Η ΑΑΔΕ στήνει «παγίδα» στους πονηρούς - Δήλωσαν πάνω από 10.000 ευρώ για να αποφύγουν τον έλεγχο
Δεν είναι μυστικό ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ελευθέρων επαγγελματιών δηλώνει φορολογούμενο εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο η ΑΑΔΕ πάτησε φέτος το κουμπί των διασταυρώσεων, διαθέτοντας πιο γεμάτες βάσεις δεδομένων, που μπορούν να αναδείξουν τουλάχιστον τις... καραμπινάτες περιπτώσεις παραφουσκωμένων επαγγελματικών δαπανών.
Πριν ξεκινήσει η κρίση, το 73% των ελευθέρων επαγγελματιών δήλωνε με ένα... μαγικό τρόπο λιγότερα από 10.000 ευρώ. Η εκκαθάριση των περσινών δηλώσεων έδειξε ότι το εν λόγω ποσοστό έπεσε στο 67% αλλά ακόμα κι έτσι παραμένει πολύ υψηλό. Ήδη έχουν ξεκινήσει διασταυρώσεις για περίπου 261 χιλιάδες υπόχρεους, με έμφαση κυρίως στις εκπιπτόμενες δαπάνες τους, δηλαδή αφενός αν υπάρχουν τα σχετικά παραστατικά αφετέρου αν πρόκειται για πραγματικές συναλλαγές και όχι για “μαϊμού” τιμολόγια, όπως αυτά που έχουν πλημμυρίσει την αγορά.
Σε αυτό το σημείο σχεδιάζεται η πρώτη παρέμβαση, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι όλες (;) οι δαπάνες θα πρέπει από το 2024- 2025 να πρέπει να περνάνε υποχρεωτικά από το myDATA για να εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα. Δεν πρέπει να ξεχνά, άλλωστε, κανείς ότι το εισόδημα ως 10.000 ευρώ φορολογείται με μόλις 9%, ενώ το επιπλέον πάει με 22%.
Όσοι ήλπιζαν, πάντως, ότι οι φετινές διασταυρώσεις θα περιοριστούν στους... κάτω, θα βιώσουν δυσάρεστη έκπληξη. Στην ΑΑΔΕ ετοιμάζονται ήδη για τον επόμενο κύκλο ελέγχων, βάζοντας στο στόχαστρο όσους έσπευσαν να περάσουν φέτος το κατώφλι των 10.000 ευρώ, προσδοκώντας να περάσουν κάτω από τα ραντάρ της εφορίας. Η σύγκριση 2021- 2022 δείχνει ότι γύρω στους 35.000 φορολογούμενους πέρασαν το κατώφλι των 10.000 ευρώ, αλλά είναι προφανές ότι ο έλεγχος δεν θα περιοριστεί σε αυτούς.
Πέρα από τις αλλαγές που έρχονται στο πλαίσιο των εκπιπτόμενων δαπανών, πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες για την ενεργοποίηση μιας ακόμα ασφαλιστικής δικλείδας για τον περιορισμό των αδήλωτων εισοδημάτων: τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS. Η αλήθεια είναι ότι στην ηγεσία ΥΠΕΘΟ και της ΑΑΔΕ υπήρξε έντονη δυσφορία για την αστοχία στο σχεδιασμό, που δεν ανέβαλε απλώς τη διασύνδεση, αλλά έστειλε και λάθος μήνυμα “χαλάρωσης” στην αγορά. Αν και είναι κατανοητό ότι οι απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές μπορεί να δυσκολεύουν κάποιους παρόχους, το μήνυμα που εκπέμπει η ΑΑΔΕ και το ΥΠΕΘΟ είναι ότι η διασύνδεση θα γίνει στις 2024 κι από εκεί πέρα, όσοι μπορέσουν- τεχνικά- να ακολουθήσουν, έχει καλώς.
Η διασύνδεση είναι η μια πλευρά του νομίσματος. Η άλλη είναι πιο σύνθετη- και νομοθετικά και τεχνικά και πολιτικά- καθώς αφορά στην υποχρεωτικότητα των POS και σε όσες δραστηριότητες εξαιρούνται. Σε κάθε περίπτωση, στην ΑΑΔΕ προετοιμάζονται πυρετωδώς και σε αυτήν την κατεύθυνση αναμένεται η έκδοση της Απόφασης για τη δημιουργία Μητρώου POS, όπου θα πρέπει να καταγραφούν όλα τα “μηχανάκια” που λειτουργούν στην Ελλάδα.
Ένα ακόμα πεδίο που “βασανίζει” το ΥΠΕΘΟ εν όψει του νομοσχεδίου για τη φοροδιαφυγή, που αναμένεται πριν από το τέλος του έτους, είναι τα φορολογικά πρόστιμα. Επί της ουσίας αναζητείται η χρυσή τομή, έτσι ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά, χωρίς να είναι εξοντωτικά και φυσικά χωρίς να προστίθενται στο “βουνό” των ληξιπρόθεσμων χρεών στις εφορίες.
Τα απολογιστικά στοιχεία του 2022 έδειξαν ότι από τους ελέγχους βεβαιώθηκαν πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα περίπου 1,6 δισ ευρώ. Από αυτά εισπράχθηκαν λιγότερα από 200 εκ ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι η εισπραξιμότητα τους διαμορφώνεται γύρω στο 13%. Ωστόσο, αν εξαιρέσει κανείς τις επιδόσεις του ΚΕΦΟΜΕΠ και του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων, η εισπραξιμότητα πέφτει στο 5%…