«Βροχή» οι καταγγελίες για τραπεζικές απάτες
Το ηλεκτρονικό μήνυμα- με την υπόμνηση μάλιστα ότι πρόκειται για το 3ο στη σειρά!- με το λογότυπο της τράπεζας, καλεί με λίαν επίσημο τρόπο τον αποδέκτη να επιβεβαιώσει στο σχετικό πεδίο, ότι προτίθεται να εφαρμόσει τα νέα πρότυπα ασφαλείας επικοινωνιών και συναλλαγών.
Αν δεν έχεις λογαριασμό στην εν λόγω τράπεζα αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι πρόκειται για κακόβουλο e- mail, που πιθανότατα κουβαλάει και κάποιο πονηρό λογισμικό παγίδευσης και το διαγράφεις με συνοπτικές διαδικασίες. Αν έχεις, όμως, λογαριασμό και συναλλαγές με την τράπεζα, πιθανότατα να κάνεις το μοιραίο λάθος, είτε από κεκτημένη ταχύτητα είτε από περιέργεια είτε επειδή πίστεψες ότι πρόκειται όντως για επίσημη ενημέρωση. Θα αρκούσε, βέβαια, μια ματιά στην ηλεκτρονική διεύθυνση από την οποία έφυγε το μήνυμα, για να καταλάβει κάποιος ότι πρόκειται για μια ακόμα απόπειρα εξαπάτησης.
Η πανδημία και η “έκρηξη” των ηλεκτρονικών συναλλαγών έστρωσε το έδαφος στους κυβερνοεγκληματίες για να αλωνίσουν. Δυστυχώς το τέλος των lockdown δεν έφερε και το τέλος των e-απατεώνων. Ούτε καν τους αποθάρρυνε. Τουναντίον.
Μεγάλος αριθμός αναφορών που δέχθηκε ο Συνήγορος του Καταναλωτή το προηγούμενο 12μηνο σχετίζονταν με την πραγματοποίηση μη εγκεκριμένων/παράνομων ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκαν περιστατικά, όπου οι καταναλωτές απαντούν ανυποψίαστα σε παραπλανητικά sms ή emails και προβαίνουν σε αποκάλυψη των προσωπικών κωδικών πρόσβασης στις υπηρεσίες e-banking ή στοιχείων των χρεωστικών-πιστωτικών τους καρτών, με αποτέλεσμα να παρέχεται ανεμπόδιστη πρόσβαση σε άγνωστα τρίτα πρόσωπα στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, από τους οποίους εν συνεχεία μεταφέρονται ιδιαίτερα υψηλά χρηματικά ποσά, κυρίως προς τράπεζες του εξωτερικού.
Η διατραπεζική αναζήτηση των ποσών αυτών μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα, ενώ η επιστροφή τους στους εξαπατηθέντες καταναλωτές είναι σχεδόν αβέβαιη, καθώς στην πλειονότητα των περιπτώσεων το σύνολο των χρημάτων έχει άμεσα αναληφθεί από τον δικαιούχο του λογαριασμού, στον οποίο μεταφέρθηκαν.
Η Αρχή έχει ήδη από το 2020 εκδώσει σχετική δημόσια ανακοίνωση προς τους καταναλωτές σχετικά με τα αυξημένα μέτρα πρόνοιας και επιμέλειας που πρέπει να επιδεικνύουν σε σχέση με τη φύλαξη και μεταχείριση προσωπικών κωδικών και άλλων ευαίσθητων ταυτοποιητικών στοιχείων των τραπεζικών τους λογαριασμών, ενώ επέστησε εκ νέου την ιδιαίτερη προσοχή τους στην ασφαλή χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής. Παράλληλα, κάλεσε και τις τράπεζες να επικαιροποιούν και να αναβαθμίζουν διαρκώς τα συστήματα και το λογισμικό ασφαλείας που χρησιμοποιούν για τη διενέργεια ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών.
Ωστόσο, οι απάτες στον τομέα των ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών δεν δείχνουν να μειώνονται, ενώ πλέον λαμβάνουν και νέες μορφές, όπως ενδεικτικά προσέγγιση των υποψήφιων θυμάτων μέσω αγγελιών που τα ίδια έχουν αναρτήσει. Συγκεκριμένα, ιδιαίτερα αυξημένος παρουσιάζεται ο αριθμός αναφορών που λαμβάνει η Αρχή σχετικά με την εξαπάτηση καταναλωτών που έχουν αναρτήσει ιδιωτικές αγγελίες στο διαδίκτυο. Η εξαπάτηση γίνεται μέσω τηλεφωνικών κλήσεων που δέχονται από άγνωστα πρόσωπα, τα οποία, προσποιούμενα τους υποψήφιους αγοραστές προϊόντων ή υπηρεσιών που τίθενται προς πώληση, τους παραπείθουν σε αποκάλυψη προσωπικών κωδικών πρόσβασης e-banking ή στοιχείων χρεωστικών-πιστωτικών καρτών.