Το στίγμα των νέων ελαφρύνσεων -«Κλειδώνει» δημοσιονομικός χώρος ως 1,2 δισ ευρώ

NEWSROOM
Υπουργείο Οικονομικών
Υπουργείο Οικονομικών/ Φωτογραφία Eurokinissi

Η σημερινή συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού με θέμα την οικονομία, έρχεται σε μια συγκυρία όπου ο δημόσιος διάλογος δεν περιστρέφεται γύρω από το εάν αλλά από το ποιες θα είναι οι νέες εισοδηματικές ενισχύσεις ή ελαφρύνσεις, που πρόκειται να ανακοινώσει η κυβέρνηση.

Έως τώρα, οι πληροφορίες αλλά και τα στοιχεία, έδειχναν ότι η υποχώρηση ή μάλλον η “βουτιά” του φυσικού αερίου και του ρεύματος, μπορούν να αποδεσμεύσουν το μεγαλύτερο κομμάτι του ειδικού Αποθεματικού για τις φετινές ενεργειακές επιδοτήσεις. Πλέον, ο δημοσιονομικός χώρος και δημοσίως είναι βεβαιότητα και το μόνο που απομένει είναι να διευκρινιστεί πόσο μεγάλος μπορεί να είναι και πού θα διατεθεί.

Πριν ξεκινήσουν οι υπολογισμοί, υπάρχουν δύο βασικά δεδομένα, που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως “κόκκινες γραμμές”, για τη λήψη των σχετικών αποφάσεων. Το πρώτο είναι ότι τα μέτρα που θα ανακοινωθούν, εάν έχουν έκτακτο χαρακτήρα, θα πρέπει να είναι στοχευμένα στην ανακούφιση των ευάλωτων, αλλιώς θα πρέπει να είναι μόνιμου χαρακτήρα και ενταγμένα στο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό σχεδιασμό. Το δεύτερο είναι ότι σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να τεθεί εν αμφιβόλω ούτε ως υποψία, η επιστροφή από φέτος κιόλας σε πρωτογενές πλεόνασμα και μάλιστα κατ’ ελάχιστον αυτό που έχει προβλεφθεί, δηλαδή 0,7% του ΑΕΠ, καθώς είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.

Με αυτά τα δεδομένα, ο δημοσιονομικός χώρος “ξεκινά” από τα 600 εκ ευρώ του ειδικού Αποθεματικού και μπορεί να φτάσει ως τα 1,2 δισ ευρώ, αν προστεθούν τα έσοδα από την ειδική εισφορά στους παρόχους ενέργειας και οι υπερεισπράξεις από τη φετινή τουριστική σεζόν, η οποία ήδη εκτιμάται ότι θα είναι καλλίτερη από την περσινή.

Ποιες είναι οι εναλλακτικές για τη διάθεση αυτού του χώρου; Όλα θα συνεκτιμηθούν ως τα μέσα Μαρτίου, αλλά αυτήν τη στιγμή βρίσκονται στο τραπέζι:

Η περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών: Μια μείωση της τάξης του 0,6%- το υπόλοιπο από τη μείωση κατά 5% που ήταν κυβερνητική δέσμευση- έχει ετήσιο κόστος γύρω στα 400 εκ ευρώ. Το μέτρο δεν θα καλύψει μόνο τους 700 χιλιάδες που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό αλλά το σύνολο των 2,250 εκατομμυρίων εργαζομένων και των περίπου 300 χιλιάδων επιχειρήσεων- εργοδοτών τους.

Η μείωση ή κατάργηση του Τέλους Επιτηδεύματος: Διευκολύνεται από δύο δεδομένα. Κατ' αρχάς, εκκρεμεί η απόφαση σε πιλοτική δίκη ενώπιον του ΣτΕ μετά από προσφυγή δικηγόρου για αντισυνταγματικότητα του Τέλους. Επιπλέον, υπάρχει σύσταση- προτροπή από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατάργηση του Τέλους, που επιβλήθηκε κατόπιν πιέσεων της πάλαι ποτέ Τρόικας το 2011. Το κόστος από την πλήρη κατάργηση υπολογίζεται σε 350- 400 εκ ευρώ, ωστόσο θα μπορούσε η παρέμβαση να γίνει σε δύο δόσεις, έτσι ώστε να συνδυαστεί με τη μείωση των εισφορών.

Η καταβολή αναδρομικών για “κομμένα” Δώρα και επικουρικές, σε όλους ανεξαιρέτως τους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως αν έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη ή όχι: Επί της ουσίας, με πολιτική απόφαση θα παρακαμφθεί η απόφαση του ΣτΕ, με βάση την οποία αναδρομικά δικαιούνται μόνο οι περίπου 350 χιλιάδες, που πρόλαβαν και έκαναν προσφυγή. Σε μια τέτοια περίπτωση, πάνω από 1,3 εκατομμύρια χαμηλοσυνταξιούχοι θα ωφεληθούν. Με δεδομένο ότι το κόστος αγγίζει συνολικά τα 2,5 δισ ευρώ, η καταβολή θα μπορούσε να γίνει σε 5 ή 6 ετήσιες δόσεις, αρχής γενομένης από φέτος.

Ως... μπαλαντέρ, μπορεί να “παίξει” η παράταση του “Market Pass”, με κόστος περίπου 100 εκ ευρώ για κάθε μήνα πέραν του Ιουλίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ