Σούπερ έργο 1,8 δισ. ευρώ για την επέκταση του Μετρό
Στις αρχές του 2019 αναμένεται να κατατεθούν οικονομικές προσφορές για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας (Άλσος Βεϊκου – Γουδή), το οποίο θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα της τελευταίας δεκαετίας, με προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ.
Το υπουργείο Υποδομών, με απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, προχωρά σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Αττικό Μετρό, ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ, για την κατασκευή των 15 υπόγειων σταθμών του πρώτου τμήματος του έργου.
Είχε προηγηθεί η επίσημη ένταξη στο ΕΣΠΑ του πρώτου από τα έργα της νέας γραμμής. Οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου στην Αττικό Μετρό γίνονται με πόρους του Δημοσίου δεδομένου πως η εταιρεία είναι κρατική, και αφορούν σε αντίστοιχες εγκρίσεις έργων που έχουν ενταχθεί στον προϋπολογισμό της εταιρείας.
Το τμήμα του έργου της νέας γραμμής που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ αφορά στην κατασκευή σήραγγας 12,1 χιλιομέτρων με μετροπόντικες, κόστους 601,2 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα χρηματοδοτήσει 314,3 εκατομμύρια.
Για να καλυφθούν οι ανάγκες χρηματοδότησης του έργου, εκτός από την ένταξή του στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, αναμένεται να υπάρξει συμφωνία για τη χορήγηση δανείων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το υπουργείο Υποδομών επιθυμεί το έργο να έχει ανάδοχο μέσα στο 2019, προκειμένου να ξεκινήσει η φάση κατασκευής το 2020. Τα σχήματα που συνεχίζουν στη διαγωνιστική διαδικασία, και περιλαμβάνουν ορισμένους από τους μεγαλύτερους ομίλους στην Ευρώπη, είναι τα εξής τρία:
- ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - VINCI-SIEMENS AG «TVS»
- J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. - GHELLA S.p.A. - ALSTOM TRANSPORT S.A.
- ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ - ANSALDO STP S.p.A.- HITACHI RAIL ITALY
Στις αρχές του έτους αποκλείστηκε από το διαγωνισμό η κοινοπραξία που αποτελείται από τον ισπανικό όμιλο FCC, των ελληνικών συμφερόντων όμιλο Archirodon με έδρα την Ολλανδία, και τον όμιλο Μυτιληναίου.
Στις 4 Φεβρουαρίου αναμένεται να συζητηθεί στο ΣτΕ η προσφυγή που έχει υποβάλει το σχήμα, ζητώντας την ακύρωση του αποκλεισμού του από το διαγωνισμό.
Το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής 4 έχει μήκος 12,8 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς. Η γραμμή θα εξυπηρετεί ορισμένες από τις πλέον πυκνοδομημένες περιοχές της Αθήνας, όπως την Κυψέλη, τα Εξάρχεια, τα Ιλίσια και τον Ζωγράφο. Η εκτιμώμενη φάση της περιόδου κατασκευής είναι 8 χρόνια.
Συνολικά, το έργο της γραμμής 4 θα έχει 5 φάσεις, με μήκος 32,8 χιλιόμετρα και 35 σταθμούς. Η δεύτερη φάση αφορά στην κατασκευή 8 σταθμών από το Γουδή έως το Μαρούσι, με τους περισσότερους από αυτούς κατά μήκος της Λεωφόρου Κηφισίας.
Το υπουργείο Υποδομών προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Αττικό Μετρό, ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ, και για την ολοκλήρωση του έργου που αφορά στην επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 6 νέων υπόγειων σταθμών και όταν ολοκληρωθεί θα συνδέει απευθείας το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με το λιμάνι του Πειραιά σε περίπου 55 λεπτά.