Τα νέα μέτρα στήριξης για επιχειρήσεις και νοικοκυριά -Ο Σταϊκούρας εξηγεί
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εξειδίκευσε τα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Στην τοποθέτηση του ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε πως το οικονομικό επιτελείο θέτει έξι συγκεκριμένους στόχους:
- Επίτευξη υψηλών ρυθμών μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας.
- Βελτίωση της σύνθεσης του ΑΕΠ.
- Την έξοδο της χώρας από το καθεστώς αυξημένης εποπτείας έως το 2022.
- Μονοψήφιο ποσοστό κόκκινων δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
- Ρεαλιστικά πρωτογενή πλεονάσματα από το 2023.
- Επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας από το 2023.
Παράλληλα, αναφερόμενος στην εκτίμηση για την ανάπτυξη της χώρας είπε πως το 5,9% ίσως να είναι συντηρητική πρόβλεψη.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε, στη ΔΕΘ, συγκεκριμένες πολιτικές τόνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης της μεσαίας τάξης, δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.
Αυτές οι πολιτικές εμπλουτίζουν επιτυχημένες – μέχρι σήμερα – επιλογές, υποστηρίζουν σαφείς στόχους οικονομικής πολιτικής, υπηρετούν συγκεκριμένες προτεραιότητες της Κυβέρνησης στο πεδίο της οικονομίας, και επιβεβαιώνουν ότι το Οικονομικό Επιτελείο διαθέτει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη δημιουργία περισσότερου πλούτου και την δίκαιη διανομή αυτού.
Ειδικότερα, την προηγούμενη διετία, υλοποιώντας -με συνέπεια και μεθοδικότητα- μια συνετή δημοσιονομική πολιτική, μια διορατική εκδοτική στρατηγική και μια αποτελεσματική δέσμη μεταρρυθμίσεων, παρά τις πρωτόγνωρες αντιξοότητες και τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα, επιτύχαμε συγκεκριμένους, μετρήσιμους στόχους.
- Η χώρα σημειώνει ισχυρούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης.
- Οι επενδύσεις πολλαπλασιάζονται.
- Οι εξαγωγές ενισχύονται.
- Η ανεργία συρρικνώνεται.
- Η βιομηχανική παραγωγή καταγράφει σταθερά ανοδική πορεία.
- Επιχειρήσεις εκκινούν οικονομική δραστηριότητα.
- Η μεταποίηση ενισχύεται.
- Η οικοδομική δραστηριότητα αυξάνεται.
- Το οικονομικό κλίμα κινείται στα προ-πανδημίας επίπεδα.
- Οι καταθέσεις συνεχίζουν να αυξάνονται.
- Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ενισχύονται.
- Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια μειώνονται.
- Το κόστος δανεισμού στις αγορές χρήματος είναι, σταθερά, αρνητικό.
- Το κόστος δανεισμού στις αγορές κεφαλαίου είναι ιστορικά χαμηλό.
- Η χώρα αναβαθμίζεται.
- Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας βελτιώνεται.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, κυρίως της μεσαίας τάξης, να έχει ενισχυθεί, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, κατά 5,1% το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Η εκτίμηση για την εφετινή ανάπτυξη να διαμορφώνεται πλέον στο 5,9%.
Πρόκειται για ισχυρή ανάκαμψη, που καλύπτει πάνω από τα 2/3 της απώλειας του 2020.
Και είναι μία πρόβλεψη απολύτως ρεαλιστική, ίσως μάλιστα αποδειχθεί και πάλι συντηρητική, με βάση τους πρόδρομους δείκτες της οικονομίας.
Με εφαλτήριο συνεπώς τις καλές επιδόσεις της οικονομίας, παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες κρίσης τους 19 από τους 26 μήνες της παρούσας διακυβέρνησης, το Οικονομικό Επιτελείο έχει θέσει 6 συγκεκριμένους στόχους στο πεδίο της οικονομίας.
- Την επίτευξη υψηλών και διατηρήσιμων ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης, από εφέτος.
- Τη βελτίωση της σύνθεσης του ΑΕΠ, με σημαντική αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, από εφέτος.
- Την έξοδο της χώρας από το καθεστώς της Ενισχυμένης Εποπτείας, εντός του 2022.
- Την επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, εντός του 2022.
- Την επίτευξη ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων, από το 2023.
- Και τέλος, την απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας, το 2023.
Μέχρι σήμερα, αποδεικνύεται ότι η επίτευξη αυτών των στόχων είναι απολύτως ρεαλιστική.
Και οι ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, υπηρετώντας συγκεκριμένες προτεραιότητες οικονομικής πολιτικής και επιβεβαιώνοντας ότι η Κυβέρνηση διαθέτει συνεκτικό σχέδιο.
Ειδικότερα:
1 η Προτεραιότητα:
Η επιστροφή της πραγματικής οικονομίας σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας, με στοχευμένη ενίσχυση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2021, ταυτόχρονα και παράλληλα με την πλήρη επανεκκίνηση της οικονομίας, η Κυβέρνηση συνεχίζει να ενισχύει την κοινωνία, με μέτρα ύψους 4 δισ. ευρώ.
Μέτρα, όπως είναι ενδεικτικά:
- Τα Προγράμματα «ΓΕΦΥΡΑ» για την επιδότηση δόσεων δανείων φυσικών και νομικών προσώπων.
- Η επιδότηση μέρους των παγίων δαπανών επιχειρήσεων.
- Η υλοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων στήριξης κλάδων της οικονομίας, μέσω του ΕΣΠΑ.
Στα υφιστάμενα μέτρα, προστίθενται ή επεκτείνονται παρεμβάσεις, όπως αυτές ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό, ύψους 1,1 δισ. ευρώ μόνο για το 2021.
1ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, έως το τέλος του 2021.
2ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης δόσεων δανείων περίπου 75.000 νοικοκυριών, που επλήγησαν από την πανδημία, για τρεις ακόμη μήνες.
3ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης 100.000 νέων θέσεων εργασίας, για άλλες 50.000 θέσεις.
4ον. Μειώνεται το ποσοστό επιστροφής όλων των Επιστρεπτέων Προκαταβολών, ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης.
Με βάση τις νέες προβλέψεις, το 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψει το 1/4, το 39% το 1/3, και το 33% το 50%.
5ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης κενών θέσεων στον πολιτισμό, έως τον Δεκέμβριο του 2021.
6ον. Χορηγείται αποζημίωση ειδικού σκοπού για επιπλέον δύο μήνες για τους καλλιτέχνες και τους ξεναγούς.
7ον. Παρέχεται το πρώτο ένσημο.
Συγκεκριμένα, για το 2022, και προκειμένου να περιοριστεί η ανεργία των νέων στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας, όλοι οι νέοι από 18 έως 29 ετών που δεν έχουν προηγούμενη εργασιακή εμπειρία και θα προσληφθούν εντός του έτους, λαμβάνουν προπληρωμένο χρόνο εργασίας που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για την πρώτη τους απασχόληση.
Η ενίσχυση ανέρχεται συνολικά στα 1.200 ευρώ για τους πρώτους 6 μήνες πλήρους απασχόλησης.
Από αυτό το ποσό, τα μισά θα τα λαμβάνει ο εργαζόμενος -επιπλέον του μισθού του- ως κίνητρο εύρεσης εργασίας, και τα υπόλοιπα ο εργοδότης ως επιδότηση του μισθολογικού κόστους.
Για εργασία μερικής απασχόλησης, που αντιστοιχεί περίπου στο 50% της πλήρους, θα δίνεται το ήμισυ του ποσού.
8ον. Επεκτείνεται, από το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, η χορήγηση στεγαστικού επιδόματος και στους σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ.
9ον. Χορηγείται, τον μήνα Δεκέμβριο, διπλή δόση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, συνολικού ύψους πλέον – για εκείνο το μήνα – 130 εκατ. ευρώ.
10ον. Αυξάνεται το ποσό ενίσχυσης για το επίδομα θέρμανσης κατά 20%.
Έτσι, το συνολικό επίδομα θέρμανσης ανέρχεται πλέον στα 100 εκατ. ευρώ.
11ον. Επιδοτείται, τουλάχιστον για το 4ο τρίμηνο του 2021, το σύνολο του πληθυσμού για τις πρώτες 300 kWh, με ποσό 30 €/MWh, αντισταθμίζοντας σχεδόν το σύνολο της αναμενόμενης αύξησης του ρεύματος.
Η επιδότηση ισχύει και για επαγγελματικά τιμολόγια χαμηλής τάσης.
Το κόστος θα καλυφθεί από την ανακατανομή των εσόδων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων.
Συμπερασματικά, τα συνολικά μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, λόγω της πανδημίας, ανέρχονται πλέον στα 16,6 δισ. ευρώ για το 2021.
2 η Προτεραιότητα:
Η συνέχιση της υλοποίησης μιας συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, στην κατεύθυνση περαιτέρω μείωσης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Υπενθυμίζεται ότι έχουμε ήδη προχωρήσει σε μόνιμες μειώσεις φόρων, συνεπώς σε μειώσεις φόρων που ισχύουν και για το 2022:
- Ο ΕΝΦΙΑ μειώθηκε -μεσοσταθμικά- κατά 22%.
- Ο εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής στα φυσικά πρόσωπα μειώθηκε από το 22% στο 9%.
- Ο συντελεστής παρακράτησης φόρου για τα μερίσματα μειώθηκε από το 10% στο 5%.
- Η προκαταβολή φόρου για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα μειώθηκε από το 100% στο 55%, και για τα νομικά πρόσωπα από το 100% στο 80%.
- Οι ασφαλιστικές εισφορές μειώθηκαν κατά 1 + 3 ποσοστιαίες μονάδες.
- Ενώ υφίσταται χαμηλός φορολογικός συντελεστής για όλα τα αγροτικά σχήματα, ύψους 10%.
Σε αυτές τις μειώσεις φόρων, έρχονται, μετά τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, να προστεθούν οι ακόλουθες:
1ον. Συνεχίζεται, και για το 2022, η απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης των εισοδημάτων από τον ιδιωτικό τομέα.
2ον. Επεκτείνεται, για το 2022, η μείωση κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών.
3ον. Μειώνεται περαιτέρω ο φόρος εισοδήματος των επιχειρήσεων -σε μόνιμη βάση- από το 24% στο 22%.
4ον. Επεκτείνεται η εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις μεταφορές, τον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά, στους κινηματογράφους και το τουριστικό πακέτο, έως τoν Ιούνιο του 2022.
5ον. Μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ στα γυμναστήρια και στις σχολές χορού, από το 24% στο 13%, έως τον Ιούνιο του 2022.
6ον. Επεκτείνεται η αναστολή πληρωμής του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης, έως τον Ιούνιο του 2022.
7ον. Καταργείται ο φόρος γονικών παροχών-δωρεών για συγγενείς πρώτου βαθμού, που αφορά αξίες έως 800.000 ευρώ.
8ον. Μειώνεται το τέλος συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας, από 12% έως 20% που κυμαίνεται σήμερα, στο 10% και καταργείται για νέους έως 29 ετών, από την 1η Ιανουαρίου 2022.
9ον. Μειώνεται, σε μόνιμη βάση, ο ΦΠΑ των ζωοτροφών που προορίζονται για ζωική παραγωγή, από το 13% στο 6%.
10ον. Τέλος, μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, προχωρούμε στη μείωση των συντελεστών υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, που θα ισχύσει για το 2022.
Τα αποτελέσματα αυτής της άσκησης, που είναι σε εξέλιξη, θα είναι διαθέσιμα έως το τέλος του έτους.
Η άσκηση έχει ως στόχο την δικαιότερη κατανομή του φόρου, με παράλληλη μείωση του ΕΝΦΙΑ για την πλειονότητα των πολιτών, από το νέο έτος.
Το συνολικό κόστος των επιπλέον αναπτυξιακών παρεμβάσεων, κάποιες από τις οποίες είχαν ήδη προϋπολογισθεί, ανέρχεται στα 2,4 δισ. ευρώ το 2022, εκ των οποίων τα 2,1 δισ. ευρώ είναι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Έτσι, το κόστος των επιπλέον μέτρων τόνωσης του διαθέσιμου εισοδημάτων των πολιτών, ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης, διαμορφώνεται περίπου στα 3,5 δισ. ευρώ για την διετία 2021-2022.
Και συνολικά στα 42,7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2020-2022.
3 η Προτεραιότητα:
Η συνέχιση της υλοποίησης μιας έξυπνης και διορατικής εκδοτικής στρατηγικής, με σκοπό τη διατήρηση ισχυρών ταμειακών αποθεμάτων, τα οποία σήμερα υπερβαίνουν τα 40 δισ. ευρώ.
Με συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες, όπως είναι:
- η τακτική πρόσβαση στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου,
- η προετοιμασία για πρόωρη εξόφληση μέρους των διμερών δανείων που σύναψε η Ελλάδα με τις χώρες της ευρωζώνης το 2010,
- η περαιτέρω αποπληρωμή δανείων του ΔΝΤ,
- η δημιουργία πλαισίου και η έκδοση «πράσινων» ή «βιώσιμης ανάπτυξης» ομολόγων.
Μέσω αυτών των πρωτοβουλιών επιδιώκεται η περαιτέρω ενδυνάμωση του κύρους και της αξιοπιστίας του Ελληνικού Δημοσίου, η επέκταση της επενδυτικής βάσης των ελληνικών ομολόγων, η βελτίωση του κόστους δανεισμού και η ενίσχυση της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης.
4 η Προτεραιότητα:
Η ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, με πολιτικές, όπως είναι:
- η επέκταση του προγράμματος «Ηρακλής», η οποία ήδη υλοποιείται,
- η υλοποίηση του πλαισίου ρύθμισης οφειλών και παροχής 2ης ευκαιρίας για φυσικά και νομικά πρόσωπα,
- και η αξιοποίηση του δανειακού χαρτοφυλακίου του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 12,7 δισ. ευρώ.
5η Προτεραιότητα:
Η υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Με συγκεκριμένες πολιτικές:
1ον. Φορολογικά κίνητρα για την περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Από τον Ιανουάριο του 2022 και έως το 2025, το 30% των δαπανών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προς συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους, και μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως, εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων.
2ον. Αναμόρφωση του πλαισίου της φορολοταρίας.
Πλέον θα δίνεται διαφορετική στάθμιση, ανάλογα με το ποσοστό του εισοδήματος που καταναλώνεται και με το οικογενειακό εισόδημα.
3ον. Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.
4ον. Φορολογικά κίνητρα για συγχωνεύσεις και εξαγορές.
5ον. Τέλος, στο πεδίο της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, μετά τις 3 πρόσφατες, εξαιρετικά επιτυχημένες συναλλαγές, στην Εγνατία Οδό, τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τον ΔΕΔΔΗΕ, δρομολογείται:
- η αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου,
- η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της μαρίνας Καλαμαριάς και η εκκίνηση των διαδικασιών για την αξιοποίηση της μαρίνας Πύλου και Λευκίμμης Κέρκυρας,
- η προετοιμασία του διαγωνισμού για την επανα-παραχώρηση της Αττικής Οδού,
- η αξιοποίηση του ακινήτου στις Γούρνες,
- η ωρίμανση έργων αξιοποίησης ιαματικών πηγών,
- και η αναδιοργάνωση εταιρειών, όπως είναι η ΛΑΡΚΟ.
6 η Προτεραιότητα:
Η ορθολογική αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων, με αιχμή το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το νέο ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους περίπου 78 δισ. ευρώ μέχρι το 2027.
Ήδη, τα πρώτα κονδύλια έχουν εισρεύσει στη χώρα, και τα πρώτα έργα υλοποιούνται.
7η Προτεραιότητα:
Η ενεργός συμμετοχή της χώρας, όπως γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια, στις πρωτοβουλίες για τη νέα ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική, η οποία θα πρέπει να εξασφαλίζει μακροπρόθεσμη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών, προσφέροντας παράλληλα τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στην αντιμετώπιση κρίσεων, προστατεύοντας και ενθαρρύνοντας τις δημόσιες επενδύσεις, ειδικά σε τομείς προτεραιότητας, όπως είναι η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση.
Συνεπώς, σήμερα, στην τοποθέτησή μου, μίλησα για 6 στόχους οικονομικής πολιτικής, 7 προτεραιότητες στις οποίες εδράζεται η επίτευξη αυτών των στόχων, και 25 συγκεκριμένες πολιτικές στο πεδίο της οικονομίας, τις οποίες ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, και οι οποίες υπηρετούν τις ανωτέρω προτεραιότητες και οδηγούν στην επίτευξη των στόχων.
Αποδεικνύεται έτσι, για ακόμη μία φορά, ότι η Κυβέρνηση διαθέτει και υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο.
Διαθέτει αξιοπιστία. Λειτουργεί με ρεαλισμό και λογισμό. Διασφαλίζει -στην κοινωνία- ασφάλεια, σταθερότητα και σιγουριά. Αυξάνει τον πλούτο της χώρας και τον διανέμει δίκαια. Η χώρα εκπέμπει αυτοπεποίθηση! Η Ελλάδα βαδίζει μπροστά και κοιτάει ψηλά!
Η οικονομική στρατηγική της Κυβέρνησης, την οποία ενέκρινε ο λαός με την ψήφο του το 2019, είχε τρεις διακριτούς στόχους:
- Την κάλυψη του τεράστιου επενδυτικού κενού και της πολύ μεγάλης ανεργίας που παραλάβαμε (η Ελλάδα είχε, δυστυχώς, τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη).
- Τη στροφή της οικονομίας από την εσωστρέφεια στην εξωστρέφεια, δηλαδή στις εξαγωγές και τις ξένες επενδύσεις.
- Τη μείωση της «γκρίζας» οικονομίας, που είναι κοινωνικά άδικη και αντιπαραγωγική, μέσω ενός συνδυασμού κινήτρων (μείωση φόρων και εισφορών) και της προώθησης των ελέγχων και των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Τα οικονομικά στοιχεία για το ΑΕΠ του 2021 δείχνουν ότι και οι τρεις αυτοί στόχοι έχουν αρχίσει να επιτυγχάνονται, θέτοντας τις βάσεις για τη μόνιμη αύξηση του ΑΕΠ και την είσοδο σε μια νέα περίοδο υψηλής και, προπαντός, διατηρήσιμης ανάπτυξης.
Συγκεκριμένα:
- Το πρώτο εξάμηνο του 2021 είχαμε αύξηση των επενδύσεων (ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου σε τρέχουσες τιμές), από τα 8,6 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019 στα 10 δισ. ευρώ το 2021.
- Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2021 είχαμε αύξηση των εξαγωγών αγαθών (χωρίς πετρελαιοειδή) από τα 13,6 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019 στα 16,3 δισ. ευρώ το 2021.
- Η ανεργία, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήταν 17,2% τον Ιούνιο του 2019 και έχει πέσει στο 15% τον Ιούνιο του 2021.
- Τα τελευταία στοιχεία για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές (Ιούλιος και Αύγουστος 2021) δείχνουν ότι έχουμε αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά 29% και 35% αντίστοιχα.
Τα στοιχεία αυτά είναι που μας επιτρέπουν να λαμβάνουμε θετικά δημοσιονομικά μέτρα.
Συγκεκριμένα, σε σχέση με τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των μέτρων, η ταχύτερη ανάπτυξη κατά 2,3 μονάδες, σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο, δημιουργεί σημαντικό πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο, όπως επίσης και οι αυξήσεις στις τιμές των ρύπων.
Συνεπώς, παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε, δυστυχώς, λόγω πανδημίας σε περίοδο ελλειμμάτων, σε σχέση με τους προηγούμενους υπολογισμούς μας που υπήρχαν στο Μεσοπρόθεσμο, η ταχύτερη ανάπτυξη δημιουργεί πράγματι καλύτερες δημοσιονομικές προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των σχετικών πολιτικών. Το γεγονός δε ότι η ταχύτερη ανάπτυξη στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό σε επενδύσεις και εξαγωγές και συνδυάζεται με χαμηλά επιτόκια ομολόγων και μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα (τεράστια τιμήματα στις πρόσφατες αποκρατικοποιήσεις), μας δίνει την ασφάλεια ότι η χώρα έχει εισέλθει σε μια νέα περίοδο ανάπτυξης, η οποία μπορεί να υποστηρίξει λελογισμένα δημοσιονομικά θετικά μέτρα, με ταυτόχρονη διατήρηση της δημοσιονομικής ασφάλειας και της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του χρέους μας.
Επιστρεπτέα Προκαταβολή
Μειώνεται το ποσοστό επιστροφής όλων των Επιστρεπτέων Προκαταβολών, ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης. Συγκεκριμένα, εφόσον έχει τηρηθεί η ρήτρα διατήρησης εργαζομένων που προβλεπόταν σε κάθε κύκλο Επιστρεπτέας, επιστρέφεται:
Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
- Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019, άνω του 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
- Επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019, μεταξύ 30% και 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
- Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το 50%.
- Για νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή είχαν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
- Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019 (εφόσον είχαν καταγράψει θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019), άνω του 30% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
- Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%).
Με βάση το ανωτέρω σχήμα, υπολογίζεται ότι:
- To 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τέταρτο (25%),
- το 39% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τρίτο (33,3%),
- το 33% θα επιστρέψουν το 50%.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα, στις Επιστρεπτέες 1 έως 3 επιστρεφόταν από 50% έως και 100%, ανάλογα με την πτώση τζίρου, ενώ για όλες τις επιχειρήσεις στις Επιστρεπτέες 4 έως 7 επιστρεφόταν το 50%.
Επιπροσθέτως των ανωτέρω, ισχύει έκπτωση 15%, σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του ποσού προς επιστροφή έως 31 Δεκεμβρίου 2021. Σε διαφορετική περίπτωση, το ποσό καταβάλλεται σε 60 δόσεις από τον Ιανουάριο 2022.
Δημοσιονομικό κόστος που επιβαρύνει το 2021: 660 εκατ. ευρώ.
Φορολογικά κίνητρα για τη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών
Από τον Ιανουάριο του 2022 και έως το 2025, το 30% των δαπανών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προς συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους και μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως, εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων.
Ενδεικτικοί Κλάδοι:
- Εργασίες υδραυλικού, ηλεκτρολόγου, ελαιοχρωματιστή
- Οικιακές υπηρεσίες, Υπηρεσίες καθαρισμού, Υπηρεσίες φροντίδας παιδιών, Υπηρεσίες για βοήθεια ατόμων στο σπίτι
- Γυμναστήρια, σχολές χορού
- Ταξί
- Νομικές υπηρεσίες.
Επιπλέον, οι δαπάνες για ιατρικές, οδοντιατρικές και κτηνιατρικές υπηρεσίες μετρούν διπλά στο ελάχιστο όριο δαπανών 30% με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
Η πρόοδος των ηλεκτρονικών συναλλαγών αποτελεί για μας κεντρικό στοιχείο της πολιτικής μας και θα συνεχίσει να ενθαρρύνεται με κάθε τρόπο. Για τον σκοπό αυτό, θα υπάρξει σύντομα και σχετική ενημερωτική εκστρατεία από το Υπουργείο Οικονομικών.
- Ολοκληρώνονται εμπρόθεσμα (έως 30.09) οι 15 στόχοι και τα ορόσημα του «Ελλάδα 2.0», προκειμένου να αποστείλουμε το πρώτο αίτημα πληρωμής (περί τα 4 δισ. ευρώ: 1,97 δισ. ευρώ ενισχύσεις και 2,12 δισ. ευρώ δάνεια).
- Δώδεκα (12) έργα είχαν ήδη ενταχθεί στο Ταμείο έως τον Ιούλιο και άλλα 16 έχουν εγκριθεί προς ένταξη από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα, μεταξύ των οποίων σημαντικές δράσεις αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης: το Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης, αντιπλημμυρικά, εγγειοβελτιωτικά και αρδευτικά έργα, καθώς επίσης έργα εξοικονόμησης ενέργειας, δράσεις ενίσχυσης καινοτομίας/επιχειρηματικότητας.
- Παράλληλα, θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του Σεπτεμβρίου ή των πρώτων ημερών του Οκτωβρίου οι προγραμματικές συμφωνίες της χώρας μας με δύο διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων/EIB και Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης/EBRD) για την παροχή δανειοδότησης για επιχειρηματικές επενδύσεις.
- Επίσης, εντός των προσεχών ημερών θα δημοσιευθεί η σχετική πρόσκληση προς τις ελληνικές τράπεζες και θα τεθούν σε διαβούλευση οι επιλεξιμότητες με βάση τις οποίες θα εντάσσονται στο σχήμα δανεισμού του Ταμείου Ανάκαμψης οι επιχειρηματικές επενδύσεις.
Προετοιμαζόμαστε, τέλος, για αναπροσαρμογή, εφόσον χρειασθεί, στη νέα πραγματικότητα της κλιματικής κρίσης, που έγινε με οδυνηρό τρόπο ορατή σε αρκετές χώρες της Ε.Ε. το καλοκαίρι αυτό, μέσω και αξιοποίησης της δυνατότητας μερικής ανακατεύθυνσης πόρων του Ταμείου, σύμφωνα πάντοτε με τις προβλέψεις του Κανονισμού. Αυτό είναι κάτι που και η Επιτροπή, άλλωστε, αντιλαμβάνεται και διατυπώθηκε και στον σχετικό διάλογο με το Ευρωκοινοβούλιο: όπως σημείωσε ο Valdis Dombrovskis, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των ανθρώπων, (01/09), «κάποιο κράτος-μέλος μπορεί να υποβάλει αίτηση για τροποποίηση των σχεδίων του για την Ανάκαμψη και την Ανθεκτικότητα. Θα γίνει αξιολόγηση, υπάρχει μια σχετική διαδικασία για την έγκριση αυτών των τροποποιήσεων, αλλά πάντως υπάρχει η δυνατότητα, αν κάποιο κράτος-μέλος αποφασίσει, να την επικαλεστεί».