Τα προϊόντα της ελληνικής γης «κατακτούν» την Ιαπωνία -Πώς μπορεί να ανοίξει μια αγορά 125 εκατ κατοίκων
Οι διμερείς σχέσεις Ελλάδας- Ιαπωνίας “ζεσταίνονται” κι αυτό δεν είναι μυστικό. Από την προ μηνών επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στο Τόκιο ως ανταπόδοση της επίσκεψης υψηλόβαθμων Ιαπώνων αξιωματούχων κι επιχειρηματιών στην Αθήνα, έχει διαφανεί η διάθεση και πρόθεση των δύο χωρών να συσφίξουν τις εμπορικές κι επενδυτικές σχέσεις.
Η Ιαπωνία είναι μια αγορά 125 εκατομμυρίων κατοίκων, υψηλού διαθέσιμου εισοδήματος και με εξελισσόμενα καταναλωτικά πρότυπα, άρα “προσφέρεται” για τα ελληνικά προϊόντα, χωρίς να παραγνωρίζει κανείς τις δυσκολίες της απόστασης και τις ιδιαιτερότητες της ιαπωνικής αγοράς. Το μόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου για τα προϊόντα της ελληνικής γης.
Η ιαπωνική εισαγωγική εταιρεία κρασιού Vinos Hayashi , από τον Απρίλιο του 2023, δημοσιεύει το περιοδικό "Wine Planet Axis". Το περιοδικό αυτό, ανά μήνα, παρουσιάζει μία χώρα, τα κρασιά και τους οινοπαραγωγούς της. Μέχρι στιγμής έχουν παρουσιαστεί, η Γερμανία, η Χιλή και ο Λίβανος. Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα της ελληνικής πρεσβείας, στο τελευταίο τεύχος του Ιουλίου, η τιμώμενη χώρα ήταν η Ελλάδα.
Το τεύχος αυτό περιλαμβάνει, συνέντευξη του κ. Αθανάσιου Φραγκή, της εισαγωγικής εταιρείας Nostimia, παρουσίαση από τον ίδιο έξι ελληνικών οινοποιείων από διαφορετικές περιοχές (Αττική, Κεφαλονιά, Νεμέα, Κρήτη, Σαντορίνη και Νάουσα), καθώς και πληροφορίες τόσο για την Ελλάδα γενικότερα, όσο και για την Αθήνα ειδικότερα. Ως προς την Αττική, το περιοδικό την παρουσιάζει ως μία από τις μεγαλύτερες οινοπαραγωγικές περιοχές της Ελλάδας, με τις ποικιλίες Σαββατιανό και Ροδίτης. Αναφέρεται επίσης στα 4 ΠΓΕ της Αττικής (Αττική, Πλαγιές Κιθαιρώνα, Ρετσίνα Αττικής και Μαρκόπουλο). Ακολουθούν πληροφορίες για την Αθήνα και τα αξιοθέατα που μπορεί κανείς να επισκεφθεί, καθώς και μέρη για φαγητό και αγορά παραδοσιακών προϊόντων όπως τυρί και γιαούρτι.
Το ενδιαφέρον είναι ότι το αφιέρωμα δεν περιορίζεται στο ελληνικό κρασί. Το περιοδικό δίνει γενικές πληροφορίες για την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της ιστορίας και του πολιτισμού της και παρουσιάζεται ως η χώρα με την κορυφαία παραγωγή έξτρα παρθένου ελαιολάδου στον κόσμο. Παρουσιάζει επίσης το ελαιόλαδο και τη φέτα ως τα δύο κορυφαία ελληνικά προϊόντα διατροφής, ενώ δεν παραλείπει να συστήσει μία σειρά ελληνικών εστιατορίων σε Αθήνα και Τόκυο.
Το αφιέρωμα αυτό αναδεικνύει το πεδίο δράσης συνολικά για τον ελληνικό πρωτογενή τομέα στην Ιαπωνία:
Ελληνικά τρόφιμα (όπως τυριά και κυρίως φέτα, ελαιόλαδο, είδη ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας, κονσερβοποιημένα φρούτα, βιολογικές υπερτροφές, βότανα): Η Ιαπωνία είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εισαγωγέων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, καθώς έχει πολύ χαμηλό συντελεστή αυτάρκειας. Με βάση τη Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης ΕΕ Ιαπωνίας οι δασμοί καταργούνται ή μειώνονται, αίρονται μη δασμολογικά εμπόδια, ενώ προβλέπονται αδασμολόγητες ποσοστώσεις για ορισμένα προϊόντα, όπως τα μαλακά τυριά που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την Ελλάδα. Ως αποτέλεσμα δημιουργούνται πολύ ευνοϊκές προοπτικές για τις εξαγωγές μας.
Οι Ιάπωνες πάντα έδειχναν ενδιαφέρον για την υγιεινή διατροφή. Τα προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας δεν έχουν τη διάδοση που έχουν στις δυτικές χώρες, αλλά τα τελευταία χρόνια αρχίζουν να γίνονται δημοφιλή. Οι ελληνικές πιστοποιήσεις βιολογικών προϊόντων γίνονται δεκτές, αλλά όχι για τα προϊόντα ζωικής προέλευσης, για τις οποίες όμως η ΕΕ προτίθεται να διαπραγματευτεί σχετική συμφωνία αμοιβαίας αναγνώρισης.
Ελληνικά κρασιά: Με τη συμφωνία ΕΕ – Ιαπωνίας οι δασμοί για το κρασί καταργήθηκαν, ενώ η Ιαπωνία δεσμεύτηκε να καταργήσει τα μη δασμολογικά εμπόδια, όπως την άρση των περιορισμών στη χρήση διάφορων πρόσθετων. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια οργανωμένη προσπάθεια προώθησης του ελληνικού οίνου, η οποία φαίνεται να αποδίδει.