«Μαγκωμένη» η αγορά από το ράλι στην Ενέργεια

Φωτογραφία shutterstock

Για παράταση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης στο πεδίο της Ενέργειας, προετοιμάζονται, πλέον, στο οικονομικό επιτελείο, αναγνωρίζοντας ότι θα πρέπει να ληφθούν έκτακτα μέτρα για την απορρόφηση των κραδασμών στην αγορά.

Ήδη, μετά από ένα ολιγοήμερο διάλειμμα, η χονδρική τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος έχει τραβήξει τον ανήφορο, ξεπερνώντας πάλι το όριο των 250 ευρώ. Συγκεκριμένα, για σήμερα, πρώτη ημέρα του Μαρτίου, η μέση χονδρική τιμή διαμορφώνεται στα 255,41 ευρώ/ MWh καταγράφοντας αύξηση 12,99% και μια απλή ματιά στα επιμέρους στοιχεία, δείχνει ότι η αιτία δεν είναι άλλη από τη δεσπόζουσα θέση του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα της ημέρας.

Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την παράταση του μοντέλου επιδότησης για τις επιχειρήσεις ως τον Ιούλιο, με κάλυψη του 50% του αυξημένου κόστους (ρήτρα αναπροσαρμογής) στο α’ 3μηνο και του 30% στο β’ 3μηνο. Πλέον, ο σχεδιασμός αλλάζει εκ των πραγμάτων και αυτό που μένει να απαντηθεί είναι αν, πότε και πόσο θα συνεισφέρει ο Κρατικός Προϋπολογισμός, με δεδομένο ότι οι διαθέσιμοι πόροι από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης υπολογίζονται σε περίπου 1,5 δισ ευρώ.

Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της Αθήνας, το κόστος ενέργειας για τις επιχειρήσεις, αυξήθηκε κατά μέσο όρο τον τελευταίο χρόνο κατά 85%, με τις μισές επιχειρήσεις που συμμετείχαν να βλέπουν αύξηση στα τιμολόγιά τους πάνω από 90% και το 40% να εκτιμά την αύξηση μεταξύ 21 - 50%, δηλαδή με απλά λόγια σε επίπεδα μη βιώσιμα, αν οι τιμές δεν υποχωρήσουν σε διαχειρίσιμα επίπεδα. Σημειωτέον ότι το κόστος ενέργειας ως προς το συνολικό τζίρο της επιχείρησης, αντιπροσωπεύει πλέον κατά μέσο όρο το 36%.

Φυσικά το αυξημένο κόστος της ενέργειας δεν περιορίζεται εντός των τειχών των επιχειρήσεων κι αυτό αποτυπώθηκε στα στοιχεία χονδρικής στη μεταποίηση. Πέρα από τις διψήφιες αυξήσεις στα μεταλλικά προϊόντα και τις “τσουχτερές” ανατιμήσεις σε ηλεκτρολογικά και πλαστικά είδη, για έναν ακόμα μήνα καταγράφηκε αύξηση και μάλιστα 3,4% στη βιομηχανία τροφίμων. Όπως προκύπτει, δε, από την έρευνα του ΒΕΑ, το 36% των επιχειρήσεων έχει ήδη προχωρήσει σε αύξηση των τιμών των προϊόντων του λόγω της εκτόξευσης του κόστους της ενέργειας κι έπεται συνέχεια. Ειδικότερα:

Το 19% που έχει ήδη κάνει αύξηση, δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε νέα, το προσεχές διάστημα

Ο μέσος όρος αύξησης των τιμών το προσεχές διάστημα, θα διαμορφωθεί κοντά στο 14% ως απόρροια της αύξησης του ενεργειακού κόστους.

  • Το 80% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν ήδη εφαρμόσει αυξήσεις στα προϊόντα τους και αναμένεται να κάνουν και νέα αύξηση τιμών το προσεχές διάστημα 

Το αυξημένο ενεργειακό κόστος, σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα και αναδεικνύονται από αντίστοιχη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, ως ο βασικός λόγος που το 87,2% των εμπορικών επιχειρήσεων δήλωσε ότι το 2022 είχε χειρότερα αποτελέσματα σε σύγκριση με την εκπτωτική περίοδο του 2020.

ΣΧΕΤΙΚΑ