Πάνω από 8% η ανάπτυξη το 2021!

Ελληνική Οικονομία/Φωτογραφία shutterstock

Με δύο «υπερόπλα» μπαίνει το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών στη μάχη για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, στέλνοντας μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η Ελλάδα δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως «ειδική περίπτωση», πόσο μάλλον ως «μαύρο πρόβατο».

Το έλλειμμα του 2021 δεν είναι απλώς μικρότερο κατά 2 δισ ευρώ- όπως έδειξαν τα πρώτα στοιχεία για το Δεκέμβριο- κατεβάζοντας τον πήχη κάτω από το 7%, αλλά η εικόνα αυτή αποδίδεται τουλάχιστον κατά το ήμισυ στην υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το carry over στη φετινή χρονιά θα είναι μεγαλύτερο, φέρνοντας πιο κοντά το φιλόδοξο στόχο συμπίεσης του ελλείμματος στο 1,4%.

Η χθεσινή ημέρα έκλεισε, όμως, με την είδηση, που λίγο ως πολύ... οσμίζονταν όλοι βλέποντας δείκτες και στοιχεία, αλλά για πρώτη φορά διατυπώθηκε επισήμως και μάλιστα από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό: οι ρυθμοί ανάπτυξης του 2021 είναι πολύ πιθανόν να ξεπέρασαν ακόμα και το 8%! Το τι σημαίνει αυτό για την προοπτική του ελλείμματος την τρέχουσα χρονιά αλλά και για τον περιορισμό του Χρέους είναι προφανές.

Παρά το μπαράζ των θετικών εξελίξεων, στο υπουργείο Οικονομικών κρατάνε χαμηλά τους τόνους, γνωρίζοντας ότι από εδώ και πέρα, οι κινήσεις θα γίνονται σε ένα ναρκοπέδιο, όπου θα πρέπει να συνδυάζονται οι παρεμβάσεις για τη στήριξη επιχειρήσεων- νοικοκυριών, με τα παζάρια που ξεκίνησαν για την «επόμενη ημέρα» του Συμφώνου Σταθερότητας. «Γίνεται συζήτηση επί του συνολικού πακέτου, μέχρι το Μάρτιο» αναφέρει πηγή με άμεση γνώση των διαβουλεύσεων, που άρχισαν δειλά- δειλά σε επίπεδο Eurogroup, συμπληρώνοντας, όμως, ότι είναι πολύ νωρίς ακόμα για να κάνει κάποιος εκτιμήσεις ή διαπιστώσεις για το πού και πώς θα καταλήξουν τα παζάρια.

Σύμφωνα με τo Reuters, τα... τροχειοδεικτικά σημάδεψαν προς τον κανόνα για το Χρέος και το κατά πόσο η υποχρέωση των κρατών- μελών να το «ψαλιδίζουν» κατά 1/20 ετησίως, αν αυτό ξεπερνά το 60% του ΑΕΠ, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της υπερχρέωσης, όπως αυτή διαμορφώθηκε από τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας. Ελληνικές πηγές αναφέρουν ότι δεν υπήρξε ούτε καν κατ’ αρχήν συμφωνία για την ανάγκη επικαιροποίησης αυτού του κανόνα, ωστόσο ακόμα και τα μηνύματα από το Βερολίνο επιτρέπουν τη συγκρατημένη αισιοδοξία ότι θα υπάρξει τελικά πεδίο συνεννόησης.

Φυσικά, οι λεπτομέρειες είναι αυτές που θα κρίνουν το συνολικό αποτέλεσμα και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο στην Αθήνα είναι αποφασισμένοι να εφαρμόσουν το γνωστό ρητό «κάλλιο γαϊδουρόδενε, παρά γαϊδουρογύρευε». Με αυτό το δεδομένο, οι συζητήσεις περί παροχών κόβονται με το μαχαίρι, ενώ για το 2023- που είναι και εκλογική χρονιά- όλα θα κριθούν από τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες και πάνω απ’ όλα από το «χώρο» που θα έχει εξασφαλίσει το υπουργείο Οικονομικών.

Κι έτσι, η επιστροφή το ταχύτερο δυνατό στην κανονικότητα, με την επανεκκίνηση της οικονομίας, καθίσταται προτεραιότητα, με την επίγνωση, όμως, των παγίδων που κρύβουν τα απόνερα της πανδημίας αλλά και το σπηράλ των ανατιμήσεων. Υπό αυτήν την έννοια, στο υπουργείο Οικονομικών θέλουν κατ’ αρχάς να κλείσουν μια- μια τις εκκρεμότητες της πανδημίας και κάπως έτσι η ρύθμιση για τα κορωνοχρέη φαντάζει ως ο πρώτος «σταθμός». Αρμόδιες πηγές ξεκαθαρίζουν ότι δεν υπάρχει πρόθεση για παράταση πέρα από τις 26 του μήνα, ωστόσο η χαμηλή συμμετοχή και η καθυστέρηση ενοποίησης των ΚΑΔ για ρυθμίσεις και ασφαλιστικών οφειλών αποτελούν αντικείμενο προβληματισμού, καθώς προφανώς το ζητούμενο παραμένει η εξόφληση- έστω σε ορίζοντα εξαετίας- αυτών των περίπου 2 δισ ευρώ...

ΣΧΕΤΙΚΑ