“Πράσινες” μεταφορές: Στην “ουρά” της ευρωπαϊκής κατάταξης
Μπορεί να μην έπεσαν ως κεραυνός εν αιθρία, ωστόσο τα στοιχεία της Eurostat για το μερίδιο των “πράσινων” μετακινήσεων στην Ελλάδα προκαλούν απογοήτευση και βάζουν εκ των πραγμάτων πολύ ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων για την επόμενη 6ετία.
Το 2021 το μερίδιο των μεταφορών με καύσιμο από Ανανεώσιμες Πηγές διαμορφώθηκε στο 9,1%, δηλαδή 1,2 μονάδες κάτω από τα επίπεδα του 2020. Αναμφίβολα η “έκρηξη” των μετακινήσεων μετά το απαγορευτικό της πανδημίας συνέβαλε καθοριστικά σε αυτό, ωστόσο δεν αναιρεί το γεγονός ότι πρέπει να καλυφθεί μεγάλη απόσταση μέχρι τον ευρωπαϊκό στόχο του 14% ως το 2030.
Ειδικά όσον αφορά στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα. Όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία, η χώρα μας μαζί με την Ιρλανδία βρίσκονται στον “πάτο” της σχετικής κατάταξης, με μόλις 4,3% των μετακινήσεων να γίνονται με “πράσινη” ενέργεια. Κι αν η διαφορά από το μέσο ευρωπαϊκό όρο του 9,1% φαντάζει μεγάλη, πώς μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς την απόσταση μέχρι τη Σουηδία και τη Φινλανδία, όπου οι μετακινήσεις γίνονται σε ποσοστό 30,4% και 20,5% αντιστοίχως;
Βασικός άξονας του επικαιροποιημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, είναι ο εξηλεκτρισμός των ελαφρών μεταφορών, δηλαδή ηλεκτροκίνηση στα ελαφρά/ μεσαία οχήματα με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Μεγάλο κομμάτι των απαιτούμενων επενδύσεων θα είναι σε οχήματα και τις μπαταρίες τους, ενώ μια ολόκληρη οικονομία ανακύκλωσης μπαταριών θα πρέπει να δημιουργηθεί με πιθανό περιφερειακό ρόλο στα Βαλκάνια.
Ενδεικτικό του πόσο φιλόδοξοι και απαιτητικοί είναι οι στόχοι του νέου ΕΣΕΚ, είναι το ότι ενώ το προηγούμενο Σχέδιο υπολόγιζε ότι ως το 2030 το 16% των νέων επιβατικών αυτοκινήτων θα ήταν ηλεκτρικά, πλέον ο πήχης έχει τεθεί στο 32%, δηλαδή τουλάχιστον 3 στα 10 νέα οχήματα!
Ακόμα πιο αποκαλυπτικό είναι το γράφημα που αποτυπώνει τους στόχους ανά καύσιμη ύλη ως το 2050. Για την τρέχουσα τριετία, δηλαδή ως το 2025, το 90% του στόλου θα κινείται με συμβατικά καύσιμα, ωστόσο στην πενταετία που θα ακολουθήσει, δηλαδή ως το 2030, το 20% θα είναι ηλεκτρικά και υβριδικά. Ως το 2050, ο στόχος είναι μόλις το 2% των οχημάτων να κινείται με ορυκτά καύσιμα, το 85% να είναι ηλεκτρικά/ υβριδικά και το 13% να χρησιμοποιούν υδρογόνο.