«Έκρηξη» των ηλεκτρονικών αγορών!
Κάθε λόγο να… τρίβουν τα χέρια τους, έχουν στο υπουργείο Οικονομικών, καθώς η λαίλαπα της πανδημίας αφήνει τουλάχιστον ένα θετικό: την εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών.
Το τι σημαίνει να περνάει από το ηλεκτρονικό κανάλι, ολοένα και μεγαλύτερος τζίρος της αγοράς είναι προφανές για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και το «μάζεμα» της «τρύπας» από τα έσοδα του ΦΠΑ, που υπολογίζεται σε 5-6 δις ευρώ ετησίως. Αλλά και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, που επένδυσαν στα e- shops, τα οφέλη αποτυπώνονται στις κλαδικές μελέτες, όπου φαίνεται ότι οι απώλειες τζίρου ήταν λιγότερες σε σχέση με τις επιχειρήσεις, που έμειναν στα φυσικά καταστήματα και μόνο.
Τα στοιχεία της Eurostat είναι λίαν αποκαλυπτικά, καθώς φαίνεται ότι σε πολλές περιπτώσεις χωρών, η πανδημία και οι περιορισμοί που επέβαλε, λειτούργησαν ως καταλύτης, προκειμένου όλο και περισσότεροι χρήστες του Ίντερνετ να κάνουν και την επόμενη κίνηση: να αγοράζουν διαδικτυακά.
Είναι ενδεικτικό ότι το 90% των πολιτών ηλικίας 16- 74 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έκανε χρήση του Ίντερνετ την περασμένη χρονιά. Από αυτούς, το 74% αγόρασε ή παρήγγειλε διαδικτυακά αγαθά ή υπηρεσίες. Η σύγκριση με το 2020 δείχνει αύξηση μιας μονάδας, ωστόσο αυτός ο μέσος όρος δεν αποτυπώνει καθαρά το τι συνέβη σε κάθε χώρα, αφού ειδικά στον ευρωπαϊκό Βορρά τα ηλεκτρονικά κανάλια αγοραπωλησιών ήταν ήδη διαδεδομένα.
Τα υψηλότερα ποσοστά χρηστών Ίντερνετ, που προχωρούν και σε διαδικτυακές αγορές, καταγράφονται στην Ολλανδία, τη Δανία, τη Σουηδία. Ωστόσο, το πραγματικό ενδιαφέρον είναι το πού καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με το 2016. Την πρωτιά έχει η Τσεχία με «άλμα» 27 ποσοστιαίων μονάδων, τη δεύτερη θέση μοιράζονται Σλοβενία, Ουγγαρία και Ρουμανία, την τρίτη θέση καταλαμβάνουν Κροατία και Λιθουανία με αύξηση 25 ποσοστιαίων μονάδων και αμέσως μετά βρίσκεται η Ελλάδα, που «πέταξε» από 45% στο 69%, δείγμα και της διείσδυσης του Ίντερνετ στα ελληνικά νοικοκυριά.
Όσο για πιο δημοφιλή προϊόντα, προηγούνται με διαφορά τα είδη ρουχισμού (68%) και ακολουθούν τα… delivery και τα είδη οικιακού εξοπλισμού.
Το πρόβλημα είναι ότι η ραγδαία εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά σε μια χώρα με χαμηλή εξοικείωση στις παγίδες που μπορεί να κρύβονται πίσω από κάθε δυνητική ηλεκτρονική αγορά ή ακόμα και με την επίσκεψη σε κάποιο e- shop, πολλαπλασιάζει τις πιθανότητες εξαπάτησης των ανυποψίαστων καταναλωτών.
Με δεδομένο ότι οι κυβερνοεπιθέσεις παρουσιάζουν έξαρση και μάλιστα με νέες, εξελιγμένες μορφές εξαπάτησης, τράπεζες, Εισαγγελικές, Εποπτικές και Διωκτικές Αρχές- εντός κι εκτός Ελλάδας- βρίσκονται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας. Χθες, σε μια ακόμα τέτοια σύσκεψη στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, έγινε ένας πρώτος απολογισμός των δράσεων που «τρέχουν» για την ενημέρωση των πολιτών και τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά, ειδικά σε ό,τι αφορά την πλέον διαδεδομένη μέθοδο υποκλοπής «ευαίσθητων» δεδομένων: το phising. Όσον αφορά τα επόμενα βήματα, αποφασίστηκε:
- η συνέχιση ενημέρωσης του κοινού τους επομένους μήνες, με ακόμη πιο εμφατικό τρόπο, με νέο τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό ενημερωτικό υλικό, καθώς η ανάγκη διαρκούς ενημέρωσης κρίνεται επιτακτική
- η θέσπιση σειράς θεσμικών - νομοθετικών μέτρων, ώστε οι τράπεζες να έχουν τον αναγκαίο χρόνο απόκρισης, αλλά και τα πρόσφορα μέσα, προκειμένου να παρέχουν ουσιαστική αρωγή σε πελάτες – θύματα απάτης
- η εντατικοποίηση της συνεργασίας Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων και Αρχών Επιβολής του Νόμου στον τομέα της καταστολής, με αφορμή τις πρόσφατες επιτυχίες της Ελληνικής Αστυνομίας στην εξάρθρωση διεθνών εγκληματικών οργανώσεων στον τομέα των απατών σε συνέργεια με Ευρωπαϊκές Αστυνομικές και Δικαστικές Αρχές.