Νέες ελεγκτικές μέθοδοι από την ΑΑΔΕ
"Τέρμα στους ελέγχους στα "τυφλά" και διασταυρώσεις σε ό,τι κινείται". Αυτή είναι η "σημαία", που υψώνουν φέτος οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, γνωρίζοντας ότι για να πιάσουν τα περίπου 50 δισ εσόδων, δεν αρκούν οι καλές προθέσεις αλλά απαιτείται το κάτι παραπάνω.
Η αιχμή του δόρατος του φετινού Επιχειρησιακού Σχεδίου είναι οι 900 ελεγκτές, οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί στα πρότυπα του IRS, προκειμένου να εντοπίσουν τα αδήλωτα εισοδήματα χρησιμοποιώντας έμμεσες τεχνικές ελέγχου, δηλαδή βάζοντας στο μικροσκόπιο τα εισοδήματα απ' όλες τις πιθανές πηγές, καταθέσεις, δάνεια, ομόλογα και μετοχές, χρέη στην εφορία και στις τράπεζες, κινητή και ακίνητη περιουσία, δαπάνες διαβίωσης, συγκριτικά στοιχεία από ομοειδείς επιχειρηματικές δραστηριότητες κ.λ.π. Αν λάβει, μάλιστα, κανείς υπόψιν ότι η Βάση Δεδομένων της ΑΑΔΕ έχει εμπλουτιστεί από τα στοιχεία που καταχώρησαν οι ίδιοι φορολογούμενοι για να αποκτήσουν πρόσβαση στα έκτακτα μέτρα στήριξης, όπως και το ότι υπάρχει, πλέον, διασύνδεση με το Κτηματολόγιο και άλλες βάσεις δεδομένων, αντιλαμβάνεται ότι οι δυνατότητες διασταυρώσεων και ελέγχων είναι μεγαλύτερες από κάθε άλλη φορά.
Ειδικότερα έχουν προγραμματιστεί:
- Διασταύρωση για τον εντοπισμό φορολογούμενων που υπέβαλαν μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ, ενώ είχαν σημαντική δραστηριότητα
- Διασταύρωση για τον εντοπισμό διαφορών μεταξύ συνολικών ετησίων εκροών δηλώσεων ΦΠΑ με τα δηλωθέντα εισοδήματα δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2019
- Δράσεις εντοπισμού υπόχρεων σε υποβολή ή τροποποίηση δηλώσεων Ε9 επιχειρήσεων
- Διενέργεια διασταυρώσεων για τη συμμόρφωση φορολογουμένων στην υποβολή δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων για πρόσθετες αποδοχές
- Διασταύρωση εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης στα πλαίσια της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών
- Διασταύρωση για αναδρομικά εισοδήματα ή πρόσθετες αποδοχές
- Εντοπισμός αδήλωτων εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις και από αξιοποίηση δεδομένων καρτών.
Μετά από μια δύσκολη χρονιά, ο πήχης για τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ τίθεται πολύ ψηλά. Από ΚΕΜΕΕΠ, ΚΕΦΟΜΕΠ και ΔΟΥ, προγραμματίζεται να διενεργηθούν σε όλη την επικράτεια:
- Τουλάχιστον 17.000 φορολογικοί έλεγχοι.
- Τουλάχιστον 6.000 έλεγχοι επιστροφής φόρων.
Από τους ανωτέρω ελέγχους, τουλάχιστον 220 θα διενεργηθούν σε υποθέσεις ενδοομιλικών συναλλαγών από το ΚΕΜΕΕΠ και άλλοι 2.500 για τη διαπίστωση της ορθής εκπλήρωσης των μη ετήσιων υποχρεώσεων των φορολογιών κεφαλαίου.
Αιχμή του δόρατος για άλλη μια χρονιά, θα είναι οι Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων, οι οποίες έχουν αναλάβει να διενεργήσουν:
630 έρευνες φοροδιαφυγής που σχετίζονται με ανοίγματα τραπεζικών λογαριασμών, επεξεργασίες κατασχεμένων στοιχείων και αρχείων, κυκλώματα έκδοσης και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων, επεξεργασίας ψηφιακών αρχείων, ηλεκτρονικό εμπόριο κ.λπ.
170 έρευνες, οι οποίες αφορούν απάτη στον ΦΠΑ.
Πρόκληση χαρακτηρίζεται και η επίτευξη του φιλόδοξου στόχου για επιτόπιους ελέγχους, που αφορούν κυρίως στην έκδοση αποδείξεων. Σύμφωνα με τον κεντρικό σχεδιασμό, θα πρέπει να διενεργηθούν:
- 30.000 μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι (εμφανείς και μη) από τις ΔΟΥ
- 10.000 μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι (πρόληψης) σε στοχευμένες γεωγραφικές περιοχές ή κλάδους επιτηδευματιών ή σε στοχευμένους ΑΦΜ επιχειρήσεων ή επιτηδευματιών από τις ΥΕΔΔΕ
- 6.000 εμφανείς έλεγχοι από τις ΥΕΔΔΕ
- 720 ειδικοί στοχευμένοι μερικοί επιτόπιοι έλεγχοι σε τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας που παρουσιάζουν αυξημένους κινδύνους φοροδιαφυγής και απάτης.
Φυσικά από το Επιχειρησιακό Σχέδιο δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι στόχοι για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία, τα οποία θα αναζητηθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες ως.. ιερό δισκοπότηρο και μάλιστα με νέα ηλεκτρονικά "εργαλεία".
Για την περαιτέρω βελτίωση των διαδικασιών είσπραξης, σε εξέλιξη βρίσκεται η ανάπτυξη ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος για την παρακολούθηση, διαχείριση και αυτοματοποίηση διαδικασιών ληξιπρόθεσμων οφειλών (Eispraxis) και διακρίνεται στις ακόλουθες εφαρμογές:
- Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
- Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών.
- Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
- Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης.
- Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών.
- Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών.
Ο στόχος του έργου είναι να αναπτυχθεί μια αυτοματοποιημένη διαδικασία για τη διαχείριση των οφειλών, προκειμένου να είναι συγκεντρωμένες όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες με επίκεντρο τον οφειλέτη (προφίλ οφειλέτη), που θα καθιστούν δυνατή την ενεργοποίηση των διαδικασιών εκούσιας και αναγκαστικής είσπραξης, εξοικονομώντας ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους.