Η φορολογία «καίει» τον Τουρισμό

Οργανωμένες πλαζ/ Φωτογραφία Eurokinissi

Αν έχεις να επιλέξεις ανάμεσα σε δύο top προορισμούς, εκ των οποίων ο ένας σου “ροκανίζει” το budget λόγω φόρων, ποιόν άραγε θα προτιμήσεις; Αν και η απάντηση είναι προφανής, τουλάχιστον στις περισσότερες φορές, η Ελλάδα εξακολουθεί να δίνει τη σκληρή μάχη του Τουρισμού από σαφώς δυσμενέστερη θέση σε σχέση με ανταγωνιστές της Ν. Ευρώπης.

Η παράταση ως το τέλος του έτους, του μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση, τις μεταφορές και το τουριστικό “πακέτο”, ήταν αυτονόητη κίνηση, όπως επισημαίνουν φορείς του Τουρισμού. Ωστόσο αν και το συνολικό κόστος αγγίζει τα 500 εκ ευρώ σε ετήσια βάση, το αντίκρισμα δεν είναι ανάλογο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, που παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε από τη Συμμαχία «Στηρίζω HORECA», η Ελλάδα αναδεικνύεται «πρωταθλήτρια» στους συντελεστές έμμεσης φορολογίας που αφορούν τον ξενοδοχειακό τομέα και την εστίαση. Η υψηλή έμμεση φορολογία σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες στον τομέα του τουρισμού, αλλά και το συνεχώς μεταβαλλόμενο φορολογικό πλαίσιο εντοπίζονται από τη μελέτη ως οι βασικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο τομέας HORECA.

Πιο συγκεκριμένα, με συντελεστή ΦΠΑ 13% στη διαμονή, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση μεταξύ των επτά βασικών τουριστικών αγορών της νότιας Ευρώπης, με τις αμέσως επόμενες αγορές (Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία) να κρατούν τον ΦΠΑ στο ύψος του 10%, ενώ οι χαμηλότεροι συντελεστές εντοπίζονται σε Κύπρο (9%), Μάλτα (7%) και Πορτογαλία (6%). Αξίζει να αναφερθεί ότι από 6% που ήταν τον Ιούλιο του 2015, ο ΦΠΑ στη διαμονή αυξήθηκε τον Οκτώβριο του ίδιου έτους σε 13%, παραμένοντας έκτοτε στο ίδιο υψηλό επίπεδο.

Επιπλέον, ο κλάδος επιβαρύνεται από το 2018 και με φόρο διαμονής ανά διανυκτέρευση ανάλογο προς την κατηγορία του καταλύματος, αλλά και από το τέλος παρεπιδημούντων (0,5% επί του κύκλου εργασιών).

Σύμφωνα με το Greek Hotelier, εκτός από τη φορολογία, εστίαση και φιλοξενία δέχονται πιέσεις από τις ανατιμήσεις πολλών αγαθών τους τελευταίους μήνες, με ένα μεγάλο τμήμα της αύξησης να συγκρατείται από τις επιχειρήσεις του τομέα. Ειδικότερα, το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας έχει υπερδιπλασιαστεί, ενώ υπάρχει σημαντική αύξηση ενοικίων στα καταστήματα στο 1ο εξάμηνο του 2022, με ενίσχυση και του μισθολογικού κόστους.

Με αυτά τα δεδομένα, η “μάχη” για την αύξηση του μεριδίου από τη φετινή τουριστική πίτα θα είναι σκληρή και το μόνο θετικό είναι ότι τα μηνύματα από τις μεγάλες αγορές παραμένουν εξαιρετικά αισιόδοξα. Για παράδειγμα, η Ελλάδα παραμένει σταθερά ανάμεσα στους τρεις δημοφιλέστερους προορισμούς που επιλέγουν οι Βέλγοι για τις φετινές διακοπές τους με αεροπλάνο, σύμφωνα με την TUI Βελγίου, με τις πωλήσεις να εμφανίζονται μάλιστα ισχυρότερες σε σχέση με την περσινή χρονιά.

Την ίδια στιγμή, το ενδιαφέρον της γερμανικής αγοράς για τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα παρουσιάζεται σημαντικά ενισχυμένο συγκριτικά με τα αμέσως προηγούμενα χρόνια, ενώ ανάμεσα σε ανερχόμενους προορισμούς σε Γαλλία, Ιταλία, Νορβηγία και Αγγλία, το δημοφιλές Reader’s Digest ξεχωρίζει τους Λειψούς ως τον κρυμμένο παράδεισο του Αιγαίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ