Νέο ράλι του πετρελαίου: Η κατρακύλα του ευρώ ανεβάζει το κόστος -“Κόλλησε” η βενζίνη στα 2,04 ευρώ

Φωτογραφία: Shutterstock

Από τα μέσα του Ιουλίου, όταν άρχισαν να κερδίζουν πόντους τα σενάρια για παγκόσμια ύφεση, οι αγορές προεξόφλησαν μείωση της ζήτησης για πετρέλαιο και η τιμή του άρχισε να κατρακυλά ως τα προ πολέμου επίπεδα, δηλαδή γύρω στα 90 δολάρια. Πολλοί τότε αναθάρρησαν και στέναξαν με ανακούφιση για το ότι τουλάχιστον το κόστος των υγρών καυσίμων δεν θα “διπλώσει” με τις πρωτοφανείς αυξήσεις στο φυσικό αέριο και το ρεύμα. Δυστυχώς η χαρά κράτησε λίγο.

Μέσα σε μόλις μία εβδομάδα ο “μαύρος χρυσός” έχει ανέβει γύρω στο 8,5%, ενώ χθες ήταν αρκετή μια δήλωση από το Σαουδάραβα υπουργό Ενέργειας, που υπονόησε ότι μπορεί η χώρα του να “μαζέψει” την παραγωγή, για να στείλει με άνεση το πετρέλαιο στα 100 δολάρια. Το χειρότερο είναι ότι η Ευρώπη έχει χάσει και την “ασπίδα” του ισχυρού ευρώ, που απορροφούσε ως τώρα ένα μεγάλο μέρος των κραδασμών. Πέρσι, τέτοια εποχή, η τιμή του πετρελαίου ήταν γύρω στα 71 δολάρια και λόγω της ισοτιμίας αυτή η τιμή “μεταφραζόταν” σε περίπου 60 ευρώ. Φέτος, με την τιμή του πετρελαίου στα 100 δολάρια και το 1 ευρώ να κινείται κάτω από 1 δολάριο, το κόστος για τους Ευρωπαίους μεταφράζεται σε περίπου 100,5 ευρώ. Ενώ δηλαδή σε ετήσια βάση μιλάμε για αύξηση περίπου 30 δολαρίων, για τους Ευρωπαίους αυτή η αύξηση είναι 40 ευρώ.

Διάγραμμα πετρέλαιο

Στα καθ’ ημάς, μετά το ρεκόρ του Ιουνίου, όπου η μέση πανελλαδική τιμή άγγιξε τα 2,5 ευρώ, η αμόλυβδη άρχισε να υποχωρεί, αργά αλλά σταθερά, ώσπου... “κόλλησε”.

Εδώ και τουλάχιστον δύο εβδομάδες, η μέση τιμή κινείται στα όρια των 2,04 ευρώ ανά λίτρο. Προφανώς είναι παρήγορο το γεγονός ότι πλέον σε πολλά πρατήρια και της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, μπορεί να βρει κανείς βενζίνη γύρω στα 1,85- 1,90 ευρώ, ωστόσο ειδικά στη νησιωτική χώρα η κατάσταση παραμένει εκρηκτική και για τους επισκέπτες και για τους ντόπιους. Τα τελευταία πανευρωπαϊκά συγκριτικά στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα υποχώρησε στην 4η θέση, ως προς την υψηλότερη τιμή, αλλά υπολείπεται χωρών με πολύ υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Ολλανδία. Αντιθέτως, η σύγκριση με τη μέση τιμή πανευρωπαϊκά παραμένει απογοητευτική, καθώς απέχουμε γύρω στα 0,26 ευρώ, με την υψηλή φορολογία στην Ελλάδα να κάνει τη διαφορά.

Πίνακας

Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί λίαν συντόμως είναι αν η τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης θα “ξανατσιμπήσουν”, οπότε μοιραία θα τεθεί πιο έντονα το δίλημμα στο οικονομικό επιτελείο για το αν πρέπει να παρατείνει την επιδότηση των καυσίμων ή όχι. Η προσδοκία που είχε δημιουργηθεί ως τώρα, ήταν ότι η αποκλιμάκωση των τιμών θα συνεχιστεί και θα οδηγήσει κοντά στα επίπεδα του περασμένου Φεβρουαρίου. Σε μια τέτοια περίπτωση, τα περίπου 320 εκ ευρώ της επιδότησης καυσίμων θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν άλλη παρέμβαση π.χ. μια “γενναία” επιταγή ακρίβειας. Πλέον, τα πράγματα αλλάζουν...

ΣΧΕΤΙΚΑ