Υποχωρεί η τιμή της βενζίνης
Οι σημερινές ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό μοιάζουν με σκωτσέζικο ντους. Από τη μια, επιβεβαιώνουν την ομολογουμένως καθυστερημένη εκτίμηση (και) των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων ότι οι υψηλές τιμές θα επιβαρύνουν τους Ευρωπαίους πολίτες για πολλούς μήνες ακόμα. Από την άλλη, επιτρέπουν έστω μια μικρή ανάσα, σε ό,τι αφορά τις τιμές των καυσίμων, οι οποίες αν και παραμένουν σε υψηλότερα επίπεδα από πέρσι αλλά κι από τα προ πολέμου επίπεδα, δείχνουν τα πρώτα σημάδια υποχώρησης.
Μέσα σε μια εβδομάδα η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει μειωθεί κατά περίπου 9%. Αν και η πτώση αυτή δεν είναι για... καλό, αφού αποδίδεται στην παγκόσμια ανησυχία για επιβράδυνση ή και ύφεση των οικονομιών, δεν μπορεί παρά να είναι ευπρόσδεκτη μετά από το πολύμηνο ράλι, που για πολλούς οφείλεται στις στρεβλώσεις, οι οποίες χαρακτηρίζουν το πεδίο της Ενέργειας ήτοι τη συγκράτηση της παραγωγής από τον ΟΠΕΚ και το μπρα- νετ- φερ της Δύσης με τη Ρωσία.
Η τιμή του “μαύρου χρυσού” έχει υποχωρήσει γύρω στα 94 δολάρια κι αυτήν τη στιγμή υπάρχουν δύο θεωρίες για την “επόμενη ημέρα”. Η πρώτη λέει ότι ακριβώς λόγω της επιβράδυνσης των οικονομιών, η τιμή του πετρελαίου θα κατρακυλήσει ενδεχομένως και κάτω από τα 70 δολάρια. Η δεύτερη λέει ότι παρά την ανησυχία για την παγκόσμια οικονομία, οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και το θρίλερ με το πλαφόν, που “ψάχνουν” ΗΠΑ και Ευρώπη, στο ρωσικό πετρέλαιο, θα διατηρήσει το πετρέλαιο στη ζώνη των 110 δολαρίων.
Στην παρούσα φάση οι τιμές της βενζίνης στην εγχώρια αγορά έχουν υποχωρήσει από τα επίπεδα- σοκ του Ιουνίου, ωστόσο δεν έχουν πλησιάσει ακόμα στα προ πολέμου επίπεδα, κυρίως επειδή στη νησιωτική Ελλάδα καταγράφονται ακόμα πολύ υψηλότερες τιμές της μέσης πανελλαδικής τιμής.
Με τη μέση τιμή στα 2,14 ευρώ, ήδη σε πολλές γειτονιές της Αθήνας οι οδηγοί βρίσκουν την αμόλυβδη κάτω από τα 2 ευρώ και συγκεκριμένα γύρω στα 1,85- 1,95 ευρώ. Από το Παρατηρητήριο του υπουργείου Ανάπτυξης, προκύπτει ότι υπάρχει πληθώρα τέτοιων πρατηρίων στις εξής περιοχές: Δάφνη, Καλλιθέα, Άγιος Δημήτριος, Παπάγου, Μοσχάτο, Χαλάνδρι, Λένορμαν, Χαμοστέρνας, Ίλιον, Αργυρούπολη, Γλυφάδα, Π. Φάληρο, Ταύρος, Ηλιούπολη, Αγία Παρασκευή, Σχιστό, Λ. Αλεξάνδρας, Καλλιρόης, Υμηττός, Καματερό, Χαϊδάρι, Αιγάλεω, Κηφισιά, Μεταμόρφωση, Βριλήσσια, Ν. Ιωνία, Ν. Ηράκλειο, Αγ. Ανάργυροι, Πεύκη, Ψυχικό, Μαρούσι, Ν. Κόσμος, Ν. Φιλαδέλφεια, Μελίσσια, Α. Λιόσια, Ασπρόπυργος, Βούλα, Αχαρνές, Γέρακας, Σπάτα, Ραφήνα, Παλλήνη.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα σε πολλές γειτονιές της Θεσσαλονίκης: Περαία, Καλαμαριά, Ιωνία, Ν. Μηχανιώνα, Εύοσμος, Ν. Ευκαρπία, Ωραιόκαστρο, Θέρμη, Σταυρούπολη, Πολίχνη.
Αντιθέτως, με τη μέση τιμή στα 2,40 ευρώ, στις Κυκλάδες οι Έλληνες και ξένοι εξακολουθούν να βάζουν πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη. Σε Μύκονο, Φολέγανδρο, Σαντορίνη, Αμοργό, Άνδρο, Μήλο, Σέριφο, οι τιμές σε πρατήρια ξεπερνούν, μάλιστα, τα 2,40 ευρώ, “σημαδεύοντας” προς τα 2,50 ευρώ.
Η ταχύτητα αποκλιμάκωσης της τιμής της βενζίνης θα κρίνει εν πολλοίς και το αν θα συνεχιστεί η κρατική επιδότηση, με ένα FUEL PASS 3. Η στόχευση εξαρχής ήταν με την επιδότηση να τείνει η τιμή προς τα προ πολέμου επίπεδα, συνεπώς αν η υποχώρηση, που ήδη καταγράφεται, συνεχιστεί τις επόμενες 2-3 εβδομάδες, η παράταση της κρατικής επιδότησης τουλάχιστον στην αμόλυβδη, δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Στις 24 Φεβρουαρίου, δηλαδή πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,89 ευρώ το λίτρο. Την 1η Ιουνίου είχε “πετάξει” στα 2,298 ευρώ και στις 17 Ιουνίου είχε χτυπήσει “κόκκινο” φτάνοντας στα 2,43 ευρώ, με τα νησιά να “τρέχουν” για τα 3 ευρώ. Στις 4 Ιουλίου η μέση τιμή είχε υποχωρήσει στα 2,39 ευρώ και πλέον βρίσκεται στα 2,14 ευρώ, δηλαδή περίπου 0,24 ευρώ υψηλότερα από το Φεβρουάριο. Θα κλείσει η “ψαλίδα” ως το Σεπτέμβριο, οπότε τελειώνει το FUEL PASS 3 ή θα απαιτηθεί παράταση της επιδότησης;