Η Επιτροπή Ανταγωνισμού «σαρώνει» τα ράφια -Ποια είναι τα πρώτα ευρήματα

Φωτογραφία: Shutterstock

Με τον πληθωρισμό των τροφίμων να «τρέχει» πάνω από 15%, δεν είναι έκπληξη το ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού ξεκίνησε το «κοσκίνισμα» όλων των κρίκων της εφοδιαστικής αλυσίδας, προκειμένου να διαπιστώσει αν υπάρχουν «γκρίζες» ζώνες.

Η έρευνα που διεξάγεται αφορά σε ίδια προϊόντα που κυκλοφορούν στα μεγαλύτερα καταστήματα λιανικής σε όλη την ΕΕ. Συνεπώς, μέσω της έρευνας δίνεται η ευκαιρία για μία άμεση σύγκριση σε πραγματικό χρόνο των αγορών, των τιμών και των ποσοτήτων στα ίδια προϊόντα που καλείται

να καταβάλει ο Έλληνας καταναλωτής σε σύγκριση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους καταναλωτές λαμβάνοντας υπόψιν την ισοτιμία της αγοραστικής δύναμης (Purchasing Power Parity).

Μέσω της απευθείας δυνατότητας σύγκρισης των προϊόντων που επιτυγχάνει η έρευνα αυτή, δύναται να εξαχθούν κάποια αρχικά συμπεράσματα για τα προϊόντα που διατίθενται στην ελληνική αγορά (αναφορικά με τις τιμές τους και τις συσκευασίες τους). Αναλόγως των συμπερασμάτων που

θα προκύψουν από την έρευνα ενδέχεται να διερευνηθούν περαιτέρω και οι συνθήκες με τις οποίες λειτουργεί η αγορά λιανικής στα βασικά αυτά καταναλωτικά προϊόντα σε επόμενο στάδιο, ενδεχομένως με κλαδική έρευνα ή χαρτογράφηση.

Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι η πρώτη έρευνα σε αυτή τη σειρά ερευνών της Επιτροπής Ανταγωνισμού αφορά στην αγορά των απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων σε

δύο υποκατηγορίες: pods και σκόνη πλύσης (powder) των δύο μεγαλύτερων εταιρειών στην ελληνική αγορά (P&G και Unilever) βάσει και των μεριδίων αγοράς όπως αυτά καταγράφηκαν στην Κλαδική Έρευνα στα Βασικά Καταναλωτικά Αγαθά (2021).

Όπως επισημαίνει η Επιτροπή στο ειδικό ενημερωτικό της δελτίο, η απόφαση για την επιλογή

της κατηγορίας των απορρυπαντικών βασίστηκε στη διαπίστωση της αύξησης του πληθωρισμού από τον Ιούλιο του 2022 στην κατηγορία «προϊόντα καθαρισμού σπιτιού» (cleaning and maintenance products) στην Ελλάδα, όπου ο δείκτης διαμορφώθηκε σημαντικά άνω του δείκτη της

Ευρωζώνης (ΕΑ19), ενώ ειδικά για τον Δεκέμβριο 2022 ο δείκτης στην Ελλάδα κινήθηκε σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2022 κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες!

Τα πρώτα συμπεράσματα σε σχέση με τις δύο εταιρίες είναι λίγο ως πολύ όμοια. Για παράδειγμα, στα προϊόντα της P&G, διαπιστώνεται ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που έχουν υψηλές τιμές ανεξάρτητα το μέγεθος της συσκευασίας (επίσης Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία). Το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τον γεωγραφικό παράγοντα, καθώς η Ελλάδα με τη

Κύπρο έχουν μεγάλη διαφορά στις τιμές τους (η Κύπρος έχει φθηνότερες τιμές) παρόλο που για τη μεταφορά του προϊόντος στη Κύπρο πιθανώς να χρειάζεται επιπλέον κόστος, λόγω γεωγραφικής τοποθεσίας.

Επίσης, όταν η τιμή ανάγεται σε ισοδύναμα αγοραστικής δύναμης (λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες ισοτιμίες για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης), διαπιστώνεται ότι οι τιμές στην Ελλάδα βρίσκονται στο μέσο της κατανομής των χωρών της Ε.Ε. ενώ οι πιο μικρές συσκευασίες είναι σχετικά πιο ακριβές.

Αντίστοιχα στα προϊόντα της Unilever διαπιστώνεται, επίσης, μείωση της τιμής ανά πλύση ή pod με την αγορά μεγαλύτερης συσκευασίας. Επίσης, όταν η τιμή ανάγεται σε ισοδύναμα αγοραστικής δύναμης (λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες ισοτιμίες για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης), διαπιστώνεται ότι οι τιμές στην Ελλάδα βρίσκονται κοντά στον ενωσιακό μέσο όρο,

ενώ οι πιο μικρές συσκευασίες εκφεύγουν σημαντικά του μέσου όρου, δηλαδή είναι σχετικά πιο ακριβές.

ΣΧΕΤΙΚΑ