Αγωνία για την τουριστική σεζόν μετά την εισβολή στην Ουκρανία

Φωτογραφία από EUROKINISSI/ ΜΠΑΛΩΜΑΤΙΝΗ ΝΕΚΤΑΡΙΑ

Πέρσι την Άνοιξη ήταν η “Δ” που είχε προκαλέσει “μούδιασμα” στους ανθρώπους του Τουρισμού, οι οποίοι τελικά μπόρεσαν να χαμογελάσουν. Φέτος, με τον πήχη να τίθεται εκ προοιμίου τουλάχιστον στα 14 δισ ευρώ, οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν κάθε λόγο να ανησυχούν για τις διαστάσεις που μπορεί να πάρει η ουκρανική κρίση, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για πολεμική σύγκρουση και για ένα πλέγμα οικονομικών κυρώσεων και αντίμετρων.

“Από σήμερα η κατάσταση, όσο διαρκέσει ο πόλεμος, είναι δύσκολη για την Ευρώπη και όλη την υφήλιο, προφανώς και τουριστικά. Όλα έχουν “παγώσει” και υπάρχουν ακυρώσεις, ιδιαιτέρως από χώρες που γειτνιάζουν με την εμπόλεμη περιοχή. Ο χρόνος που θα μπούμε σε μια κανονικότητα θα δείξει και την εξέλιξη της σεζόν. Το ότι είμαστε στο Φλεβάρη είναι θετικό, γιατί έχουμε περιθώριο ανάκαμψης ως το Μάιο”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρ. Τάσιος στο ΑΠΕ, εκφράζοντας έτσι την αγωνία του κλάδου για τις επιπτώσεις της εισβολής στην Ουκρανία.

Η επιδίωξη ήταν με το σταδιακό “σβήσιμο” της “Ο” και την άρση των περιοριστικών μέτρων , να ξεκινήσει η σεζόν από το Μάρτιο. Ο σχεδιασμός αυτός προφανώς αναπροσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, με μόνο παρήγορο το γεγονός ότι το ενδιαφέρον για την Ελλάδα παραμένει αμετάβλητο στις βασικές αγορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία, που έχει στη διάθεση του το υπουργείο Τουρισμού, τον Ιανουάριο καταγράφηκε αύξηση των προκρατήσεων κατά 30% σε σχέση με το 2019, με αύξηση ως και 37% στις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις από τη Βρετανία προς τα νησιά του Αιγαίου, με αύξηση ως 20% στον αριθμό των ενδιαφερόμενων Γερμανών επισκεπτών για τη φθινοπωρινή περίοδο (!), με ενίσχυση κατά 500.000 των διαθέσιμων θέσεων από τη Σουηδία και με 14 απευθείας πτήσεις αμερικανικών εταιρειών από την Αμερική προς την Ελλάδα.

Παράλληλα, όλα τα στοιχεία “φωτογραφίζουν” ισχυρή ανάπτυξη της ελληνικής κρουαζιέρας για το 2022. Είναι ενδεικτικό ότι η προβλεπόμενη αύξηση της κρουαζιέρας είναι 118% για το λιμάνι του Πειραιά και 189% για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ τα λιμάνια αυτά θα είναι home ports σε ένα ποσοστό που ξεπερνά το 50% των κρουαζιερόπλοιων που θα προσεγγίσουν σε αυτά. Εκτός των παγκοσμίως γνωστών προορισμών (Σαντορίνη, Μύκονος, Κέρκυρα, Ηράκλειο), στόχος του υπουργού Τουρισμού σε όλες του τις επαφές με φορείς και εταιρείες του κλάδου ήταν να αρχίσουν να βρίσκουν θέση στον χάρτη της κρουαζιέρας μικρότεροι προορισμοί, νησιωτικοί και ηπειρωτικοί. Όπως σημειώνει το Greek Hotelier, η στρατηγική αυτή φαίνεται να αποδίδει, καθώς φέτος μπαίνουν δυναμικά προορισμοί κρουαζιέρας όπως η Καβάλα, η Πάργα, το Γύθειο, η Πύλος, οι Σπέτσες, η Φολέγανδρος, Ίος, η Σκιάθος, η Νάξος, η Σάμος, η Άνδρος, η Κάλυμνος και πολλοί άλλοι.

Η ρωσική παρουσία

Το ενδεχόμενο απουσίας των Ρώσων επισκεπτών δεν είναι, πάντως, αμελητέο, καθώς η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις 10 πρώτες εξερχόμενες τουριστικές αγορές για αυτούς. Σύμφωνα με τη μελέτη Visa Global Travel Intentions, οι Ρώσοι τουρίστες ξοδεύουν κατά μέσο όρο 1.676 δολάρια ανά άτομο ανά ταξίδι στο εξωτερικό, περισσότερο από τους Ευρωπαίους που ξοδεύουν κατά μέσο όρο 1.174 δολάρια.

Παρόλου που η δυναμική της Ρωσίας ως αγοράς εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια, αποτελεί μία σημαντική αγορά λόγω της υψηλής δαπάνης των Ρώσων επισκεπτών σε ορισμένες Περιφέρειες. Η Ρωσία βρίσκεται στην 12η θέση σε σχέση με τις τουριστικές εισπράξεις (€433 εκατ.) , στην 11η ως προς τον αριθμό των διανυκτερεύσεων (6.087 χιλ.) και στην 17η σε σχέση με τον αριθμό των επισκεπτών (583 χιλ.).

Η δαπάνη ανά επίσκεψη και διανυκτέρευση καθώς και η μέση διάρκεια διαμονής είναι υψηλότερες σε σχέση με τους αντίστοιχους Μ.Ο. του συνόλου της Ελλάδας (€645 έναντι €482, €80 έναντι €76 και 8,1 έναντι 6,3 ημέρες αντίστοιχα). Το 2019, οι δαπάνες ανά επίσκεψη και διανυκτέρευση αυξήθηκαν κατά 15,3% και 21,3% αντίστοιχα, ενώ η μέση διάρκεια διαμονής μειώθηκε κατά 5%. Οι 3 δημοφιλέστερες Περιφέρειες ως προς τον αριθμό των επισκέψεων είναι το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και η Κεντρική Μακεδονία.

ΣΧΕΤΙΚΑ