Ο Τουρισμός κρίνει το ΑΕΠ της διετίας

Φωτογραφία: Eurokinissi

Μπορεί να ακούγεται τρελό, αλλά το υπουργείο Οικονομικών αναθεώρησε τις προβλέψεις του για το φετινό ΑΕΠ στο 5,9% «πατώντας» πάνω σε στοιχεία για τον Τουρισμό, που θεωρούνται ξεπερασμένα από τις θεαματικές εξελίξεις. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι το σενάριο για ρυθμούς ανάπτυξης 7-8% μόνο ακραίο δεν μπορεί να θεωρηθεί, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το θετικό «άνεμο» στο ΑΕΠ του 2022.

Το πρώτο εξάμηνο του παρατεταμένου lockdown, που αιφνιδίασε το οικονομικό επιτελείο και σκόρπισε ανησυχία για τους μακροοικονομικούς και δημοσιονομικούς στόχους, δεν έφερε παρά μόνο 1,1 δις ευρώ στον «κουμπαρά» των τουριστικών εσόδων. Τα δεδομένα από τον Ιούνιο και μετά εξέπληξαν ακόμα και τους πιο αισιόδοξους του κλάδου, ωστόσο στο υπουργείο Οικονομικών έχοντας… καεί από τις αρνητικές ανατροπές των προηγούμενων μηνών, προτίμησαν να «πατήσουν» σε συγκρατημένες εκτιμήσεις για εισπράξεις 8-9 δις στο δεύτερο μισό του έτους. Και κάπως έτσι, με βασικό σενάριο τουριστικών εισπράξεων γύρω στο 50- 55% του 2019, προέκυψε η αναθεώρηση για το ΑΕΠ από το 3,6% στο 5,9%. Ο ευχάριστος πονοκέφαλος είναι ότι ο εντυπωσιακός Αύγουστος, η τουριστική κίνηση του Σεπτεμβρίου και οι κρατήσεις/ πληρότητες του Οκτωβρίου, θα υποχρεώσουν το υπουργείο Οικονομικών σε νέα, θεαματικότερη αναθεώρηση των προβλέψεων για το ΑΕΠ.

Οι εκτιμήσεις του κλάδου είναι ότι η δυναμική των τελευταίων μηνών οδηγεί σε εισπράξεις γύρω στα 12 δις ευρώ, δηλαδή όσο ήταν το αρχικό σενάριο, πριν προκύψει το παρατεταμένο χειμερινό lockdown. Με αυτό το δεδομένο ο πήχης για το ΑΕΠ ανεβαίνει 1- 1,2 μονάδες, χωρίς να βάλει κανείς στην εξίσωση το boost από την εστίαση και τις υπόλοιπες εμπορικές δραστηριότητες που συνδέονται έμμεσα με τον Τουρισμό. Υπό αυτήν την έννοια τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που αποκάλυψαν αύξηση τζίρου γύρω στα 705 εκ ευρώ το «χλιαρό» Ιούλιο σε καταλύματα- εστίαση, δίνουν τον τόνο.

Σε μια περίοδο όπου ο όγκος των πτήσεων αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους πέφτει, η Ελλάδα «κρατιέται». Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol για την εβδομάδα 9/9- 15/9, η Ελλάδα δεν βρίσκεται απλώς μέσα στη 10άδα με το μεγαλύτερο μέσο ημερήσιο αριθμό αφίξεων/ αναχωρήσεων, αλλά η διαφορά από τα επίπεδα του 2019 είναι μόλις 9%, όταν οι ανταγωνίστριες Ισπανία και Ιταλία υστερούν κατά 27%.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο σχεδιασμός και οι υπολογισμοί για το 2022 γίνονται, πλέον, σε τελείως διαφορετική βάση. Το γεγονός, δε, ότι πολυεθνικοί όμιλοι επιστρέφουν στην αγορά τουριστικών ακινήτων και δη ξενοδοχειακών μονάδων υψηλών απαιτήσεων, ενώ παράλληλα «ξεπαγώνουν» επενδυτικά projects στις τουριστικές υποδομές της χώρας, απομακρύνει τα «γκρίζα» σενάρια για βραδεία ανάκτηση των απωλειών της πανδημίας.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της «Ελληνικά Υδατοδρόμια», που έβαλε στον «πάγο» λόγω πανδημίας το σχεδιασμό της. Πλέον, στόχος είναι να πραγματοποιηθεί το πρώτο δρομολόγιο Πάτρας – Παξών – Κέρκυρας με υδροπλάνο πριν από το Πάσχα. Ήδη, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Τάσος Γκόβας, ξεκίνησε προ ημερών η διαδικασία για να εγκριθούν – αδειοδοτηθούν από την ΥΠΑ οι πτήσεις στα τρία υδατοδρόμια του Ιονίου. Τα υδατοδρόμια στην Κέρκυρα, την Πάτρα και τους Παξούς είναι τα πρώτα που είναι ήδη κατασκευασμένα και αδειοδοτημένα. Τα τρία πρώτα υδροπλάνα παραγγέλθηκαν με την μέθοδο lease to purchase για 100 χρόνια. Υπάρχει η προοπτική για αγορά τους μετά την πάροδο της χρονομίσθωσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ