Σε Ψηφιακό περιβάλλον επιχειρήσεις και φορολογικοί έλεγχοι

EUROKINISSI/ ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)

Το ένα μετά το άλλο, «κουμπώνουν» τα κομμάτια του παζλ, που συνθέτει η Ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων αλλά και των Φορολογικών Υπηρεσιών.

Με απόφαση του Θ. Σκυλακάκη, στα 57 έργα που συμπεριλήφθηκαν στη νέα λίστα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, βρίσκεται η αναβάθμιση Ταμειακών μηχανών, φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών και μηχανισμών ηλεκτρονικών πληρωμών με κονδύλι 162.440.000 ευρώ. Όπως προβλέπει η σχετική δράση για την Ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων και δη των μικρομεσαίων, στόχος είναι η αναβάθμιση ή αντικατάσταση 500 000 ταμειακών μηχανών ή με λύσεις μέσω υπολογιστή, αντικατάσταση 100.000 παλαιών συστημάτων POS.

Η δράση αυτή είναι αναπόσπαστο μέρος του Άξονα «Φορολογικά εργαλεία πιο φιλικά για την ανάπτυξη και βελτίωση της φορολογικής διοίκησης». Ο συγκεκριμένος Άξονας είναι ιδιαίτερα κρίσιμος για τη συνεχιζόμενη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής και επιδιώκει την επίτευξη των παραπάνω μέσα από στοχευμένες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις.

Από πλευράς φορολογικού πλαισίου, περιλαμβάνει:

την πλήρη κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας με στόχο την αύξηση της διαφάνειας στο ευρύτερο φορολογικό πλαίσιο

ένα νέο πλαίσιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης (καπνικά προϊόντα, οινοπνευματώδη και ενέργεια)

την υιοθέτηση επιπρόσθετων μέτρων και κινήτρων για την περαιτέρω ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών

την εφαρμογή ψηφιακής και αυτοματοποιημένης διαδικασίας για τη διαδικασία της ηλεκτρονικής επιστροφής του ΦΠΑ

ένα φιλόδοξο έργο για την εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης στο σχεδιασμό φορολογικών ελέγχων

Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν περίπου 600.000 ταμειακές μηχανές, από τις οποίες περίπου 288.000 μπορούν να συνδεθούν ηλεκτρονικά με την εφορία, 150.000 έχουν την τεχνολογική δυνατότητα διασύνδεσης με τις φορολογικές αρχές, ενώ υπάρχουν και 161.000 που δεν έχουν διαδικτυακές δυνατότητες λόγω παλαιότητας του μοντέλου. Επιπλέον, σε πολλούς τομείς δραστηριότητας της ελληνικής οικονομίας η ύπαρξη, χρήση και λειτουργία ταμειακών μηχανών δεν είναι υποχρεωτική (γυμναστήρια, εκπαιδευτικές υπηρεσίες, πάρκινγκ, υπηρεσίες πολιτισμού, ενοικιάσεις οχημάτων κ.λπ.). Υπολογίζεται ότι σε αυτούς τους τομείς θα πρέπει να εγκατασταθούν περισσότερες από 50.000 ταμειακές μηχανές και τερματικά POS. Επιπλέον, αρκετές επιχειρήσεις, εστίασης χρησιμοποιούν φορολογικούς μηχανισμούς (γνωστούς ως EAFDSS) που έχει αποδειχθεί ότι είναι εύκολο να παραβιαστούν. Σε αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων δεν είναι εύκολη η εξασφάλιση εσόδων ακόμα και αν χρησιμοποιηθεί μεταφορά δεδομένων εντός σύντομου χρονικού διαστήματος και ως εκ τούτου οι ταμειακές μηχανές αυτών των επιχειρήσεων θα πρέπει να αντικατασταθούν με αξιόπιστες ταμειακές μηχανές.

Ηλεκτρονική τιμολόγηση, ηλεκτρονικά βιβλία (myDATA) και διασύνδεση των ταμειακών μηχανών

Η συγκεκριμένη παρέμβαση αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα ψηφιακού μετασχηματισμού της Φορολογικής Διοίκησης και της σχέσης της με τις επιχειρήσεις. Στόχος είναι πρωτίστως, η εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων, παρέχοντας αφενός μια πρωτοποριακή ψηφιακή πλατφόρμα για την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων και αφετέρου τη δυνατότητα υιοθέτησης ηλεκτρονικής τιμολόγησης με τη χρήση υπηρεσιών παρόχων.

Η διακίνηση ηλεκτρονικών τιμολογίων θα επιταχύνει τις συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων και θα προωθήσει την ψηφιοποίηση των διαδικασιών του Δημοσίου. Παράλληλος στόχος είναι η διασφάλιση των δημόσιων εσόδων με τη σε πραγματικό χρόνο διαβίβασης σε βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ των δεδομένων των συναλλαγών από τους φορολογικούς μηχανισμούς και την παρακολούθηση του συνόλου των συναλλαγών μεταξύ των επιχειρήσεων στα ηλεκτρονικά βιβλία.

Προηγμένη Επιχειρησιακή Νοημοσύνη (ΒΙ) και Ανάλυση Δεδομένων (Data Analytics) για την ΑΑΔΕ

Το έργο περιλαμβάνει την προμήθεια συστήματος ανάλυσης και εξόρυξης δεδομένων για τα δεδομένα της ΑΑΔΕ. Πρόκειται για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των δυνατοτήτων εκμετάλλευσης των δεδομένων που έχει η ΑΑΔΕ και περιλαμβάνει την υιοθέτηση ισχυρής αρχιτεκτονικής δεδομένων, την ανάπτυξη κοινού αποθετηρίου μεταδεδομένων, την προμήθεια κατάλληλων λύσεων λογισμικού και την ανάπτυξη τεχνικών και εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης όπως μοντέλα πρόγνωσης, εξόρυξης δεδομένων, στατιστικής και ποσοτικής ανάλυσης, προσομοιώσεις κ.λπ.

Στόχος είναι η ΑΑΔΕ να είναι αποτελεσματικότερη στο να χρησιμοποιεί τα δεδομένα της ευρύτερα και με στρατηγικό τρόπο για να μπορεί να προβλέπει και να επηρεάζει συμπεριφορές που θα βελτιώνουν τη συμμόρφωση και την απόδοση ως προς την είσπραξη δημοσίων εσόδων και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ