Τι δείχνει η «έκρηξη» των γαλλικών επενδύσεων στη χώρα μας- Το ενδιαφέρον για την Ενέργεια και τις Υποδομές
Οι αμυντικές συμφωνίες και η σύσφιξη των διμερών διπλωματικών σχέσεων, ειδικά σε θέματα αιχμής όπως το Ουκρανικό και η ενεργειακή κρίση, είναι μόνο η «βιτρίνα» των ελληνογαλλικών σχέσεων, που διάγουν περίοδο «έρωτα».
Το ρητό «Ελλάς- Γαλλία- Συμμαχία» δεν είναι νέο, ωστόσο από τη στιγμή που η Ελλάδα άρχισε να στέλνει ισχυρά σήματα επιστροφής στην κανονικότητα μετά τη βαθιά οικονομική κρίση, οι δεσμοί των δύο χωρών δείχνουν να ισχυροποιούνται κι αυτό αποτυπώνεται και στους οικονομικούς δείκτες.
Από τη μια, η Γαλλία, το 2020, αποτέλεσε τον 4ο πελάτη των ελληνικών εξαγωγών- σαφής βελτίωση από την 8η θέση που είχε καταλάβει το 2019- απορροφώντας μερίδιο 5,8% επί των συνολικών ελληνικών εξαγωγών (από 3,5% το 2019). Αντιστοίχως, η Γαλλία, το 2020, αποτέλεσε τον 6ο προμηθευτή της Ελλάδας (από 7ο το 2019), με μερίδιο 4,4% επί των συνολικών ελληνικών εισαγωγών.
Στο πεδίο των επενδύσεων, μετά το «μούδιασμα» στην περίοδο των Μνημονίων, τα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, δείχνουν ότι το 2020 το απόθεμα γαλλικών άμεσων ξένων επενδύσεων ανήλθε σε 2,73 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση κατά 78% σε σχέση με το 2019 και καταλαμβάνοντας την 4η θέση μεταξύ των ξένων άμεσων επενδυτών στην Ελλάδα (προηγούνται Ολλανδία, Γερμανία και Λουξεμβούργο) με μερίδιο 8,06% επί του συνόλου των ΑΞΕ στη χώρα μας.
Σύμφωνα με το ειδικό ενημερωτικό σημείωμα της ελληνικής πρεσβείας (Γραφείο Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων) στο Παρίσι, οι προτεραιότητες των γαλλικών επιχειρήσεων ως προς την Ελλάδα, σύμφωνα με την ως τώρα δραστηριοποίησή τους, αφορούν: τη βιομηχανία, την ενέργεια, τις βασικές υποδομές (δημόσια έργα –αυτοκινητόδρομοι), τις μεταφορές (ειδικότερα τους σιδηροδρόμους), τις ασφαλιστικές υπηρεσίες, τον τουρισμό, τα καταναλωτικά προϊόντα, τα δίκτυα διανομής, καθώς και τον τομέα του φαρμάκου.
Οι σημαντικότεροι κλάδοι και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτούς είναι:
Βιομηχανία (Lafarge, Michelin, Imerys, Nexans, Safran, Thales, Schneider Electric, Naval Group)
Αυτοκινητοβιομηχανία (PSA Peugeot και Renault)
Ενέργεια (Ήρων ENGIE, Engie Hellas, EDF Renewables, Akuo Energy, Omexom, Valorem, Total, Total Eren)
Υποδομές & Μεταφορές (Vinci, CMA-CGM, Geodis, Alstom, SUEZ Greece)
Καταναλωτικά προϊόντα (BIC, L’Oréal, Hermès, Seb, Dior-LVMH, Sephora, Leroy Merlin)
Φαρμακοβιομηχανία (Sanofi-Aventis, Pierre Fabre, BioMérieux)
Τρόφιμα (Danone, Délifrance, Groupe-Bel, Lesaffre Hellas, Pernod Ricard)
Ασφάλειες (AXA, Groupama, CNP, Crédit Agricole Life)
Τουρισμός (Accor, Club Med)
Υπηρεσίες (Teleperformance, Bureau Veritas Greece, Edenred, WebHelp)
Τι «τραβάει» τις γαλλικές εταιρίες στην Ελλάδα, που ετοιμάζεται να κάνει το «άλμα» με ιδιωτικά, εθνικά και κοινοτικά κεφάλαια άνω των 100 δισ ευρώ;
Ενέργεια - Διαχείριση αποβλήτων: Έντονο είναι το ενδιαφέρον γαλλικών ενεργειακών κολοσσών για την ελληνική αγορά, με ιδιαίτερη έμφαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Γαλλία διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία και πολυετή εμπειρία στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων, η οποία θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από τις ελληνικές Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Μεταφορές - Υποδομές: Τα εκτεταμένα οδικά και σιδηροδρομικά έργα σε εξέλιξη και οι ιδιωτικοποιήσεις σημαντικών υποδομών που λαμβάνουν ή αναμένεται να λάβουν χώρα στην Ελλάδα, έχουν προσελκύσει και εξακολουθούν να προσελκύουν το ενδιαφέρον σημαντικών γαλλικών ομίλων του τομέα
Τουρισμός: Στη Γαλλία, η οποία αποτελεί τον νούμερο 1 τουριστικό προορισμό παγκοσμίως, δραστηριοποιούνται σημαντικοί όμιλοι στον τομέα του τουρισμού. Ταυτόχρονα, η χώρα μας προσφέρει πολύ αξιόλογες επενδυτικές ευκαιρίες στον τομέα αυτό.
Υγεία: Ο ελληνικός τομέας υγείας προσελκύει σταδιακά το ενδιαφέρον μεγάλων εταιριών και ομίλων του εν λόγω τομέα
Αγορά ακινήτων και κατοικίας: Μεγάλο ενδιαφέρων παρατηρείται από πλευράς ιδιωτών για την αγορά δεύτερης κατοικίας, κυρίως παραθεριστικής.
Όσον αφορά τις ευκαιρίες δημιουργούνται για τις ελληνικές εξωστρεφείς επιχειρήσεις, υπάρχουν τομείς της γαλλικής οικονομίας, στους οποίους ορισμένα ελληνικά προϊόντα που αποδεδειγμένα διαθέτουν συγκριτικά ποιοτικά και οικονομικά πλεονεκτήματα, θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις εξαγωγικές τους επιδόσεις. Οι τομείς αυτοί είναι κυρίως: δομικά υλικά, φαρμακευτικά, παραφαρμακευτικά προϊόντα, συμπληρώματα διατροφής, καλλυντικά προϊόντα, προϊόντα ευεξίας και προσωπικής υγιεινής, βότανα και αρωματικά φυτά, καθώς και σημαντικό αριθμό προϊόντων του αγροτοδιατροφικού τομέα.
Τα προϊόντα διατροφής μπορούν να αξιοποιήσουν την εντεινόμενη προτίμηση των Γάλλων καταναλωτών προς τα υψηλής ποιότητας βιολογικά ή φυσικά και παραδοσιακά παρασκευασμένα προϊόντα, με έμφαση στα υγιεινά και αγνά συστατικά. Ο Γάλλος καταναλωτής ελέγχει όλο και περισσότερο τα συστατικά ενός προϊόντος πριν το αγοράσει. Στο πλαίσιο αυτό η σωστή σήμανση έχει ιδιαίτερη σημασία.