Νέα εποχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο – Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να επιτρέπει, πλέον, τη δημιουργία εικονικών δοκιμαστηρίων για όσους καταναλωτές προτιμούν τις εξ αποστάσεως αγορές, μπορεί η ταχύτητα παράδοσης των ηλεκτρονικών παραγγελιών να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την προτίμηση του ενός ή του άλλου e- shop, ωστόσο το ηλεκτρονικό εμπόριο εξακολουθεί να ταλανίζεται από “παιδικές ασθένειες”, όπως η προσπάθεια εξόφθαλμης εξαπάτησης των καταναλωτών.
Σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, αν και μειωμένες σε σχέση με την περίοδο των lockdown, υπήρξαν χιλιάδες καταγγελίες που αφορούσαν σε παρελκυστικές πρακτικές και πρακτικές εξαπάτησης που υιοθετούνται από ορισμένα e- shops, όπως ιδίως η μη παράδοση παραγγελθέντων ειδών, για τα οποία το αντίστοιχο τίμημα είχε προεισπραχθεί, καθώς και η παράδοση προϊόντων απομίμησης ή προϊόντων με διαφορετικές ιδιότητες από τις συνομολογημένες.
Οι αναφορές που υποβλήθηκαν αφορούσαν, μεταξύ άλλων, αθλητικά ενδύματα και υποδήματα πολύ γνωστών εμπορικών εταιριών που προσφέρονταν σε τιμές-κράχτες, αφού είναι ιδιαίτερα και σε ύποπτο βαθμό χαμηλές σε σχέση με τις συνήθεις τιμές διάθεσης αυτών των προϊόντων στην αγορά. Τα προϊόντα αυτά, όποτε παραδίδονται στους καταναλωτές, διαπιστώνεται ότι είναι πολύ χαμηλής ποιότητας και, συνήθως, σε χρώμα ή/και νούμερο διαφορετικά από την παραγγελία, χωρίς δυνατότητα αλλαγής, αφού η έδρα των πωλητών για την επιστροφή των προϊόντων δεν αναφέρεται στις ιστοσελίδες τους ή δηλώνονται ψευδή στοιχεία επικοινωνίας.
Για τις συναλλαγές αυτές δεν εκδίδεται ή εκδίδεται πλαστό παραστατικό (απόδειξη λιανικής πώλησης), ενώ είναι χαρακτηριστική και η τακτική πολλών τέτοιων επιτήδειων να λειτουργούν περισσότερες ιστοσελίδες με παρεμφερή ονόματα χώρου (domain names) και να παριστάνουν ψευδώς ότι είναι διαφορετικά καταστήματα που δήθεν ανταγωνίζονται μεταξύ τους, ώστε να πείθουν ευκολότερα και να εξαπατούν τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με το ecommerce-news, πλέον η κάθε καθυστέρηση στην παράδοση των παραγγελιών δημιουργεί αίσθημα δυσφορίας στους καταναλωτές ωστόσο πλήττει και τα έσοδα των λιανοπωλητών, καθώς το 56% των μη ολοκληρωμένων αγορών οφείλεται στις επιφυλάξεις των καταναλωτών αναφορικά με τις παραδόσεις.
Οι καταναλωτές μπορεί να επιλέγουν τα προϊόντα που θέλουν και να τα μεταφέρουν στο ηλεκτρονικό τους καλάθι, αλλά σχεδόν το 25% υπολογίζεται ότι δεν ολοκληρώνουν την αγορά τους εξαιτίας του μεγάλου χρόνου παράδοσης. Μάλιστα, η έλλειψη επιλογών παράδοσης αυθημερόν και παραλαβής από το κατάστημα θεωρούνται βασικοί λόγοι για υπαναχώρηση των καταναλωτών από την επιθυμία αγοράς.
Όσον αφορά στις εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης, σύμφωνα με τις προβλέψεις της συμβουλευτικής εταιρείας Gartner, μέχρι το 2023 οι περισσότεροι οργανισμοί που χρησιμοποιούν AI τεχνολογία στις online πλατφόρμες εμπορίου που διαθέτουν, θα πετύχουν βελτίωση της ικανοποίησης πελατών τουλάχιστον κατά 25%, συνοδευόμενη από αύξηση των εσόδων τους και μείωση του κόστους. Από την αρχή της πανδημίας το 47% των επενδύσεων σε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης παρέμειναν ίδιες ενώ το 30% των οργανισμών σκοπεύει να αυξήσει την επένδυση σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Gartner. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που δεν σκοπεύουν να επενδύσουν ή να εφαρμόσουν τεχνολογικές λύσεις ΑΙ μάλλον θα χάσουν έδαφος στο παιχνίδι του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Υπολογίζεται, ότι η παγκόσμια αγορά εφαρμογών AI θα προσεγγίζει τα $107.3 δις. το 2025, από τα $7.6 δις που ήταν το 2018 σύμφωνα με τους υπολογισμούς της εταιρείας Omdia.