προσπάθεια προώθησης του ελληνικού οίνου, η οποία φαίνεται να αποδίδει. Σε αυτή τη βάση, πρέπει οι προσπάθειες να συνεχιστούν και να ενισχυθούν, προκειμένου, τόσο να εδραιωθούν τα υπάρχοντα ελληνικά κρασιά στην ιαπωνική αγορά, όσο και να εισαχθούν νέα.
Καλλυντικά:
Στην Ιαπωνία υπάρχει σημαντική ζήτηση για καλλυντικά από φυσικά συστατικά, όπως το ελαιόλαδο. Επίσης ιδιαίτερη προτίμηση υπάρχει για τα βιολογικά προϊόντα υψηλής ποιότητας. Αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πετύχει να τοποθετήσουν επιτυχώς τα προϊόντα τους στην Ιαπωνική αγορά.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα καλλυντικά με βάση της μαστίχα, για την οποία όμως πρέπει να κινηθεί η διαδικασία αναγνώρισής της ως οιονεί φάρμακο ή πρόσθετο οιονεί φαρμάκων, ώστε να είναι δυνατή η προβολή των θετικών επιπτώσεών της στην υγεία.