Αναγκαία η αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Την ανάγκη αναβάθμισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή, προτείνουν ο ΣΕΒ και το ΙΟΒΕ, στον απόηχο της σφοδρής πολιτικής σύγκρουσης που πυροδότησε η τοποθέτηση της Βασιλικής Θάνου στη θέση της επικεφαλής της Επιτροπής.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒ, Θεόδωρο Φέσσα και το Γενικό Διευθυντή του ΙΟΒΕ, Νίκο Βέττα, η αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για προστασία της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού, ενώ θα λειτουργήσει θετικά και για την προσέλκυση επενδύσεων.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν εντάσσεται στις συνταγματικά κατοχυρωμένες Ανεξάρτητες Αρχές. Ως εκ τούτου, ο διορισμός του προέδρου και των μελών της γίνεται με απόφαση του υπουργικού συμβουλίου και με γνωμοδότηση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Σε ό,τι αφορά τις 5 Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές (ΑΣΕΠ, ΑΔΑΕ, ΕΣΡ, Συνήγορος του Πολίτη και Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα) που έχουν συνταγματική κατοχύρωση, ο διορισμός του προέδρου και των μελών πραγματοποιείται με πλειοψηφία 4/5 από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής. Με τον τρόπο αυτό, εξασφαλίζεται στοιχειώδης κομματική συναίνεση.
Εκτός από την αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ο ΣΕΒ, το ΙΟΒΕ αλλά και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), προτείνουν σειρά αλλαγών σε άρθρα του Συντάγματος, τα οποία αφορούν, μεταξύ άλλων, στην προστασία της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας, τον καθορισμό χρήσεων γης, τη δημοσιονομική πειθαρχία και την παράταση παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου.
Οι τρεις φορείς κατέθεσαν τις προτάσεις τους στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας για την αναθεώρηση του Συντάγματος, προκειμένου να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες διαφάνειας στην οικονομία και για να καταστεί η χώρα ελκυστικός επενδυτικός προορισμός.
Η κοινοβουλευτική διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο, όταν θα ληφθούν οριστικές αποφάσεις για τις διατάξεις που θα αναθεωρηθούν από την επόμενη Βουλή.
Αναφορικά με την προστασία της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας, οι οικονομικοί φορείς προτείνουν την αλλαγή του άρθρου 106 του Συντάγματος το οποίο, μεταξύ άλλων, αναφέρει πως «για την προστασία του γενικού οικονομικού συμφέροντος το Κράτος προγραμματίζει και συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη Χώρα».
Το άρθρο αυτό αναφέρει επίσης πως «η ιδιωτική οικονομική πρωτοβουλία δεν επιτρέπεται να αναπτύσσεται σε βάρος της ελευθερίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας». Ωστόσο, εκτός από τη διευκρίνηση αυτή, δεν υπάρχει καμία άλλη αναφορά στο ιδιωτικό επιχειρείν.
Σύμφωνα με τον πρώην υπηρεσιακό Πρωθυπουργό και Πρόεδρο του ΣτΕ, Παναγιώτη Πικραμμένο, θα μπορούσε το άρθρο 106 να τροποποιηθεί, προκειμένου να υπάρχει ρητή διάταξη πως η Πολιτεία θα λαμβάνει μέριμνα δημιουργώντας κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Ο ΣΕΒ μάλιστα προτείνει να υπάρξει ρητή διατύπωση το άρθρο 78 του Συντάγματος με την οποία να μπει τέλος στο φαινόμενο των απανωτών παρατάσεων του χρόνου παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου.
Στο πεδίο της δημοσιονομικής πολιτικής, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, προτείνει την εισαγωγή διάταξης στο Σύνταγμα η οποία θα κατοχυρώνει την υπεύθυνη άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής. Στόχος είναι να μην βρεθεί ξανά η χώρα στο χείλος της χρεοκοπίας, όπως συνέβη το 2010.
Διαφορετική προσέγγιση στο ζήτημα αυτό υιοθετεί ο Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, Αθανάσιος Ράντος, ο οποίος τονίζει πως η δημοσιονομική πειθαρχία εξασφαλίζεται από το Σύμφωνο Σταθερότητας, το οποίο η Κομισιόν ουσιαστικά ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να ενσωματώσουν στη νομοθεσία τους και κατ’επέκταση στο Σύνταγμα.
Καθολικό είναι το συμπέρασμα πως η επόμενη Βουλή θα πρέπει να αναθεωρήσει τις διατάξεις του Συντάγματος οι οποίες αφορούν στην πρόωρη διάλυση της Βουλής σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας, δεδομένου πως υπονομεύουν την πολιτική σταθερότητα η οποία συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη.
Ο ΣΕΒ και το ΙΟΒΕ θεωρούν πως η τροποποίηση του άρθρου 16, για να επιτραπεί η λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, θα αποτελέσει ουσιαστικό στοιχείο ενίσχυσης του ανταγωνισμού.