Υψηλές προσδοκίες για τον Τουρισμό παρά τα «σύννεφα»
Η περίοδος του Πάσχα ήταν ιδιαιτέρως «θερμή» για τους επαγγελματίες του Τουρισμού, καθώς οι πληρότητες από ξένους και Έλληνες επισκέπτες έφτασαν στο 100% σε πολλούς προορισμούς.
Παρά την ενθαρρυντική αυτή εικόνα και τα προμηνύματα για μια νέα θερινή σεζόν με υψηλές επιδόσεις, άπαντες γνωρίζουν ότι οι αβεβαιότητες είναι πολλές. Χαρακτηριστική είναι η “βόμβα” που έσκασε στη Γερμανία, όταν η υπουργός Εσωτερικών της κυβέρνησης Σολτς ούτε λίγο ούτε πολύ κάλεσε τους πολίτες να... στοκάρουν τρόφιμα και νερό δια παν ενδεχόμενο! “Ένας ακόμη λόγος για την βραδύτητα των κρατήσεων από τη Γερμανία! Ανασφάλεια!!”, σχολίασε στο twitter ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρ. Τάσιος, εκφράζοντας έτσι την ανησυχία του για τέτοιου είδους εξελίξεις, που μπορεί να αλλάξουν τα δεδομένα.
Πέρα από την αβεβαιότητα του πολέμου, που σκιάζει κυρίως τις ευρωπαϊκές αγορές, προβληματισμό προκαλούν και οι επιπτώσεις της κρίσης τιμών στο budget των ταξιδιών και ειδικά των αεροπορικών. Το πρώτο ηχηρό καμπανάκι ακούστηκε από την ΙΑΤΑ και αφορά στην πρόθεση των Ολλανδών να αυξήσουν τα τέλη αεροδρομίων κατά 37% στην τριετία, ενώ οι αυξήσεις στα εισιτήρια λόγω καυσίμων χαρακτηρίζονται αναπόφευκτες. Σύμφωνα με το τελευταίο report του Eurocontrol και της ΙΑΤΑ, το κόστος των καυσίμων στις 22 Απριλίου διαμορφωνόταν στα 373 σεντς/ γαλόνι έναντι 348 σεντς στις 8 Απριλίου. Πρόκειται για αύξηση 7% ενώ σε σύγκριση με πέρσι μιλάμε για αύξηση 126%.
Επί του παρόντος κι όπως προκύπτει από το Πρόγραμμα Σταθερότητας, που υποβλήθηκε στις Βρυξέλλες, το βασικό σενάριο για τις φετινές τουριστικές εισπράξεις παραμένει ότι θα φτάσουν στο 80% του 2019, με τον τομέα των υπηρεσιών να εισφέρει στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,2 μονάδες.
Την ισχυρή διάθεση για ταξίδια φέτος αναδεικνύει η έκθεση Insights Travel Industry 2022 του Similarweb για αναζητήσεις σε ταξιδιωτικούς ιστότοπους. Πέρα από τον υπερτετραπλασιασμό των αναζητήσεων, που αφορούν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, ενδιαφέρον έχει η μεγάλη αύξηση των αναζητήσεων σε τουριστικά sites και αεροπορικές εταιρίες.
Όπως σημειώνει το BNBnews, από τις πρώτες μέρες της πανδημίας, τον Απρίλιο του 2020 έως τον Φεβρουάριο του 2022, η επισκεψιμότητα σε ιστότοπους αεροπορικών εταιρειών σε κινητά και επιτραπέζιους υπολογιστές έχει αυξηθεί κατά 181%. Οι εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, η EasyJet και η Southwest προσελκύουν τους περισσότερους επισκέπτες, ενώ για τις αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι American Airlines, Alaska, Southwest και United είχαν όλες υψηλότερες επισκέψεις από το 2019. Κατά μέσο όρο 18% υψηλότερες.
Σύμφωνα με την κυλιόμενη Έκθεση του ΙΝΣΕΤΕ, σε μια δυσμενή περίοδο στην Ευρώπη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας (net sentiment score) ενισχύεται +26 μονάδες τον Μάρτιο, καταγράφοντας το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο χρόνων (73 μονάδες). Η βαθμολογία της διαδικτυακής φήμης της Αθήνας παρέμεινε σχετικά σταθερή. Ενδιαφέρον είναι ότι το στοιχείο ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει επί του παρόντος περιορισμένο αντίκτυπο στη φήμη της Ελλάδας με λιγότερο από το 7% των συνολικών κοινωνικών συνομιλιών να αναφέρονται στη σύγκρουση. Οι σχετικές με τον πόλεμο αναφορές έχουν κυρίως ως θέμα τις διασυνδέσεις με ορισμένους Ρώσους ολιγάρχες και ενδεχόμενες αυξήσεις τιμών πετρελαίου και ναύλων.