Σε πληθωριστικό κλοιό οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο - Ποιες είναι οι παγκόσμιες τάσεις
Μάλλον αιφνιδιασμένοι είναι οι οικονομολόγοι, ακόμα και των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, από τις επίμονες αυξήσεις στα τρόφιμα, ενώ δεν λείπει ο προβληματισμός από τις αναλύσεις και τις εκτιμήσεις για αναζωπύρωση των πιέσεων- έστω με μικρότερη ένταση- στο πεδίο της Ενέργειας.
Τα σημερινά τελικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό του Ιουλίου έρχονται απλώς να επιβαρύνουν το κλίμα, καθώς πέρα από αυτόν καθ’ αυτόν τον “πονοκέφαλο” των πληθωριστικών πιέσεων, γεννάται εκ των πραγμάτων το ερώτημα για την πολιτική που προτίθενται να ακολουθήσουν οι Κεντρικές Τράπεζες. Το ότι οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων “τρέχουν” (στο 2,7% το γερμανικό 10ετές) είναι αποτέλεσμα της διάψευσης των προσδοκιών για ταχεία νομισματική χαλάρωση.
Στην Αθήνα “μετράνε” όλα τα δεδομένα, γνωρίζοντας ότι οι όποιες παρεμβάσεις δεν μπορεί παρά είναι απολύτως στοχευμένες, έτσι ώστε να μην μπει η χώρα στο κάδρο σε αυτήν την περίεργη διεθνή συγκυρία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το “φρενάρισμα” των ανατιμήσεων δεν θα γίνει με τους προσδοκώμενους ρυθμούς.
Στη νέα της παγκόσμια έρευνα καταναλωτικών τάσεων η NIQ σημειώνει ότι ακόμη και με χαμηλή αύξηση των τιμών, της τάξης του 3% τους επόμενους 12 μήνες έως τον Μάιο του 2024, οι καταναλωτές θα πληρώνουν 21% περισσότερο για τα παγκόσμια τρόφιμα σε μια περίοδο 3 ετών, όπου πολλοί καταναλωτές δεν έχουν λάβει αύξηση εισοδήματος. επί της ουσίας, η καταναλωτική δαπάνη έχει αυξηθεί κατά 18% σε σχέση με το 2021, αλλά ο όγκος των αγορών έχει μειωθεί.
Και κάπως έτσι, οι καταναλωτές “κόβουν” τα περιττά, όπως οι έξοδοι για φαγητό ή διασκέδαση, το delivery, τα ρούχα, τα είδη διακόσμησης του σπιτιού, ρίχνοντας το βάρος στις δαπάνες διατροφής.
Η στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και το κυνήγι των προσφορών δεν είναι οι μόνες τάσεις που καταγράφονται από το ξέσπασμα της κρίσης και μετά. Η έρευνα της NIQ αναδεικνύει τις 5 βασικές τάσεις για τους επόμενους 12- 18 μήνες.
Ο πληθωρισμός μακροπρόθεσμα:
Η επιβράδυνση διαφέρει από την πτώση. Οι ειδήσεις περί στασιμότητας του πληθωρισμού είναι πολύ υπερβολικές. Ο σύνθετος αντίκτυπος του πρόσφατου πληθωρισμού δεν έχει εξαφανιστεί και οι τιμές παραμένουν υψηλές.
Αύξηση της ανθεκτικότητας των καταναλωτών:
Οι καταναλωτές βρίσκουν στρατηγικές αντιμετώπισης για να αντιμετωπίσουν την κρίση κόστους ζωής. Παραμένουν πιεσμένοι, αλλά έχουν βρει κάποια άνεση μέσω των υπολογισμένων δαπανών και του μελλοντικού προγραμματισμού.
Η εποχή των υπολογισμένων δαπανών:
Οι προτεραιότητες στο σπίτι κυριαρχούν στους παγκόσμιους καταναλωτές. Οι δαπάνες ανακατευθύνονται μακριά από τις προαιρετικές δαπάνες μεγάλων εισιτηρίων, εκτός σπιτιού, με προτεραιότητα στις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και τα είδη παντοπωλείου. Οποιαδήποτε εκτίναξη αντιμετωπίζεται με υπολογισμένους τρόπους χρησιμοποιώντας πολλαπλές στρατηγικές για εξοικονόμηση.
Ισχύς διατήρησης ιδιωτικής ετικέτας:
Η ιδιωτική ετικέτα γνώρισε άλλη μια περίοδο ισχυρής ανάπτυξης, σηματοδοτώντας τη συνεχιζόμενη ζήτηση μεταξύ των καταναλωτών και τη μοναδική ισχύ "ώθησης εναντίον έλξης" για τους λιανοπωλητές. Η καινοτομία για να δικαιολογήσει την premium/μοναδική τοποθέτηση της επωνυμίας θα είναι κρίσιμη για την πλοήγηση των χασμάτων τιμών μεταξύ των προσφορών.
Ανάπτυξη πέρα από την τιμή:
Οι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερα για λιγότερα προϊόντα και οι ογκομετρικές μειώσεις αποτελούν σημαντικό μελλοντικό κίνδυνο για όλες τις επιχειρήσεις. Η ισχυρή αύξηση της αξίας οφείλεται στον πληθωρισμό, κρύβοντας τη μείωση της κατανάλωσης από τους καταναλωτές. Πιθανοί κίνδυνοι για το μερίδιο της αγοραίας αξίας / κερδοφορίας των επιχειρήσεων