Η Επιτροπή Ανταγωνισμού περιμένει χρονιά ρεκόρ στο πλεόνασμα του καταναλωτή από την δράση της
Κύκλο συναντήσεων με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, με τη διοίκηση του ΣΕΒΤ, αλλά και με τους εκπροσώπους των πολυεθνικών εταιρειών, έχει ξεκινήσει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας για το θέμα των τιμών, αλλά και γενικότερα για την λειτουργία της αγοράς, όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στο Εuro2day.
Στο μεταξύ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού περιμένει ότι το 2023 θα επιτευχθεί ρεκόρ στο πλεόνασμα που θα έχει ο καταναλωτής από την λειτουργία της (πρόστιμα και αποτροπή αυξήσεων τιμών). Υπενθυμίζεται ότι το 2022 η επιτροπή έφερε για κάθε 1 ευρώ λειτουργικών της εξόδων τουλάχιστον 12 ευρώ πλεόνασμα στον καταναλωτή.
Σχετικά με τον κύκλο επαφών στο υπουργείο Ανάπτυξης, ο κ. Σκρέκας γνωστοποίησε ότι η συνάντηση με τις πολυεθνικές θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο. «Αυτή τη στιγμή κάνουμε μελέτη για να εντοπίσουμε σε ποια προϊόντα και ποιες κατηγορίες υπάρχει μεγάλη διαφορά τιμής για ομοειδή προϊόντα που πωλούν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Κάτι που έχει εντοπίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στα απορρυπαντικά. Θα τους ζητήσουμε να μας εξηγήσουν γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά και να αιτιολογήσουν το dual quality, αν και εφόσον υφίσταται», λέει ο κ. Σκρέκας.
Υπενθυμίζεται ότι το dual quality είναι μια πρακτική κατά την οποία οι εταιρείες χρησιμοποιούν διαφορετικές συνταγές, συστατικά ή πρότυπα για προϊόντα που πωλούνται με την ίδια επωνυμία και με παρόμοια συσκευασία.
Στο μεταξύ υπάρχει εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλο το εύρος της αγοράς, όπως σημείωσε ο ίδιος, καθώς αποτελεί ένα σημαντικό μέτρο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ταυτόχρονα με την παράταση, έως το τέλος του έτους, της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού» και της επιβολής πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους.
«Η ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ», είπε ο ίδιος, «έχουν εντοπίσει και επιβάλει τις τελευταίες ημέρες πάνω από 70 πρόστιμα σε επιχειρήσεις που πουλούσαν λευκό τυρί για φέτα και φάβα Σαντορίνης που δεν είναι από τη Σαντορίνη».
Είναι μείζονος σημασίας, όπως σημειώνει ο υπουργός, η προστασία του καταναλωτή από παραπλανητικές εμπορικές πολιτικές, είτε όσον αφορά στις εκπτώσεις, είτε στα ΠΟΠ προϊόντα (προϊόντα ονομασίας προέλευσης), είτε την παραβίαση της νομοθεσίας για το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους.
Σε ό,τι αφορά την επιβολή υψηλών προστίμων για πλασματικές και εικονικές εκπτώσεις, αλλά και για την καταστρατήγηση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο, ο κ. Σκρέκας δήλωσε: «Έχουμε ήδη ευρήματα και τις επόμενες ημέρες θα πέσουν βαριά πρόστιμα».
Επιτροπή Ανταγωνισμού
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Γιάννης Λιανός, σχολίασε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναφορικά με τους ελέγχους της επιτροπής, τα εξής:
«Σχετικά με αυτά που γράφονται για "αφλογιστία" στα πρόστιμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αφού έγινε σαφές με τα στατιστικά στοιχεία ότι είμαστε η πρώτη Αρχή Ανταγωνισμού σε ελέγχους στην Ευρώπη, ένα άλλο στατιστικό. Το 2022 η επιτροπή επέβαλε 31 εκατ. ευρώ πρόστιμα, η εξαιρετική γερμανική Αρχή 24 εκατ. ευρώ.
Η επιβολή προστίμων δεν είναι όμως το μόνο που μετράει. Σημαντικές επίσης είναι και οι επενδύσεις που κάνει η Αρχή στη συμμόρφωση (compliance) με δημοσίευση Οδηγών, Κλαδικών, οι δομικές παρεμβάσεις στην αγορά (Κανονιστικές), πολιτικές προώθησης ανταγωνισμού, επιβολή μέτρων.
Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Επιτροπή Ανταγωνισμού χρησιμοποιεί όλο το οπλοστάσιο που έχει στη διάθεσή της, και δημιουργεί νέα εργαλεία (δημοσίευση μελετών σύγκρισης τιμών, πλατφόρμα competition check για την ακτοπλοΐα, κατευθυντήριες γραμμές για price signalling κλπ).
Τέλος, υπάρχουν και τα στοιχεία για το πλεόνασμα καταναλωτή που φέρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού (δεν αφορά τα πρόστιμα αλλά την αποτροπή αυξήσεων τιμών). Το 2022 η Επιτροπή έφερε για κάθε 1 ευρώ λειτουργικών της εξόδων τουλάχιστον 12 ευρώ πλεόνασμα καταναλωτή. Η αναλογία το 2023 είναι μεγαλύτερη.
Το 2021 η αναλογία ήταν 5 ευρώ πλεόνασμα καταναλωτή για 1 ευρώ λειτουργικών εξόδων. Το 2023 θα πάμε πάλι σε ρεκόρ από ότι φαίνεται. Οι εκτιμήσεις είναι συντηρητικές».